Středa 24. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 24 Tatra 815–2 TERRNo1 – SDH Bílovec

Koncem letošního srpna dostala JSDH Bílovec (JPO II) novou Tatru 815 TERRNo1. Zcela samozřejmě jsem využil nabídky na její prohlídku v době, kdy už je plně vybavena a má taky za sebou nějaké ty zářezy na pomyslné pažbě.

O pořízení nového vozidla pro JSDH Bílovec se začalo hovořit již v roce 1995, kdy nastaly problémy s provozem CAS25 RTHP. Ovšem v roce 1998 byla jednotce zapůjčena od HZS okresu Nový Jičín CAS K25 Liaz 101.860 (rok výroby 1986). Toto vozidlo bylo ve značně opotřebovaném stavu, neboť bylo dlouho využíváno jako prvovýjezdové. Bylo tedy otázkou času, kdy i s tímto vozidlem nastanou potíže. Přes všechnu snahu strojníků se začaly poruchy množit geometrickou řadou. V roce 2003 bylo vozidlo převedeno do majetku města. Tehdy vyvstala otázka zda provést generální opravu toho vozidla, která by stála okolo 2,5 mil.Kč, nebo zakoupit nové vozidlo.
Události nabraly rychlý spád v lednu 2004, kdy za značné podpory paní starostky města Bílovec, padlo rozhodnutí zakoupit novou CAS, kterému samozřejmě předcházela žádost o dotaci na pořízení nové cisterny. Po projednání v příslušných komisích bylo vypsáno výběrové řízení. V měsíci březnu rada města Bílovce jmenovala komisi pro otevírání obálek s nabídkami a jejich hodnocení. Výběrové řízení proběhlo v nejkratších možných termínech a bylo ukončeno v měsíci dubnu. Zvítězila v něm firma THT Polička (dále jen THT) s CAS 24 T815–2 TERRNo1.
Cisternová automobilová stříkačka CAS 24 – TATRA T815 4×4.2 je určena pro přepravu požárního družstva 1+5 a hasebních prostředků pro požární zásah vodou i pěnou. Použitý podvozek TATRA T815 4×4.2 je dvounápravový podvozek s připojitelným pohonem přední nápravy. Na konci měsíce května již byla uzavřena kupní smlouva. Během výroby vozidla zaměstnanci THT konzultovali veškeré detaily s velitelem jednotky. V měsíci srpnu provedli členové JSDH Bílovec dvě návštěvy THT a přímo na místě dolaďovali některé detaily. Při první návštěvě THT bylo vozidlo již vyrobeno, pouze ve skříních nástavby bylo nutné vyrobit uchycení pro technické prostředky. Z tohoto důvodu přivezli všechny technické prostředky, které chtěli do vozidla umístit. Při druhé návštěvě již byla část úchytů vyrobena a práce na vozidle pokračovaly. Při této návštěvě došlo, po konzultaci se zaměstnanci THT, na návrh velitele jednotky ke změně rozmístění technických prostředků umístěných na horní plošině nástavby (ku prospěchu věci).
Nástavba je řešena modulově. Základní modul tvoří nádrž na vodu a pěnidlo, která je konstruována jako jeden celek. Po obou bocích nádrže jsou uchyceny modulové boční skříně s úložnými prostory zakrytými hliníkovými roletkami. Zadní část nástavby tvoří skříň, která má uprostřed prostor pro čerpací zařízení a po obou bocích úložné prostory zakryté hliníkovými roletkami. Celé nástavba je vyrobena z ocelových profilů a polepena oboustranně pozinkovaným plechem. Nádrž na vodu a pěnidlo je vyrobena z nerezového plechu. Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku současně.
Vozidlo přebíral velitel jednotky se dvěma strojníky v THT 25. 8. 2004, což bylo bez dvou dnů 3 měsíce po podepsání kupní smlouvy. Během následujících 14 dnů bylo na vozidle naježděno více než 2500 km, což doporučuje výrobce podvozku pro záběh vozidla. Dne 11. 9. 2004 vozidlo slavnostně předala paní starostka do užívání Jednotce SDH Bílovec.
Od tohoto data je vozidlo zařazeno do zásahu jako prvovýjezdové. První ostrý výjezd měla Tatra 23. 9. 2004, ovšem jednalo se o planý poplach. Celkem má za sebou již 6 zásahů (3× požár, 2× technická pomoc, 1× planý poplach), přičemž u jednoho z požárů s ní hasiči strávili 19 hodin.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Rozměry vozidla
Délka: 7 800mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 3 190 mm
Hmotnosti vozidla
Pohotovostní: 11400 kg
Užitečná: 6600 kg
Skutečná celková: 18000 kg
Přípustná celková: 19000 kg

PODVOZEK
Typ: TATRA T815 270R55 4×4.2
Typ motoru: naftový, přeplňovaný, vzduchem chlazený osmiválec
Výkon motoru: 270 kW/1800 min-1
Objem motoru: 12 667 cm3
Emisní limit motoru: splňuje normu EURO III
Náhon: 4×4 s připojitelným pohonem přední nápravy
Převodovka: Tatra, 10 stupňů vpřed, 2 vzad
Brzdový systém: 4 na sobě nezávislé systémy s ABS
Napětí elektrického příslušenství: 24V
Objem palivové nádrže: 210 l
Maximální rychlost vozidla:120 km/h

KABINA
Typ: čelní sklopná
Počet míst k sezení: 1+5
Topení: 1× závislé (od motoru), 2× nezávislé naftové

NÁSTAVBA
Materiál: Ocelový rám, oplechování oboustranně pozinkovaným plechem pomocí lepení

NÁDRŽE
Na vodu: 3200 l
Na pěnidlo: 400 l

ČERPACÍ ZAŘÍZENÍ
Typ: GODIVA
Nízkotlak
Jmenovitý průtok: 2 400 l/min
Jmenovitý tlak: 0,8 MPa
Vysokotlak
Jmenovitý průtok: 200 l/min
Jmenovitý tlak: 4,0 MPa
Vývěva: pístová automatická

DALŠÍ ZAŘÍZENÍ
Osvětlovací stožár: výška 5m, výkon 2×500W

VÝBAVA AGREGÁTY
Motorová pila Husqvarna 345
Plovoucí motorová stříkačka Froggy
Elektrocentrála Honda 2800 K1F s příslušenstvím (stativy,kabel,re­flektory)
Přetlakový ventilátor SAVEC s příslušenstvím (nástavec na výrobu lehké pěny, sací a výtlačný had)
Elektrické kalové čerpadlo Ebara Best 4

VÝBAVA TECHNICKÝMI PROSTŘEDKY
Mimo základní požární výbavou jako jsou hadice (B,C,D), savice a armatury, jsou ve výbavě tyto prostředky:
-Protichemické obleky SOO CO
-Sada vakuových dlah (EGO Zlín)
-Vakuová matrace
-Zdravotnický batoh (v rozsahu Autolékárničky III)
-Ruční křísící přístroj RK34
-Zádová ruční stříkačka BRENTA
-Pracovní polohovací pásy SJ-1
-Záchranné lana
-Svítilny SURVIVOR
-Megafon

Dojmy z užívání vozidla jsou u bíloveckých hasičů veskrze pozitivní. Se staršími typy T815 nelze srovnávat, jízdní vlastnosti jsou o poznání lepší a taktéž neplatí, že i pod novou Tatrou se ihned objeví kaluž oleje.
Text a foto: Jakub Kozák
Sdílet