Úterý 19. března 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 24 – Tatra 815 4×4.2

Těsně před vánocemi dostal HZS v Ústí nad Orlicí novou CAS. Jedná se o cisternu na podvozku Tatra s nástavbou z THT Polička. V této CAS je namontováno čerpadlo Rosenbauer NH 30. Jedná se o první vozidla,do kterých bylo toto čerpadlo namontováno. Tatra bude sloužit na stanici v Ústí nad Orlicí.

Požární automobil smíšené kategorie, konstruovaný k provozu částečně i mimo zpevněné komunikace, hmotnostní třída S. Požární výbava v základním provedení.
Cisternová automobilová stříkačka s dvounápravovým podvozkem, odstředivým vodním čerpadlem, s vodní nádrží o objemu 3400 l, s nádrží na pěnidlo o objemu 210 l a se zařízením pro rychlý zásah.

1. PODVOZEK
 – dvounápravové šasi s připojitelným pohonem přední nápravy a s průběžným rámem
 – typ T 815–280R55/412
 – výrobce TATRA Kopřivnice a.s.
 – rozvor náprav 4090 mm
 – celková hmotnost vozidla 18 000 kg
 – výška přes kabinu osádky 3100 mm
 – lanový naviják s elektropohonem. Naviják se připojuje do závěsu na předním nárazníku.
Součástí navijáku je koženkový kryt.
délka lana 30,5 m
max. tažná síla 5440 kg
 – v zadní části vozidla je tažné zařízení pro nebržděný přívěs 900 kg a pro bržděný
přívěs 3 500 kg.

1.1. KABINA ŘIDIČE
 – trambusová, celokovová, s oblým čelním sklem
 – předsunuté řízení
 – čtyřdvéřová
 – sklopná vpřed o 55°
 – počet míst k sezení 1 + 5
 – sedadlo velitele je vybaveno integrovaným držákem dýchacího přístroje s opěrkou hlavy
 – zadní řada sedadel vybavena držáky dýchacích přístrojů s opěrkou hlavy
 – před zadní řadou sedadel přídržné madlo
 – před sedadlem velitele lampička na čtení map
 – dálkově ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka
 – za předními sedadly odkládací prostor – skříňky s policemi

1.2. MOTOR
Motor je naftový, vznětový, čtyřdobý, přeplňovaný s chlazením plnicího vzduchu, vidlicový, vzduchem chlazený s přímým vstřikem paliva, s rozvodem OHV. Motor splňuje emisní normu EURO III.
Výrobce je Tatra a.s., Kopřivnice
Typové označení T3C-928–80
Počet válců 8 do V
Vrtání válce 120 mm
Zdvih pístu 140 mm
Zdvihový objem motoru 12 667 cm3
Kompresní poměr 17,5
Čistý výkon motoru 270 kW/1 800 min-1
Čistý točivý moment 1800 Nm/1 000 min-1

1.3. PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
1.3.1. Spojka je jednolamelová, s membránovou pružinou, upevněna na setrvačníku. Ovládání je hydraulické se vzduchovým posilovačem.
- Spojka MFZ 1×430

1.3.2. Převodovka je mechanická s čelními ozubenými koly se šikmým ozubením. Kola jsou ve stálém záběru. Pět stupňů a zpětný chod se řadí mechanicky s pneumatickým posilovačem řazení. H a L (normální a redukovaný) chod se řadí elektropneumaticky s předvolbou. První rychlostní stupeň a zpětný chod je zapínán zubovou objímkou, ostatní stupně včetně H a L chodu jsou opatřeny jištěnou synchronizací.
- Synchronizovaná převodovka TATRA 10 TS 180
- Počet převodových stupňů vpřed 10
vzad 2

1.3.3. Převodovka je vybavená pomocným pohonem pro pohon vodního čerpadla. Konstrukce pomocného pohonu umožňuje použití i při jízdě vozidla. Zapínání se provádí z kabiny řidiče nebo z prostoru čerpacího zařízení.

1.3.4. Přídavná převodovka je sestupná, dvoustupňová, řaditelná za klidu.
- Přídavný převod TATRA 2,30 TRK 1,6/2,6
- Převodové poměry přídavného převodu 1,4 / 2,3

1.3.5. Spojovací hřídel mezi motorem a převodovkou je opatřen úplnými křížovými čepy uloženými na valivých ložiskách.

1.3.6. Rozvodovky poháněných náprav mají kuželové soukolí ve stálém záběru.
- Převodový poměr 3,385

1.4. NÁPRAVY A ŘÍZENÍ
Šasi je dvounápravové s připojitelným pohonem přední nápravy.
Převod hnacího momentu od převodových ústrojí je proveden spojovacími hřídeli, uloženými v nosných rourách. Zapínání pohonu přední nápravy se provádí pneumaticky, pomocí zubové spojky.

1.4.1. Přední náprava je řídící s uzávěrkou osového diferenciálu zapínatelnou dle potřeby. Pohon na kola je proveden z rozvodovky hřídeli s homokinetickými klouby. Kyvadlové polonápravy jsou odpruženy zkrutnými tyčemi. Tlumiče pérování jsou teleskopické.

1.4.2. Zadní náprava je vybavena čelním diferenciálem s uzávěrkou zapínatelnou dle potřeby. Kyvadlové polonápravy jsou odpruženy vinutými pružinami a vzduchovými vlnovcovými pružinami. Tlumiče pérování jsou teleskopické. Tlak ve vlnovcových pružinách mění regulační ventil v závislosti na zatížení zadní polonápravy při zachování stálého odklonu. Náprava je vybavena zkrutným stabilizátorem.

1.5. ŘÍZENÍ

je levostranné s monoblokovým servořízením.
průměr volantu 500 ± 5 mm

1.6. KOLA A PNEUMATIKY
1.6.1. Kola jsou disková, středěna na kulové plochy podložek matic diskových kol. Na přední nápravě je jednoduchá montáž a na zadní nápravě dvojitá montáž. V diskových kolech je pro upevňovací šrouby 10 otvorů. Šrouby a matice diskových kol jsou chráněny kryty.

1.6.2. Pneumatiky:
 – přední náprava 385/65 R22,5 CONTINENTAL HTC
 – zadní náprava 315/80 R22,5 BARUM BD 22 ROAD DRIVE

1.6.3. Náhradní kolo 315/80 R 22,5 je dodáno příbalem.

1.7. BRZDY
Šasi je vybaveno čtyřmi na sobě nezávislými systémy brzd:
- provozní – pneumatická, dvouokruhová, působící na kola všech náprav
 – nouzovou – pružinové brzdové válce působící na kola zadní nápravy.
 – parkovací – pružinové brzdové válce působící na kola zadní nápravy.
 – odlehčovací – motorová

Vozidlo je vybaveno protiblokovacím zařízením (ABS), automatickým zátěžovým regulátorem a samostavným zařízením brzd.

Jmenovitý přetlak vzduchu 850 kPa
Brzdové válce
přední náprava průměr 115
zadní nápravy pružinové 16“/16˝
Průměr brzdových bubnů 410 mm
Brzdové obložení šířka 180 mm
Celková brzdící plocha obložení 5 274 cm2

Vozidlo je vybaveno přípojkou pro doplňování tlakového vzduchu, umístěnou v blízkosti nástupu řidiče do automobilu.

1.8. PODVOZEK
1.8.1. Podvozek šasi tvoří skříň rozvodovky přední nápravy, přední nosná roura, skříň přídavné převodovky, zadní nosná roura a skříň rozvodovky, zadní nápravy spojené příčníky s žebřinovým rámem.

1.8.2. Závěsná zařízení.
Dva pomocné závěsy na předním nárazníku 145 kN

1.9. ELEKTRICKÉ PŘÍSLUŠENSTVÍ
Šasi mají napětí elektrického příslušenství 24 V.
Zdrojem napětí jsou dvě akumulátorové baterie 12 V/180 Ah, umístěné pod kabinou řidiče.
Ukostřen pól – záporný.
Stupeň odrušení podle ČSN 34 2875 – základní.
Elektrické obvody jsou jištěny automobilními keramickými pojistkami.
Elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka.
Vozidlo je vybaveno přípojkou pro dobíjení akumulátorů, umístěnou v blízkosti nástupu řidiče do automobilu.
Po bocích vozidla jsou umístěna prosvětlená odrazová světla.
Zařazení zpětného převodového stupně je zvukově signalizováno.
V předním nárazníku jsou zabudovaná přídavná dálková světla.
Pod předním nárazníkem jsou umístěny světlomety do mlhy.
Na horní nástavbě vozidla jsou zabudována světla osvětlující okolí vozidla při zásahu.
V kabině řidiče je zabudovaná radiostanice s anténou
V prostoru čerpacího zařízení je zabudován pomocný reproduktor radiostanice.
Start a Stop motoru z prostoru čerpacího zařízení.
Měnič napětí 24V/12V – 20 A
alternátor 28 V/80 A
spouštěč 6,6 kW/24 V

1.10. VÝSTRAŽNÉ SVĚTELNÉ A ZVUKOVÉ ZAŘÍZENÍ
Na kabině řidiče světelná rampa VND 024F se zábleskovými majáky, se sirénou s možností volby tónu „WAIL“, „YELP“, „HI-LO“ a s reproduktorem pro hlášení. Na přední masce vozidla dvě záblesková výstražná světla modré barvy. V zadní části nástavby zábleskový maják a dvě oranžová výstražná světla.

2 NÁSTAVBA

2.1. KAROSERIE

Karoserie je rozčleněna na 4 části:
- levý a pravý bok s úložnými schránami
- nádrž na vodu a pěnidlo
- zadní skříň pro příslušenství a čerpací zařízení

2.1.1. Pravý a levý bok s úložnými schránami
Kostra boků je svařena z ocelových profilů a oplechována ocelovým pozinkovaným plechem při použití technologie lepení. V každém boku jsou vytvořeny dvě úložné schrány, které jsou zakryty hliníkovými roletkami.
Oba boky s úložnými schránami tvoří podběhy kol zadní nápravy. Zároveň zakrývají nádrže a lemují manipulační plošinu na nádrži.

2.1.2. Zadní skříň
Kostra zadní skříně je svařena z ocelových profilů a oplechována ocelovým pozinkovaným plechem při použití technologie lepení. Vnitřní výbava je provedena z hliníkového profilovaného plechu. Stejným plechem je polepena i horní plošina skříně. Boční otvory skříně jsou zakryty hliníkovými roletkami. Ze zadní strany jsou namontovány nahoru výklopné dveře s plynovými vzpěrami. Tyto dveře zakrývají skříň s čerpacím zařízením. Na zadní stěně je také namontován žebřík se sklopným spodním dílem, sloužící pro výstup na horní pracovní plošinu. Žebřík má plastové příčle s neklouzavou úpravou.

2.2. NÁDRŽE
Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je svařena z nerezového plechu tloušťky 4 mm. Nádrž je hranolovitého tvaru, vyztužena soustavou U profilů. Ve spodní části nádrže jsou navařeny dva podélníky, kterými je nádrž uložena na průběžném rámu podvozku, k jehož patkám je přišroubována.

2.2.1. Nádrž na vodu
Nádrž na vodu je vybavena zařízením na dálkovou kontrolu množství. Na horní části nádrže je průlez o 450 mm s odklopným víkem, jehož uzavírací mechanismus tvoří zároveň pojistný přetlakový ventil, který chrání nádrž před poškozením při neopatrném plnění. Vedle průlezu je válcové těleso membránového ventilu, který zajišťuje odvzdušnění nádrže při činnosti čerpacího zařízení a odvod vody z nádrže pod vozidlo při jejím přeplnění. Ve spodní části nádrže je příruba DN 100 pro připojení sání čerpadla. Ve spodní části nádrže je potrubí umožňující vypuštění nádrže.

Objem nádrže 3 400 l
Zkušební přetlak 20 kPa

2.2.2. Nádrž na pěnidlo
Nádrž na pěnidlo je včleněna do nádrže na vodu a je svařena z nerezového plechu. Je opatřena plnícím otvorem na horní části nádrže s ochrannou obrubou pro rychlé plnění, membránovým odvzdušňovacím ventilem s přepadem a zařízením pro dálkovou kontrolu množství. Ve spodní části nádrže je příruba pro napojení potrubí pěnidla k přiměšovacímu zařízení.
Objem nádrže 210 l
Zkušební přetlak 20 kPa

2.3. ČERPADLO
V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo ROSENBAUER NH30, poháněné od motoru vozidla. Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz.
Čerpadlo je vybaveno automatickou pístovou vývěvou. V zadní skříni je také umístěn ovládací panel čerpacího zařízení. Prostor čerpacího zařízení je pro provoz v mínusových teplotách vybaven nezávislým naftovým topením.

Technické údaje
jmenovitý průtok 2 400 l.min-1
jmenovitý tlak 0,8 MPa
jmenovitá sací výška 3 m
vysokotlak
jmenovitý průtok 200 l.min-1
při jmenovitém tlaku 4,0 MPa

armatura:
Počet výtlaků se spojkou STORZ 75 a s víčkem 4 kulový kohout 75
Počet výtlaků napojených na průtokový naviják 1 kulový kohout 11/4"
Počet napojení pro sání z volného zdroje se spojkou DN 125 a s víčkem 1
Počet napojení pro plnění nádrže hydrantem
se spojkou STORZ 75 a s víčkem 2 kulový kohout 75 Další propojení čerpacího zařízení
sání z nádrže DN 100 1 klapka DN 100
výtlak – plnění nádrže 1 kulový kohout 52
výtlak – lafetová proudnice 1 kulový kohout 75

2.4. PŘIMĚŠOVACÍ ZAŘÍZENÍ
Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, regulační klapky a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přisáváno do sání vodního čerpadla z vozidlové nádrže nebo z vnějšího zdroje.
Množství přisátého pěnidla 0 – 6%

2.5. HADICOVÝ NAVIJÁK
V pravé zadní skříni vozidla je namontován průtokový hadicový naviják s hadicí DN 25 v délce 80 m. Volný konec hadice je opatřen pistolovou proudnicí. Navíjení hadice se provádí pomocí elektromotoru. Buben navijáku je vybaven brzdou.

2.6. OTOČNÁ PROUDNICE
Je umístěna na plošině nad nádrží. Otočná proudnice ROSENBAUER RM 24M s tryskou HSD 2000 je provedena tak, že je pomoci rychlospojky připevněna k výtokovému hrdlu a v případě potřeby ji lze odejmout a namontovat k přenosnému podstavci, a tím vytvořit přenosnou verzi proudnice. Podstavec je uložen ve schráně pro požární výbavu.

Technické údaje
Průtok při tlaku 10 bar 800 – 2000 l.min-1
rozsah otáčení horizontálně 360°
vertikálně –50° až + 80°

2.7. OSVĚTLOVACÍ STOŽÁR
V levé přední skříni je umístěn výsuvný osvětlovací stožár s elektrickým ovládáním naklápění reflektorů.

výsuv pneumatický
naklápění světlometů elektricky
výška nad úrovní terénu cca 5000 mm
počet reflektorů 2 × 1000 W

2.8. GENERÁTOR ELEKTRICKÉHO PROUDU
V levé přední skříni je umístěn generátor elektrického proudu, který slouží jako zdroj elektrické energie pro osvětlovací stožár a pro přídavná zařízení. Spaliny od motoru jsou vyvedeny mimo prostor nástavby.

2.9. HYDRAULICKÉ VYPROŠŤOVACÍ ZAŘÍZENÍ
V pravé přední skříni je umístěno hydraulické vyprošťovací zařízení včetně příslušenství.

2.10. PROSTORY PRO PŘÍSLUŠENSTVÍ
Prostory pro příslušenství v bocích a zadní skříni jsou zakryty roletkami z hliníkových lamel. Vnitřní osvětlení se automaticky rozsvítí po vytažení rolety. Otevření je signalizováno na přístrojovém panelu u řidiče. Police (přihrádky) pro příslušenství jsou provedeny z hliníkového plechu.
Na horní plošině jsou dvě hliníkové bedny s víkem s plynovými vzpěrami a osvětlením vnitřního prostoru, pro savice a požární příslušenství. Z toho jedna je umístěna napříč za kabinou posádky přes celou šíři nástavby a slouží pro uložení požárního příslušenství a přetlakových protichemických obleků.
Pro uložení požární výbavy slouží otočná, výsuvná popřípadě výklopná plata s přihrádkami a držáky. Druh použitého způsobu uložení závisí na druhu požární výbavy a celkovém rozmístění v nástavbě, které bude odsouhlaseno zadavatelem.
V koších na hadice jsou uloženy 4 hadice C 52 a 4 hadice B 75.

2.10. POVRCHOVÁ ÚPRAVA
Povrchová úprava plechů karoserie – skladba:
- povlak Fe/Zn
- základní nátěr BODY EPOXY PRIMER – epoxidová dvousložková barva
- základový plnič BODY 3+1 – acrylátový dvousložkový plnič
- vrchní email BODY AUTO LACK 2K – acrylátový dvousložkový email
Základní odstín RAL 3000, nárazníky, blatníky a pruh bílá RAL 9003

Povrchová úprava podběhů:
- přidán nástřik na ochranu proti odletujícím částicím od kol

Pro Požáry.cz foto a text : Václav Hakl
Sdílet