Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Bronto Skylift F 72 HLA/Scania P124G Laxå

Finská vysokozdvižná plošina na unikátním podvozku ve službách hasičského sboru dalekého, a pro nás vskutku exotického, ostrova Taiwan.

Hasičský sbor hlavního města ostrova Taiwan, tedy Taipei City (stejně tak i hasiči v dalších taiwanských městech) má ve svém vozovém parku mnoho nejrůznějších zástupců výškové techniky. Jedná se např. o německé automobilové žebříky Magirus DLK 23–12 (CC) a DLK 52 CC-S, tedy jejich nejmodernější provedení o dostupné výšce 30(32) m a 52 m na podvozcích Iveco a Mercedes, japonské automobilové žebříky a plošiny Morita o dostupné výšce 46 m, 30 m, resp. 26 m na podvozcích Hino a Isuzu, vysokozdvižné kloubové plošiny Simon Snorkel SS 300, vysokozdvižné kloubové teleskopické plošiny Simon Snorkel SS 600 o dostupné výšce 30 m, resp. 60 m na podvozcích Volvo, Isuzu a Freightliner, vysokozdvižné teleskopické plošiny Magirus Snorkel (dříve Simon) řady ALP 420 a 540 o dostupné pracovní výšce 42 a 54 m na podvozcích Volvo a Mercedes a v neposlední řadě automobilové vysokozdvižné plošiny známého finského výrobce, firmy Bronto Skylift OY AB – koncern Federal Signal Corporation. Ty jsou o dostupných výškách 22, 32, 35, 52, 53, 60, 68 m a nejvyšší z nich dosáhnou až do výše 72 m. Bronta jsou na podvozcích Mercedes a zejména Scania. Právě o „dvaasedmdesátce“ řady HLA na speciální pětinápravové Scanii je tento článek. Na tomto speciálním podvozku, i když čtyřnápravovém, jsou rovněž plošiny Bronto F 68 HLA.

Vzhledem k tomu, že hlavní město dosud neuznaného ostrovního státu Taiwan/ Tchaj-wan (dosud platný úřední oficiální název je Čínská republika – Republic of China – Chung-hua Min-kuo) s názvem City of Taipei či po česku Tchaj-pei, se stalo za poslední roky jednou ze světových metropolí, nutně musela proběhnout změna jeho architektury. Díky tomu narostl počet výškových budov, kde se výšková technika běžných parametrů tzv. nechytá. Rovněž vzrostl a stále narůstá i počet obyvatel, těch je ve městě dnes již více jak 3 000 000. Z těchto důvodů bylo zakoupeno několik plošin s velkým dostupem, mimo jiné dvě z nich jsou právě o výšce 72 m. Ano, ani ty však nedosáhnou všude, nicméně procento úspěšnosti záchranných operací je díky nim mnohem větší. O tom není nejmenší pochybnost. Plošiny Bronto Skylift F72HLA jsou zařazeny na požárních stanicích Datong a Haishan. Na ostatních jsou již zmíněné ostatní typy výškové techniky. V hlavním městě je v současnosti v činné službě sboru, který nese od 10. června roku 1995 název Taipei City Fire Department, téměř 2 000 hasičů, ti jsou rozděleni na 45 požárních stanicích. Požární stráž je rozdělena do 4 oblastí a poté do 12 praporů. Hasičská služba byla dříve na Taiwanu, podobně jako v Hong-Kongu, součástí policie.

Ale abych neodbočil od hlavního tématu článku. Požární plošina s označením F 72 HLA (High Level Articulated) je postavená na unikátním pětinápravovém podvozku Scania P124G, který vyrobila firma Laxå Special Vehicles AB, což je dvorní upravovatel vozidel Scania. Vyrábí pro tuto značku speciální podvozky i kabiny. Podvozek této plošiny je postaven na bázi řady Scania/Laxå Lowline, tedy automobily s předsunutou kabinou (obdoba naší Tatry 815 „jezevčík“). Tím však veškerá podobnost končí. Uspořádání kol je 10×4/6, tedy 10 kol celkem, čtyři hnané, šest řiditelných (první dvě a poslední náprava). To by pro firmu nebyl zas až takový problém vyrobit. Pěti či i dnes šestinápravové Scanie produkuje běžně. Avšak ty mají jinou koncepci uspořádání kol, nápravy jsou umístěny těsně za sebou, což je pravý opak podvozku této plošiny. Jeho délka činní téměř 14 m, rozvor je ale skoro jak u klasického nákladního vozu. Takže se muselo postavit speciální šasi, a to i kvůli celkové nosnosti plošiny. Tahače Scania a i ostatní značky mají běžně zapřažené přívěsy i návěsy o hmotnosti až několika desítek tun, plošina Bronto si však toto veze na sobě, neb její celková hmotnost dosahuje úctyhodných 47 tun! Agregát, který s tímto kolosem hýbe, je dieselový „dvanáctilitr“ Scania o síle 400 koní. Kabina pro osádku 1+1 vychází konstrukčně z krátkého typu CP 14.

Nástavba Bronto Skylift F72HLA je standardní konstrukce této řady, jedná se tedy o počítačem řízenou kloubovou teleskopickou tříramennou plošinu o maximální dostupné pracovní výšce 72 metrů se suchovodem. První dvě ramena jsou teleskopicky vysunutelná se středovým kloubem, třetí rameno je košové. Stranové vyložení je max. 29,5 m, vyložení pod úroveň terénu je max. 24 m. Teď pracovní koš, ten má nejvyšší nosnost 400 kg při max. vyložení, lze z něj spustit evakuační rukáv. Je pochopitelně stranově natáčecí. V jeho výbavě nechybí monitor o průtoku 3800 l/min, kamera, vývod elektřiny a tlakového vzduchu, světlomet, skrápěcí zařízení, lezecké úchyty, anemometr atd. Vzpory jsou typu H a šíře vozidla při jejich vysunutí je téměř 8 m. Celkové rozměry plošiny jsou: 47 000 Kg – hmotnost, 14 500 mm – délka, 4005 mm – výška, 2550 mm – šířka. Ve vybavení plošiny najdeme výstražné kužely, hadicové příslušenství, evakuační rukáv, ovládací prvky AP, dýchací přístroje apod.

Závěrem jen zbývá dodat, že tyto plošiny jsou na Taiwanu celkem tři. Dvě jsou zařazeny u Taipei City Fire Department a jedna je u Fire Bureau, Kao-siung City na požární stanici Dachang Branch. Trojice těchto plošin byla dodána v letech 1999–2001.

Ve fotogalerii najdete téměř všechny druhy taiwanské výškové techniky. Jinak u taiwanských hasičů se najde kromě žebříků a plošin velké množství další velmi zajímavé techniky, ale o ní zase příště…

Info a foto: hasiči Taiwan, Bronto Skylift OY AB, Scania AB, Laxå Special Vehicles AB, internet

Jako bonus máte zde dva odkazy na videa s taiwanskou plošinou Bronto Skylift F72HLA.

Bronto Taiwan 1

Bronto Taiwan 2
Sdílet