Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Na pražském letišti slouží dvojice nových cisteren Scania, dodal je německý Ziegler

Dvě konstrukčně shodné cisternové automobilové stříkačky CAS 30 Scania se zařízením CAFS (Compressed Air FoamSystem) pořídilo pro své hasiče Letiště Václava Havla v Praze. Automobily se od sebe liší svou vnitřní výbavou, pro letiště je vyrobil Ziegler.

Důvodem koupě nových vozidel pro HZS Letiště Praha bylo vyřazení zastaralých vozidel Mercedes Benz 2638 Buffalo od Rosenbauera.

Podvozek, motor a převodovka

Cisterna je postavena na podvozku Scania P440 CB 6×6 HHZ s kabinou CP28. O pohon všech kol se stará systém Allrad, samozřejmostí je uzávěrka diferenciálu přední a zadní nápravy.

Vozidlo je poháněno šestiválcovým přeplňovaným motorem DC13 124, splňujícím emisní normu Euro 5. Třináctilitrový agregát dosahuje výkonu 324 kW při 1 900 otáčkách za minutu.

Převody zajišťuje šestistupňová automatická převodovka Allison GA 867 s retardérem, pomocný pohon Chelsea 859 pro požární čerpadlo má výkon 134 kW a točivý moment 625 Nm.

Sedadlo velitele Bostrom má integrovaný držák dýchacího přístroje.

V zadní části kabiny je lavice pro tři osoby ve směru jízdy s integrovanými držáky dýchacích přístrojů v opěradle. Pod ní je úložný prostor pro drobné požární vybavení. Všechna sedadla ve směru jízdy jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy a hlavovými opěrkami.

Záchytný systém zajišťuje láhve dýchacích přístrojů přes ruční brzdu vozidla pro zamezení předčasného odjištění během jízdy a tím nahrazuje bezpečnostní pásy.

V kabině kromě jiného najdeme termovizní kameru Drager 9000 a také ovládací panel čerpadla (v režimu voda/pěna/CAFS). Elektricky poháněný lanový naviják WARN je upevněný na rámu podvozku v zadní části vozidla. Tažná síla je 54 kN, lano je ocelové o průměru 12 mm a délce 25 metrů.

Nástavba

Nástavba se skládá ze tří dílů.

V první části nástavby za kabinou jsou úložné prostory pro požární vybavení a zařízení CAFS. Druhou částí nástavby je nádrž na vodu a pěnidlo z GFK plastu sendvičové konstrukce, která je pružně uložená na montážním rámu.

Zadní částí nástavby jsou úložné prostory pro požární vybavení, požární čerpadlo a zařízení CAFS.

CAFS – Compressed Air Foam System je technický prostředek k výrobě komprimované těžké pěny. Zvláštností tohoto systému je, že tato pěna se nevyrábí až na koncovém zařízení (proudnice na výrobu těžké pěny), ale ve speciálním zařízení, které je součástí čerpadla. Princip výroby pěny tohoto systému je v přidávání tlakového vzduchu na směs vody a malého množství pěnidla.

ALPAS modul je vyroben z vysoce stabilního hliníkového systému a lehkých stavebních profilů, které tvoří jednotlivé úložné prostory. Spojení jednotlivých panelů je provedeno pomocí kovaných prvků. Tím je zajištěna velmi vysoká pevnost v ohybu a vysoká torsní pevnost.

Střecha nástavby je pochozí a je polepena plechem s protiskluzovou úpravou.

Úložné prostory účelové nástavby jsou uzavřeny sedmi vodotěsnými a prachotěsnými roletami z lehkého kovu.

Nástavba je mezi přední a zadní nápravou provedena co nejníže, tím je zajištěna ideální výška pro uložení těžkého požárního vybavení (přibližně 600 mm).

Spodní části úložných prostor v přední i zadní části nástavby jsou uzavřeny výklopnou stupačkou o nosnosti maximálně 250 kg. Při vyklopení slouží jako stupačky pro snadný přístup k požárnímu vybavení.

Z pochozí plochy jsou stupačky opatřeny protiskluzovou úpravou. Vyklopení a zaklopení stupačky je podporováno plynovým pístem.

Vnitřní osvětlení nástavby je automatické pomocí magnetického spínače. Při otevření úložných prostor nástavby se osvětlení automaticky rozsvítí a při uzavření opět zhasne.

Požárně technické vybavení je uloženo v účelové nástavbě, na střeše nástavby a v kabině vozidla dle požadavků zadavatele. Vybavení je uloženo v samostatných úchytných prvcích, na výsuvech a na otočných výsuvech tak, že je zajištěno jeho snadné, rychlé a bezpečné vyjmutí z vozidla.

Vnitřní úložné prostory nástavby jsou vyrobené z profilového hliníkového systému, který poskytuje velmi vysokou variabilitu v možnosti uložení požárního vybavení.

Pochozí střecha účelové nástavby je opatřena zvýšenou obvodovou hliníkovou obrubou, do které je integrované osvětlení okolí nástavby.

Přístup na střechu nástavby je zajištěn pomocí sklopného samo aretačního žebříku na zádi vozu.

Nádrže na hasební látky

Nádrž na vodu je samostatným středovým modulem nástavby. Je vyrobena z GFK plastu, vyztuženého skelným vláknem. Objem nádrže je 6 000 litrů. Nádrž na pěnidlo je integrovaná v nádrži na vodu a její objem je 500 litrů. Ukazatel stavu hladiny obou nádrží je kromě obslužného panelu čerpadla umístěn i na boku cisterny.

Požární čerpadlo

Požární čerpadlo je dvou a třístupňové, typ FPN 10–3000–1HH přídavnou vysokotlakou částí. Jmenovitý výkon je 3000 litrů za minutu při 10 barech a sací výšce 3 metry.

Oběžné kolo, kryt a těleso čerpadla jsou vyrobeny ze slitin lehkých kovů, hřídel z nerezové oceli. Potrubí pro rozvod vody je odolné proti korozi, částečně pozinkované. Odvodňovací kohouty z mosazi.

Vývěva je plnoautomatická, suchá dvoupístová Ziegler Trokomat Plus s automatickým odstavením.

Ovládací prvky pro ovládání požárního čerpadla jsou umístěné na ovládacím panelu čerpadla v prostoru požárního čerpadla a v kabině vozidla.

Ochranné trysky o výkonu 500 litrů za minutu při 10 barech jsou osazené pod předním nárazníkem a u každého kola vozidla. Vícestupňové vysokotlaké požární čerpadlo je připojené pomocí elektromagnetické lamelové spojky k pohonu nízkotlaké části. Při zapnutí vysokotlakého čerpadla je přivedena část vody z nízkotlaké části čerpadla do části vysokotlaké. Ta dosahuje výkonu 400 litrů za minutu při 40 barech.

Veškeré potrubí pro rozvod vody je odolné proti korozi, částečně pozinkované. Tvarově stálé gumové a plastové hadice. Zařízení TOURMAT slouží k automatické regulaci nastaveného tlaku, nezávisle na zvýšení, nebo snížení momentálního odběru hasební látky.

Pokud dojde k poklesu tlaku v sacím ústrojí pod 2 bary, dojde k automatickému zvýšení otáček a opětovnému nasátí. Při zapnutí funkce TOURMAT a předvolení požadovaného tlaku je tedy čerpadlo bezobslužné a strojník nemusí čerpadlo dozorovat a obsluhovat.

Zařízení pro výrobu a dopravu suché pěny

Zařízení CAFS je tvořeno agregátem Ziegler PowerFoam. Jedná se o sestavu pěnového čerpadla, poháněného elektrickým motorem a rotačního kompresoru. Nastavení pěny (suchá/mokrá) probíhá přes elektronické ovládací prvky nástavby. Výkon agregátu je min 1500 litrů za minutu.

CAFS je možno použít pro dvojici výtlačných hrdel B, přední monitor a zařízení pro rychlý zásah.

Střešní monitor

Střešní monitor Alco je elektronicky ovládaný z kabiny vozidla. Dosahuje výkonu 3000 litrů za minutu při 10 barech. Ovládání monitoru je zajištěno pomocí Joysticku, který umožňuje horizontální i vertikální pohyb. Ovládání je dostupné pro řidiče i spolujezdce.

Monitor je vybaven koncovým spínačem pro horizontální i vertikální polohu. Při dosažení koncové polohy dojde k automatickému zastavení pohybu.

Vybaven je také dvěma diodovými světlomety ve směru zásahu, pro osvětlení místa hašení.

Zvukové a výstražné zařízení

Na vozidle je použito výstražné světelné i zvukové zařízení typu Whelen. Přední blikače Hänsch Sputnik jsou integrované do masky vozidla, zadní pak do střešní hliníkové obruby.

Sdílet