Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Jedním z kandidátů na starostu SH ČMS je Jan Aulický, své vize nastiňuje v rozhovoru

Jedna z nejdůležitějších akcí letošního roku pro Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska je volba starosty. Ve dnech 4. a 5. července 2015 se v Pardubicích sejde přes tři sta delegátů zastupujících hasiče ze všech okresů naší republiky, aby společně zhodnotili vývoj největší celorepublikové společenské organizace v uplynulém pětiletém období a stanovili hlavní cíle činnosti Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska až do roku 2020.

Nejvyšší rozhodovací orgán sdružení, který se za běžných okolností schází jednou za pět let, bude také volit nové výkonné a kontrolní orgány Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska. O pozici starosty usiluje Ing. Jan Aulický, Bc. Petr Fanta, doc. Dr. Ing. Václav Liška a Ing. Karel Richter.

A s jedním z kandidátů, Janem Aulickým, přinášíme rozhovor.

1. S jakou vizí kandidujete na vůdčí post největší nestátní organizace v České republice?

Na post starosty Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska kandiduji s vizí posunout naší organizaci a její členy mezi nejvýznamnější spolky v České republice jak na poli záchranářském, výchovy dětí a mládeže, sportovním, ale také společenském a kulturním.

Hasiči jsou všeobecně vnímáni jako nejpopulárnější skupina lidí, ale oči veřejnosti se nerozlišují hasiče profesionální od dobrovolných. Práce dobrovolných hasičů je mediálně méně viditelná a přitom jsou u všech významných společenských, sportovních a obecních akcích.

Mou velkou vizí je i sjednocení všech dalších spolků pracujících na úseku požární ochrany v jeden celek. Chci, ať s s těmito spolky vejdeme v jednání a začneme naše zájmy prosazovat společně. Všichni přeci vědí, že v jednotě je síla a tuto jednotu dobrovolní hasiči potřebují.

2. Ve které oblasti má dle Vašeho názoru Sdružení největší rezervy, do které oblasti by mělo směrovat nejintenzivněj­ší úsilí?

V současné době je to určitě vzdělávání na úseku požární ochrany a ochrany obyvatelstva. Velké úsilí bychom měli věnovat i změně systému odborného školení velitelů a strojníků tak, aby členové SH ČMS zařazeni v jednotkách sborů dobrovolných hasičů byli odborně školeni v našich zařízeních a našimi odborníky.

Do dalších let nás čeká i úkol v oblasti ochrany obyvatelstva, která, dle mého názoru, bude v dalších letech velkou náplní pro členy naší organizace, kteří nejsou zařazeni v jednotkách sborů dobrovolných hasičů obcí. Tato problematika se v době, kdy se válečné konflikty, žel, opět přibližují Evropě, musí více připomínat a prosazovat.

3. Vyhovuje vám systém a činnost výkonných a poradních orgánů (vedení, výkonný výbor, odborné rady…)?

Ve své podstatě mi tento systém vyhovuje, je nastaven dle nově schválených Stanov, které jsem pomáhal novelizovat dle nového Občanského zákoníku. Tyto orgány mají ve sdružení své opodstatnění a navzájem se doplňují. Obsazení Výkonných výborů na všech stupních je dostačující a ústřední výkonný výbor má demokraticky zvolené členy ze všech krajů ČR.

Poradní orgány ve formě odborných rad u výkonných výborů se osvědčily a tento systém by se měnit neměl. Ukázalo se, že i ustanovení vedoucích odborných rad, jako řádných členů výkonných výborů byl dobrý tah. Otázka je ovšem v odbornosti členů těchto rad a jejich ochotě pracovat. Také vytížení těchto členů je velice diskutovatelné.

V ústředních radách jsou ve většině případů zastoupeni lidé, kteří aktivně působí ve všech organizačních článcích, a proto jim na další dobrovolnou funkci opravdu moc málo volného času. Dalším přínosem je nové ustanovení ze Stanov, že je povinností zvát do výkonných výborů všech stupňů vedoucí aktivů zasloužilý hasič. Jejich vedoucí je stále v praktickém dění a má všechny potřebné informace.

4. Chystáte se nějakým výrazným způsobem změnit systém činnosti Sdružení hasičů ČMS a pobočných spolků?

To určitě nechystám, činnost Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska je ve Stanovách vyspecifikována velmi obsáhle a není určitě na pořadu příštích pěti let něco podstatně měnit. Naše základní poslání – ochrana životů, zdraví a majetku občanů – musíme zachovat i do budoucnosti.

Jsem přesvědčen, že naše členstvo má velkou sílu, kterou nejednou ukázalo při řešení krizových situací u povodní a jiných mimořádných událostí. Příprava naší mladé generace je také velice obsáhlá a motivující. Ukazuje to především nárůst počtu mladých hasičů v naší organizaci.

Dnes jsme jednou z největších organizací pracující s dětmi a mládeží a každý přeci ví, že kdo si vychovává mládež má velký náskok do budoucna. Sbory dobrovolných hasičů (dnes pobočné spolky), jsou základním článkem našeho sdružení a jejich činnost je tím co je v očích veřejnosti nejvíce vidět.

Vnímám problémy sborů dobrovolných hasičů, finanční zabezpečení, problémy v komunikaci SDH a JSDH, technické a osobní vybavení a legislativní změny základního zákona „Občanský zákoník“, který ze sdružení v právní terminologii udělal spolek a ze sborů dobrovolných hasičů pobočný spolek.

Všechny tyto problémy v základních článcích jsou především o komunikaci a ochotě se domluvit s vedením obcí, vyšších orgánů sdružení, politiků a nakonec i sponzorů. Naše přesvědčovací know-how nejoblíbenější skupiny obyvatel, kteří jsou v převážné míře hybnou silou obce, její nejsilnější pomocnou rukou a nositelem kulturních a společenských tradic je to, co nás ctí. Nejeden starosta obce tvrdí, že bez dobrovolných hasičů by obec nežila.

5. Jaké by mělo být optimální složení Kanceláře SH ČMS, jaké pozice by měly být v SH ČMS placené (starosta, náměstci, poradci…)?

Kancelář Sdružení hasičů, Čech, Moravy a Slezska je bezesporu potřebnou částí našeho sdružení. Každý spolek potřebuje mít nějaké zázemí, kam se všichni členi mohou kdykoliv obrátit pro radu a pomoc. Kancelář je založena hlavně pro zabezpečení činnosti ústředních orgánů a vyřizuje vše potřebné pro centrální akce, jednání ústředních rozhodovacích a výkonných orgánů, pomáhá všem organizačním článkům s legislativním prostředím a s ekonomickými problémy.

I když se to nezdá, tak na tento obrovský členský potenciál 348 481 členů a 7 783 sborů dobrovolných hasičů je v Kanceláři zaměstnáno pouze 9 osob a dva externí ekonomové. Kancelář by si určitě zasloužila obsadit místo projektového manažera a právníka se specializací na občanské právo.

Co se týká mezd a pozic v Kanceláři, tak tato problematika velmi závisí na ekonomické situaci Sdružení a Kanceláře vůbec. Starosta SH ČMS by měl být určitě veden v zaměstnaneckém poměru a řádně placen, tato funkce se nedá dělat dobrovolně při jiném zaměstnání. Otázka je výše starostovy mzdy.

Náměstci starosty by zaměstnanci být neměli, ale určité ohodnocení by si za svou práci zasloužili, stejně jako všichni kdo pomáhají při této těžké práci.

6. Jak vnímáte současnou ekonomickou situaci SH ČMS, sborů, škol sdružení, jednotek SDH…? Víte, jak ji vylepšit?

SH ČMS, jako spolek, má omezené finanční příjmy. Žádný zákon neupravuje naši stálou státní finanční podporu a také grantová politika je nenároková. Proto převážná část prostředků na činnost je z členských příspěvků, podnikatelské činnosti, grantové politiky (ovšem to jsou přísně vázané prostředky použitelné pouze k účelu daného grantem), sponzorských a provizních smluv a různých darů.

Takto své finanční prostředky získávají i všechny pobočné spolky od SDH, přes okresní až po krajská sdružení hasičů, a rovněž naše školy a Centrum hasičského hnutí. Musíme si především uvědomit, že jsme spolek a ten musí veškeré získané i vydělané finanční prostředky vracet nazpět do činnosti spolku, aniž bychom vytvářeli zisk.

Myslím si, že ekonomická situace SH ČMS je vyrovnaná a na základní činnost postačující. Všechny plánované plánované akce dokážeme dělat na vysoké úrovni, daří se nám zajišťovat jednání ústředních rozhodovacích a výkonných orgánů, podporuje se sportovní a vzdělávací činnost dětí a dorostu, sportovní soutěže, vzdělávání členů na univerzitě dobrovolného hasiče, ale také sportovní a společenské akce jakými jsou např. reprezentační ples, Pyrocar, propagační jízdy, oslavy atd.

7. Mělo by Sdružení hasičů mít rozhodující podíl v podnikatelských subjektech a mělo by podporovat podnikání sborů?

Sdružení hasičů je velký spolek, který potřebuje mnoho finančních prostředků na svou činnost. Tyto prostředky se nám zatím nedaří získávat od státu, a proto se snažíme na všech úrovních struktury shánět jak se dá. Sdružení hasičů má dnes největší podíl v Hasičské vzájemné pojišťovně, kterou po roce 1990 znovu obnovilo.

Pojišťovna má své místo na pojistném trhu, ale osobně si myslím, že Sdružení hasičů by nemělo takovou finanční instituci vlastnit a řídit, přeci jenom jsme nezisková organizace a nemáme potřebný kapitál na případnou pomoc při mimořádných událostech. Mnoho okresních sdružení hasičů a sborů má dodnes pro členy zřízeny prodejny hasičského zboží a nebo pojišťuje pro Hasičskou vzájemnou pojišťovnu.

Je to taková nutnost přivýdělku své činnosti, tak jako pořádání společenských, sportovních a kulturních akcí, na kterých si sbory přivydělávají prodejem občerstvení. Dnes to již bez živnostenských listů a koncesí nejde provozovat.

Sbory dobrovolných hasičů ovšem mají mít jinou náplň než provozování podnikatelských aktivit, ale dokud nebude přímá podpora od obcí a státu nemůžeme se tomuto trendu vyhnout.

8. Co uděláte, aby se nadále „nerozevíraly nůžky“ mezi SDH a JSDHO, čehož výsledkem je mimo jiné i snaha o vznik různých skupin, „rádoby“ reprezentujících tzv. zájmy zejména velitelů JSDHO?

Tato otázka je velice složitá, zákon nastavil, že Jednotku sboru dobrovolných hasičů zřizuje obec a ta má přihlížet při obsazování členů k návrhům spolku působícího na úseku požární ochrany. Ovšem zákon a realita jsou dvě odlišné roviny.

SDH jako spolek je pro činnost jednotky SDH obce velice důležitý a která obec si to neuvědomí, nemusí po pár letech v jednotce mít lidi. U SH ČMS je nastaven velice dobrý systém vzdělávání mladých hasičů, ale i dospělých. A kdo jiný by měl být zařazen do jednotky, když ne člen SDH s patřičným vzděláním od SH ČMS.

Každý jednou zestárne a nebude moci činnost z jakýchkoliv důvodů vykonávat a kam obec potom sáhne, když v obci nebude SDH jako spolek? Tato krátkozrakost se do budoucnosti nevyplatí.

Ovšem ze své zkušenosti a znalosti prostředí vím, že se tento nešvar neděje tam, kde jsou dobré mezilidské vztahy a hasiči v SDH dokáží s obcí komunikovat a nabízet svou dobrovolnou činnost v její prospěch. V ČR je evidováno přes 7 000 jednotek sborů dobrovolných hasičů a přes 70 000 členů těchto jednotek a v tomto velkém táboře se vždy najde pár nespokojených hasičů, kteří si myslí, že vznikem nějaké další organizace něco změní.

Jak jsem již poznamenal, jenom v jednotě je síla a pokud nebudeme prosazovat zájmy společně, nikdy nic nezmůžeme. Proto bych jako starosta volil s těmito nespokojenými členy spíše dialog a hledal cesty ke společnému řešení problémů.

9. Dnes si nelze představit činnost spolku bez komunikace s médii? Jak jste sní spokojen? Pokud máte výhrady, tak co byste na tomto úseku chtěl změnit?

Naše sdružení má v této otázce velké rezervy. I když máme oficiálně vedeného tiskového mluvčí, tak ty výsledky nejsou dle mých představ. Média o naší činnost nemají takový zájem jaký bychom si zasloužili a to je určitě právě špatnou prací na tomto úseku.

Zvláště se to projevilo při oslavách 150 výročí založení prvního českého dobrovolného sboru, kdy o tomto výročí prakticky celostátní média vůbec neinformovala. Komunikace s médii je důležitá a musí se do budoucna změnit. Sdružení musí mít na tomto úseku profesionála.

10. V čem si myslíte, že máte výhodu oproti ostatním kandidátům? Co si myslíte, že můžete nabídnout v porovnání s jinými kandidáty navíc?

Moje kandidatura je vyústěním mého dosavadního profesního hasičského života, počínaje od dětství. Mou výhodou je rozsáhla znalost hasičského prostředí jak u dobrovolných hasičů, tak u profesionálních hasičů. Z této znalosti mohu okamžitě navázat na dosavadní práci předchozího vedení bez jakéhokoliv seznamování a obvyklých 100 dnů hájení.

I můj věk šestačtyřicet let je zárukou, že mohu funkci vykonávat v plné síle a bez jakékoliv ovlivnitelnosti dob minulých. Jsem vzdělaný, jak v hasičském řemeslu, tak na úseku veřejné správy a ekonomickém.

Moje působení v Kanceláři sdružení, nejdřív na pozici vedoucího úseku represe a prevence a později jako ředitel Kanceláře, kdy mám na starosti prakticky všechny úseky, mimo mládeže a ekonomiky, mne velice vzdělalo. Práce pro hasičskou myšlenku je mi především koníčkem a dávám jí převážně i svůj volný čas.

Mé nabídky jsou celkem jasné, a to nebrzdit vývojové aktuální trendy, jak v hasičině, tak v celkovém moderním přístupu vedení organizace. Nebránit se dialogu s každým členem, který má problém, nebo může něco přinést. Nabízím práci, o které jsem přesvědčen, že má smysl a že se vyplatí. Jsem vždy rád, když je práce za člověkem vidět a kdo mě zná, ví, že pracuji se zápalem a rád.

Ing. Jan Aulický
Sdílet