Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

2015: Ve Studénce se střetlo Pendolino s nákladním automobilem, dvě osoby na místě zemřely

Šest jednotek hasičů zasahovalo 22. července 2015 u dopravní nehody mezi osobním vlakem Pendolino a nákladním automobilem na železničním přejezdu u vlakové stanice ve Studénce na Novojičínsku. Tato nehoda měla bohužel tragické následky, tři osoby hromadné neštěstí nepřežily.

Operační středisko HZS MSK přijalo první tísňové volání ohlašující srážku osobního vlaku a nákladního automobilu v 7:45 hodin. Na místo byly ihned vyslány jednotky hasičů, a to jednotky HZS MSK ze stanic v Bílovci, Novém Jičíně a Ostravě – Zábřehu posílené o jednotky SDH obcí Studénka a Bílovec. Vzhledem k události na železnici byli na místo povoláni také hasiči SŽDC z Ostravy.

Na místě zasahovalo celkem přibližně 90 hasičů ze šesti jednotek, kteří zde přijeli celkem se 14 zásahovými vozidly. Po dobu zásahu byli v hotovosti na své zbrojnici členové jednotky SDH obce Starý Jičín, kteří zajišťovali hasební obvod stanice HZS MSK v Novém Jičíně a částečně také v dalších fázích zásahu členové SDH obce Bílovec, kteří zajišťovali hasební obvod stanice HZS MSK v Bílovci.

Po příjezdu prvních jednotek na místo (profesionálové ze stanice Bílovec přijeli na místo za 10 minut po vyhlášení poplachu, těsně následováni dobrovolnou jednotkou ze Studénky) bylo zjištěno, že na železničním přejezdu se srazil osobní vlak Pendolino jedoucí ve směru od Ostravy s nákladním automobilem, jehož trosky byly vláčeny vlakem až do stanice Studénka.

Následně došlo ke vzniku požáru, který svědci popisují jako „ohnivou kouli“. Hořely především pohonné hmoty z rozbitého nákladního automobilu, naštěstí se požár nerozšířil na vlak Pendolino a velice brzy, kromě malých ohnisek, uhasl. Hasiči ihned po průzkumu zahájili v 7:59 hodin vyprošťovací práce zaklíněných osob, uhasili požár menšího rozsahu a prováděli ve spolupráci s posádkami ZZS třídění raněných.

Na místo se dostavili také policisté PČR, kteří mimo jiné zabezpečili oblast proti vstupu nepovolaných osob a dále spolupracovali v rámci IZS s hasiči a záchranáři ZZS MSK.

Celkem bylo nutno na místě vyprostit 4 osoby, z toho 3 osoby musely být složitě vyprošťovány pomocí hydraulických nástrojů, které na místo přivezl také speciální technický kontejner ze stanice v Ostravě-Zábřehu.

Přečtěte siTechnický kontejner HZS Moravskoslezského kraje je určen především pro záchranné a vyprošťovací práce

Tento kontejner je využíván u zásahů, u kterých je potřeba nasadit více hydraulických nástrojů pro těžké vyprošťovací práce (např. hromadné železniční neštěstí ve Studénce v roce 2008 nebo srážka tramvají ve Vřesině na ostravsku). Poslední osoba z vlaku byla vyproštěna v 09:07 hodin, tj. 1 hodinu a 8 minut po započetí vyprošťovacích pra­cí.

Mimo vyprošťování jsme také museli zajistit vlak proti možnému opětovnému vzniku požáru. Po zadokumentování místa policisty PČR jsme provedli rozstříhání pomocí hydraulických nástrojů prostoru na začátku prvního, nejvíce postiženého, vagonu soupravy.

To bylo nutné z důvodu ověření, zda se zde pod troskami ještě nenachází nějaká osoba. To se nepotvrdilo. Důkladně byly také zkontrolovány prostory celé železniční stanice včetně prostor kolejiště a pod vlakem, naštěstí se zde již nenalézala žádná postižená osoba. Poté jsme místo zásahu předali hasičům SŽDC Ostrava, kteří nadále vykonávají odklízecí a likvidační práce.

V průběhu zásahu se zasahující hasiči se zdravotníky a policisty postarali rovněž o více než sto osob, které cestovaly vlakem. Tyto osoby byly prohlédnuty a následně i pomocí hasičského autobusu přepraveny mimo Studénku. Pro případ nutnosti byli na místě připraveni také členové posttraumatického intervenčního týmu HZS MSK a Záchranného útvaru HZS ČR z Hlučína s psycholožkou Hasičského záchranného sboru, tito se starali o osoby postižené akutní stresovou poruchou způsobenou touto událostí.

Přečtěte siZástupci bezpečnostních složek převzali ocenění Zlatý záchranářský kříž za profesionální zásah ve Studénce

Po celou dobu zásahu byla hlavní železniční trať mezi Ostravou a Olomoucí uzavřena. O době jejího zprovoznění nemám žádné informace, bude záležet především na rychlosti postupu odklízecích prací. Zprovoznění železniční trati je nyní plně v kompetenci SŽDC, jejíž hasiči pracují na místě události dosud.

Celý zásah byl velmi náročný vzhledem k vysokým teplotám vzduchu, proto muselo být dbáno na střídání zasahujících hasičů a také na pitný režim.

Na místě neštěstí byli rovněž mimo jiné přítomni ředitel HZS MSK plk. Ing. Zdeněk Nytra, zástupce ředitele HZS MSK plk. Ing. Vladimír Vlček, Ph.D., který si převzal velení zásahu, dále ředitel HZS MSK – územního odboru Nový Jičín plk. Ing. Petr Adamus a řídící důstojník HZS MSK – ÚO Nový Jičín mjr. Ing. Radomír Fešar.

V průběhu zásahu se na místo dostavili taktéž vysocí vládní představitelé, kteří si za doprovodu představitelů hasičů, policistů PČR a záchranářů ZZS MSK prohlédli místo hromadného neštěstí a shlédli jeho následky.

Později zemřela třetí osoba v nemocnici.


Celková škoda byla navýšena na 157 700 000 Kč, přičemž byla navýšena škoda na vlaku z původních 80 miliónů na 150 miliónů. Ani tato suma však nemusí být konečná.

Na místě nehody byla stažena data ze záznamových zařízení. Dle záznamu z přejezdového zařízení byl železniční přejezd v době nehody v činnosti.

Mgr. Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce


Po tři čtvrtě na osm bylo operační středisko záchranné služby kontaktováno s informací o střetu vlakové soupravy Pendolino s nákladním vozidlem na železničním přejezdu ve Studénce. Prvotní hlášení hovořilo o přibližně dvacítce zraněných.

Na místě události zasahovalo devět týmů zdravotnické záchranné služby, včetně vrtulníku LZS a dovoláno bylo pět sanitních vozidel dopravní zdravotní služby. Péči poskytovaly více než čtyři desítky záchranářů.

Záchranáři byli v souvislosti s nehodou v kontaktu se sedmnácti osobami. Dva muži utrpěli smrtelná zranění, kterým na místě podlehli. První zemřel ještě před příjezdem ZZS, druhý během zásahu. Ošetřeno bylo patnáct pacientů, mužů i žen: Šest osob bylo zraněno těžce, tři z nich se nalézali v přímém ohrožení života.

Všichni byli po poskytnutí prvotní lékařské péče transportováni vrtulníkem, či sanitními vozidly, do ostravských nemocnic – pět do traumatologického centra Fakultní nemocnice a jeden do Městské nemocnice.

Dalších osm osob utrpělo poranění středně těžká nebo lehká. Byli ošetřeni posádkami ZZS a přepraveni do spádové nemocnice v Novém Jičíně (pět pacientů) a jeden do Městské nemocnice v Ostravě. Dva další účastníky železničního neštěstí ošetřili záchranáři na místě zásahu, jejich stav nevyžadoval transport do zdravotnického zařízení.

Ošetřen byl rovněž muž, který neutrpěl fyzické zranění, ale jevil známky akutní stresové reakce. Posádka ZZS jej předala do další péče v nemocnici Bílovec. Záchranáři u pacientů ošetřovali poranění hrudníků, hlav, končetin. V několika případech došlo rovněž k amputacím.

Zdravotnická část zásahu skončila po odsunu posledního pacienta do zdravotnického zařízení pět minut před půl desátou.

PhDr. Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MSK

Správa železniční dopravní cesty, s.o.

Foto: Drážní inspekce & HZS MSK
Sdílet