Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tunelový speciál Proteus na osmikolovém podvozku MAN vyvinula italská firma BAI

V roce 2000 představila italská firma BAI jedinečný tunelový speciál Janus 4000, určený pro zásahy v tunelu pod horou Mont Blanc. O deset let později vyvstala potřeba tuto speciální techniku obnovit. Firma BAI tak začala intenzivně pracovat na nástupci.

Stejně jako u vozu Janus 4000 i zde probíhala blízká spolupráce nástavbáře BAI se společností, provozující tunel – Groupement Européen d'Intérêt Economique du Tunnel du Mont Blanc (GEIE-TMB). Ta požadovala velký a rychlý zásahový automobil, speciálně upravený pro provoz v tunelu a specifické podmínky zásahu – tedy velmi vysoké teploty, nízká viditelnost a vysoká toxicita zplodin.

Přečtěte siJanus 4000 - požární speciál tunelových hasičů z pod hory Mont Blanc

Požadována byla také inovace ochrany posádky automobilu a zlepšení taktických parametrů, především s využitím moderního vybavení a technologií.

Výsledkem vývoje je osmikolový tunelový speciál Proteus VSAT 13000 S. O jeho dokončení jsme před časem přinesli samostatný článek, dnes se podíváme podrobněji.

Podvozek, motor a kabina

Postaven je na podvozku MAN TGS 35.540 8×6H BL s předsazenou čtyřmístnou kabinou. V té je udržován stálý mírný přetlak, který zamezuje vniknutí zplodin hoření do prostoru posádky. Speciálně upravený podvozek dodal oficiální partner automobilky MAN, kterým je firma Toni Maurer GmbH & Co.

Motor s naddimenzovaným chlazením o výkonu 397 kW dokáže Proteus rozpohybovat z 0 na 80 km/h během 45 sekund. Automobil dosahuje maximální rychlosti 105 km/h.

Všechny podvozkové části, včetně hadic a trubek, odolají teplotě nejméně 100 °C. Přední nárazník je zesílen, Proteus s ním dokáže bezpečně odtlačit překážky o hmotnosti až 3 500 kg.

Podvozek je vzduchově odpružen, nastavení pérování je řízeno elektronicky.

Poháněny jsou tři nápravy – druhá, třetí a čtvrtá, zmíněnou druhou pohání hydraulicky systém MAN HydroDrive. První, druhá a třetí náprava jsou řiditelné, poloměr otáčení je 8 700 mm.

Kabina byla speciálně snížena, podlaha je pouhých 70 cm nad zemí, oproti standardním 150 cm. Každé sedadlo je vybaveno držákem dýchacího přístroje a je k němu vyveden rovněž nezávislý přívod vzduchu pro dýchání uvnitř vozu.

Osádka má k dispozici kontrolní panel nástavby, plynové detektory, termokameru a radarový systém pro řízení vozu v podmínkách snížené viditelnosti.

Nástavba

Nástavba je vyrobena z hliníkových profilů a polepena plechem. Nádrže na hasivo jsou z nerezavějící oceli a pojmou 12 150 litrů vody a 1 000 litrů pěnidla.

Proteus využívá bronzové dvoustupňové čerpací zařízení Godiva Prima P2B o výkonu 4 000 litrů za minutu při tlaku 12 barů a 400 litrů za minutu při tlaku 40 barů.

Na střeše je uchycen monitor Akron FireFox 3463 o výkonu 1 900 litrů při tlaku 7 barů. Ovládán je dálkově joystickem z kabiny vozu, stejně jako nárazníkový monitor shodného typu. Ten však může hasit vodou i pěnou a jeho výkon je 800 litrů za minutu.

Na střeše najdeme osvětlovací stožár Fireco, který je ovládán dálkově. Vybaven je čtyřmi LED reflektory, při vysunutí dosahuje výšky 6 metrů nad úroveň terénu.

Automobil je pro vlastní ochranu vybaven tryskami a je schopen položit i pěnový koberec pro zastavení šíření požáru.

Sdílet