Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Klášterci nad Ohří využívají plošinu Bronto Skylift F32, koupili ji v Holandsku

V Klášterci nad Ohří je tradice vybavení hasičů výškovou technikou dlouhá, sahá až do období po druhé světové válce. V tu dobu vlastnil tamní sbor dobrovolných hasičů několik žebříků, především ty přívěsné. V roce 1981 byla k dobrovolným hasičům do Klášterce převedena plošina PP 20 na podvozku Š706, která předtím sloužila od roku své výroby (1972) na VPÚ v Chomutově. Od 1. prosince roku 2015 ji nahradila AP 30 Bronto Skylift F32 na podvozku MAN.

Původní Škoda 706 bude pokračovat ve službě u dobrovolných hasičů v Mašťově. Právě na ní se v posledních dvou letech realizovala většina práce, kterou vykonávali sami členové jednotky.

V průběhu roku 2015 byla naplánována poslední fáze oprav a úprav na podvozku Škoda 706, ale během této doby se hasičům podařilo najít v holandském bazaru „novou“ plošinu, kterou nabídli k prodeji hasiči z německého města Landau.

Po sérii administrativních úkonů, konzultací s původními majiteli, samotným výrobcem plošiny a několika návštěvách přímo v Holandsku, se město Klášterec nad Ohří rozhodlo nákup uskutečnit.

Plošina byla vzhledem ke svému věku – vyrobena byla v roce 1998 – v perfektním stavu, svými parametry i dnes předčí některou současnou výškovou techniku a podle servisu výrobce byla známa i bezproblémová historie vozidla.

Za cenu přibližně 59.000 Euro bez DPH (tedy něco přes 1 600 000 korun) tak město získalo adekvátní náhradu za dosluhující PP 20 a jelikož je ve městě umístěna stanice HZS Ústeckého kraje typu P2 bez výškové techniky, zvýšila se tím výrazně operační schopnost obou jednotek sídlících na společné stanici.

Po dovozu automobilu samozřejmě nastaly často diskutované problémy s přihlášením, ačkoli obdobná plošina již v ČR jezdí. Nakonec se však díky ochotnému přístupu HZS Ústeckého kraje a příslušníků z ÚO Chomutov podařilo vozidlo přihlásit a od 1. prosince 2015 slouží svému účelu.

Automobilová plošina AP 30 je postavena na podvozku MAN 15.264 (L82), který sjel z výrobního pásu v listopadu roku 1998. Pohání ho motor o výkonu 191 kW a objemu 6,9 litrů. Zadní náprava je vybavena podmetacími řetízky.

Celková hmotnost plošiny činí 15 900 kg, dlouhá je 8 850 mm, široká 2 500 mm a vysoká 3 400 mm.

Nástavba od světoznámého výrobce Bronto Skylift je typu F32 MDT 2000. Dostupná výška je 32 metrů při zatížení koše 270 kilogramů, boční dosah pak při stejném zatížení 17,6 metrů. Plošina umožňuje stranové otáčení samotného koše do úhlu přibližně 45°.

Nechybí zde evakuační žebřík po celé délce ramen plošiny, deska pro uložení nosítek na roh koše, naviják se stálotvarou hadicí a proudnicí D25 pro rychlý zásah, proudnice na koši, ovládaná hydraulikou z obou míst obsluhy (tedy bez nutnosti obsluhy v koši), pracovní LED světlomety o svítivosti 5 600 lumenů, trvalý odposlech v koši pro komunikaci s obsluhou dole, ochrana koše vodními tryskami, hydraulický rozvod v koši pro připojení nářadí ani elektrický rozvod 230/400V v koši i u obsluhy dole, poháněný hydraulickým agregátem Dynaset.

Sdílet