Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Recenze knihy „Požáry v českých zemích“

Vydavatelství Professional Publishing vydalo knihu autorů Ing. J. Janaty, RNDr. Kozáka a V. Hladíka „Požáry v českých zemích", která se ve výpravné podobě nevěnuje jenom území Čech, Moravy a Slezska. Řada barevných reprodukcí dobových rytin čtenáře vrací o staletí zpět a ilustruje i význačné požáry v Evropě i mimo ni.

V úvodu knihy je popsána charakteristika požáru, vývoj a úloha hasičů v České republice. Tato – možná pro někoho méně záživná – část knihy však dobře a jednoduše danou problematiku rozebírá.

Pak následuje, myslím, očekávaná část. Vždyť její název „Požáry v českých zemích“ jasně deklaruje, o čem by měla primárně být. Zajímavý text podpořený přetiskem historických kreseb, to je to nejlepší na knize. Autoři zvlášť popisují velké požáry divadel, výškových budov a také neobvyklé historické požáry. Kdo by hledal v knize požáry z doby nedávné, bude také spokojen. Ty nejznámější jsou dobře popsány a vždy podpořeny fotografií. Po přečtení těchto kapitol, které čítají bezmála 30 stran, by jste jistě chtěli více. Následuje však poslední část knihy.

V té se autoři zaměřili na vývoj prevence proti požárům až do současného stavu. Zmíněn je i vývoj techniky, která sloužila či slouží hasičům dodnes. V knize je i základní statistika. Závěrem popisuje vývoj pojišťovnictví a likvidaci následných škod.

Kniha je po grafické stránce lepším průměrem. Mě osobně nadchla část historických požárů, která je graficky přehledná a zajímavá. Historické obrazy jsou opravdu zajímavé a dovedou vás v čase na místo události. Bohužel pro mě se však objeví realita v podobě grafů a tabulek, které podle mě nejsou tím nejlepším, co kniha může nabídnout. Autoři se až moc snažili problematiku popsat komplexně a to knize z mého osobního pohledu trochu škodí.

Kniha se možná snaží až moc zasáhnout celou problematiku požárů, prevenci a represi, naučně technické vysvětlení charakteristiky hoření, historii a současnost s tím, že v závěru se ještě zaobírá následnou likvidaci po požáru. Podle mého gusta jí takto rozsáhlý záběr škodí. Chápu ale, že snaha o ucelenost si vybrala jistou daň. Není však nic jednodušího, než pro někoho možná nudné kapitoly přeskočit. Třeba se vám budou hodit později při studiu nebo pro přípravu na školení pro děti. Tady má myslím kniha také své místo a může pomoci.
Kniha je kvalitně svázaná, s pevnou vazbou, je ve formátu A4 a má lesklý kvalitní papír. Celkový počet stran je bezmála 100. Fotografie a dobové kresby jsou zpracovány dobře. Celkový dojem je dobrý a knihu za velmi přijatelnou cenu mohu jen doporučit.

Martin Kavka

Slovo autorů

Protože úvod napsal generální ředitel HZS ČR, lze mít za to , že se jedná o knihu odborně fundovanou. Čtenář v ní najde nejenom didaktickou kapitolu s čtivě předloženými definicemi různých odborných výrazů z hasičského oboru, ale především galerii závažných případů požárů historických i z posledních desetiletí. Popisy uváděných požárů nezapomínají na průběh zásahu a na vyšetřování příčiny těchto katastrof. Zajímavá je partie věnovaná vývoji hlavně profesionálního hasičstva včetně vzniku a rozvoje protipožární prevence až ke vzniku Integrovaného záchranného systému v ČR.

Autoři nezapomněli ani na vývoj hasičské techniky, která je v publikaci ilustrována řadou rytin a fotografií. Nezajímavá je také kapitola o likvidaci následků požárů, která čtenářům přináší cenné informace ať z oblasti pojišťovnictví nebo o sanacích poškozených objektů.Vcelku lze knihu hodnotit jako přínos pro publicitu boje s jedním z nejnebezpeč­nějších živlů. Dva z autorů již vydali knihu „Povodně v českých zemích", na kterou publikace o požárech navazuje. Autoři si předsevzali, že o požárech budou psát jazykem srozumitelným nejen odborníkům, ale také laické veřejnosti a své předsevzetí splnili.

PRO HASIČE JE KNIHA ZA AKČNÍ CENU 300 Kč

Knihu v ceně 388,– Kč lze objednat u vydavatele:
PROFESSIONAL PUBLISHING
Telefon: 272926459; 732705856; 604115129 profespubl@volny.cz.

Jak si objednat?
Pro objednání nám napište dopis, nebo e-mail. Odkaz na objednávku je uveden v každé podsekci našich stránek. U objednávek nad 1500 Kč neúčtujeme poštovné! Dodání je možné na dobírku – platba při převzetí zásilky, u stálých zákazníků doporučenou zásilkou na fakturu – platba bankovním převodem, nebo po dohodě osobně na naší adrese – platba hotově. Knihy si lze i předplatit složenkou, po předchozím přidělení variabilního symbolu, převodem na náš účet. Ceny za dodání poštou dle tarifů ČESKÉ POŠTY.Naše knihy maloobchodně distribuují například tito knihkupci: J. Kanzelsberger, v Praze dále např. Academia, Linde, Neoluxor, Černá Labuť, Metro Dejvická, Prodejna skript VŠE a další.

-kaw-