Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CVIČENÍ: Vlaky se střetly v Krasíkovském tunelu

Dne 14. února v časných ranních hodinách (od 01.45 do 04.30 hodin) přepravoval motorový vůz přibližně 50 cestujících spolu se strojvedoucím a průvodčím.

Uvnitř dvojkolejného elektrifikovaného tunelu s délkou 1098,30 m na traťovém úseku v železničním kilometru 024,693 mezi stanicemi Krasíkov a Tatenice se motorový vlak střetl s nákladním vlakem jedoucím v protisměru, který vykolejil cizím zaviněním těsně před příjezdem motorového vlaku a dostal se tak soupravou na obsazenou kolej.

Při nehodě došlo k usmrcení strojvedoucího a 5 cestujících. Dále 11 osob bylo těžce a 4 osoby lehce zraněny. Zbytek cestujících utrpěl lehká zranění, jeden z cestujících byl na invalidním vozíku. Při nehodě došlo k požáru vlaku. Takový byl námět cvičení v jednom z nejdelších dvoukolejných železničních tunelů v České republice.

Krasíkovský tunel je začleněn do kategorie se zvýšeným požárním nebezpečím a lze předpokládat složité podmínky pro zásah.

Při taktickém cvičení byly prověřeny dojezdové časy jednotek PO, nácvik činnosti jednotek PO, pracovníků Správy železniční dopravní cesty a Českých drah v místě železniční nehody s následným požárem v nočních hodinách mimo provoz železniční dopravy.

Hlavními cíly cvičení byly prověřit dojezdové časy zasahujících jednotek hasičů a prověření i dalších složek IZS a jejich součinnost, stanovení pevných pozic jednotek, pro případné události v daném úseku (portály a úniková cesta). Prověření poplachového plánu na objekt „Tunel Krasíkov, ověření spojení radiové sítě, ověření možností sebezáchrany zúčastněných figurantů v roli vlakové čety a cestujících, použití externí přetlakové ventilace a nezbytné ověření stavu příjezdových komunikací i únikové cesty.

Na místě zasahovalo 5 jednotek profesionálních a 9 jednotek sboru dobrovolných hasičů a jednotka podnikových hasičů, dále policisté, zdravotnická záchranná služba, Český červený kříž a zaměstnanci dopravy.

Zasahující jednotky:

  • HZS SŽDC Česká Třebová
  • HZS PAK Lanškroun
  • HZS PAK Ústí nad Orlicí
  • HZS PAK Svitavy
  • HZS PAK Moravská Třebová
  • JSDH Lanškroun
  • JSDH Tatenice
  • JSDH Staré Město
  • JSDH Jedlí
  • JSDH Štíty
  • JSDH Dolní Čermná
  • JSDH Výprachtice
  • JSDH Žichlínek
  • JSDH Hoštějn

Po příjezdu první hasičské jednotky na místo byl proveden průzkum místa železniční nehody. Zásah hasiči vedli ze tří úseků: z Krasíkovského portálu, z Tatenického portálu a záchranné práce směrem od východu únikové cesty. Hasiči museli zjistit počet ohrožených osob, místo jejich výskytu, rozsah zranění a ohrožení, ale také v jaké fázi se požár nachází. Osoby mají různá zranění a současně je ohrožují zplodiny hoření.

Dále museli zjistit zdroj požáru, jeho parametry a cesty dalšího šíření. Jedna skupina hasičů zdolávala požár a jiná skupina zachraňovala zraněné osoby. Byly zde tedy kladeny velké nároky na koordinaci zásahu. Řízena musela být i ventilace v závislosti na postupu vyprošťování osob. Jednalo se o tunel, tedy stísněné prostory pro zásah a záchranu osob.

Cvičení se účastnilo 50 namaskovaných figurantů a vyzkoušely se zde i únikové štoly a s tím i související požární bezpečnostní zařízení (nouzové osvětlení, přetlakové odvětrání únikové štoly).


Jaké je nebezpečí pro zasahující hasiče a problematika zásahu v tunelu

Hasiči se od samého počátku zásahu pohybují v obtížných podmínkách, ohrožuje je obrovské teplo a zadýmení. V žádném případě se zásah v tunelu nesmí podceňovat. Při vzniku požáru jsou rozhodující dojezdové časy jednotek. Požár se v tunelu rychle šíří. Hasiči se nemohou s technikou dostat dovnitř tunelu. Ve vlaku může vypuknout panika cestujících, kteří se musí sami začít evakuovat.

Další problémy mohou vzniknout i při spojení vysílačkou. Problematická je údržba příjezdových cest a samozřejmě je i problém s vandaly, kteří ničí zařízení v tunelu. To v případě požáru poté nemusí fungovat. Jedná se o zásah pod elektrickou trakcí. Elektrická trakce musí být zkratována, aby nedošlo ke zranění zasahujících složek. Problém může nastat i v zásobování požární vodou.

Jednotky hasičů se tímto připravují i na novou výstavbu nového tunelu z Ústí nad Orlicí do Chocně.


Tunely na trati Ústí nad Orlicí – Choceň:

Dva po sobě jdoucí tunely o dvou jednokolejných tubusech

  • Tunel Hemže – délka 1157 m – poloha – Choceň – Brandýs nad Orlicí
  • Tunel Oucmanice – délka 4985 m – poloha –Brandýs nad Orlicí – Hrádek u Ústí nad Orlicí

Poslední cvičení v Krasíkovském tunelu se uskutečnilo v roce 2006. Nyní bylo nutné znovu ověřit dojezdové časy jednotek, jejich činnost, ale také činnost pracovníků Správy železniční dopravní cesty a Českých drah.


DALŠÍ FOTO: Rozšířenou fotogalerii naleznete na našem profilu fotogalerie Picasa.


Vendula Horáková
tisková mluvčí
HZS Pardubického kraje
Sdílet