Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tatra 815 8×8 VT pro boj se sněhovou kalamitou

Dnešní technika se bude věnovat dalšímu speciálu ze Záchranného útvaru v Hlučíně. Tentokráte se podíváme na tahač Tatra 815 VT 26 265 8×8.1R se šípovým pluhem. Neveze žádné další speciální vybavení, ale určitě vás zaujme svou majestátností.

Toto vozidlo hasiči nasazují pravidelně při sněhových kalamitách a při potřebě vyprošťování, nejčastěji se jedná o potažení kamionů uvízlých ve stoupání a podobně.

Určení vozidla

Tatra 815 8×8 VT je terénní automobil, původně určený pro tahání těžkých přívěsů a přepravu užitečného nákladu do hmotnosti 10 tun. Maximální hmotnost přívěsu, který může tento drobek táhnout je 100 tun. Automobil je vybaven přídavným zařízením umožňujícím práci se sněžným pluhem a buldozerovou radlicí.

Podvozek

Jedná se o čtyřnápravový podvozek tatrovácké koncepce s centrální rourou a stálým pohonem všech kol. V těch lze při překonávání těžkého terénu i během jízdy měnit tlak – vozidlo se tak při své váze zbytečně nepropadá, netvoří hluboké koleje a rovněž styčná plocha pneumatiky s povrchem narůstá. Standardní tlak v kolech je 475 kPa, snížit jej lze až na 100 kPa.

Nosnou konstrukci podvozku tvoří jednotlivé skříně hlavních montážních celků – rozvodovky všech náprav, přídavná převodovka a jednotlivé spojovací díly. Na příčnících je upevněn průběžný rám svařený ze silných „U“ profilů, na kterém je upevněna kabina, motor se spojkou, převodka řízení, naviják, valníková nástavba a nárazníky se závěsy.

Kyvadlové polonápravy s nezávislým odpružením jsou konstrukčně téměř shodné a trvale hnané. Nápravy jsou pérovány podélně uloženými listovými péry, přední nápravy jsou navíc tlumeny hydraulickými teleskopickými tlumiči.

Redukce v kolech snižují namáhání hnacího traktu a zvyšují tažnou sílu automobilu. V přední nosné rouře je uložen dělič momentů, který se stará o rovnoměrné rozdělení sil mezi přední a zadní nápravy. Samozřejmostí je soustava uzavíratelných mezinápravových a nápravových diferenciálů, ovládaných elektropneumaticky.

Řízení je šnekové, s jedním palcem. Je vybaveno kapalinovým posilovačem. Ovladatelnost je v případě selhání zajištěna mechanickým převodem.

Tahač je osazen motorem T3–930–51. Jedná se o dvouřadý (90°) dvanáctiválec s přímým vstřikem paliva o výkonu 265 kW. Motor je chlazený vzduchem pomocí axiálního ventilátoru. O přeplňování se stará dvojice turbodmychadel.

Mazání motoru je tlakové, se zubovým čerpadlem, upevněným na předním víku motoru. Na zadní části motoru je namontován chladič oleje, dvouválcový kompresor a alternátor. Převodovka a spojka

Třecí jednokotoučová spojka s talířovou pružinou je upevněna na setrvačníku motoru. Je ovládána hydraulicky se vzduchovým posilovačem.

Převodovka je mechanická, desetistupňová (10 vpřed, dva vzad). Řazení je mechanické s pneumatickým posilovačem. První stupeň a zpátečka jsou spínány zubovou spojkou, další rychlostní stupně jistí synchronizace. Řazení dvou stálých záběrů (půlky) je zajištěno elektropneumaticky se synchronizovanou spojkou. Mazání je nucené pomocí zubového čerpadla.

Dvoustupňová přídavná převodovka je sestupná s pohonem pro naviják a je bezprostředně spojena s převodovkou. Oba stupně včetně neutrálu se řadí elektropneumaticky, pohon navijáku pneumaticky.

Brzdy

Automobil je vybaven třemi na sobě nezávislými brzdovými systémy. Provozní brzda je dvouokruhová, přetlaková, působící na kola všech náprav s ovládáním brzd přípojných vozidel. Nouzová a parkovací brzda je pružinová, ovládaná ručním brzdovým ventilem. Tato brzda nepůsobí na první nápravu. Pomocná odlehčovací brzda zapínaná elektronicky je výfuková, s pneumaticky ovládanou klapkou a odstávkou přívodu paliva

Kabina

Kabina je sklopná, celokovová, uchycená na předním průběžném rámu a je čtyřdveřová. Ve střední části jsou v protisměru umístěna dvě sedadla, která lze rozložit na lůžkovou úpravu. Další – provizorní – lůžko lze zavěsit nad předními sedadly.

Vytápění zajišťuje nezávislé naftové topení, které lze využít i pro větrání a předehřev motoru.

Nástavba

Valníková nástavba je upevněna za kabinou řidiče. Má pevné přední čelo, bočnice a zadní čelo jsou sklopné. Z nástavců bočnic lze vytvořit lavice pro přepravu osob. Podlaha je opatřena víky nad hlavní převodovkou a navijákem. Krom toho je uzpůsobena pro upevnění stálé zátěže tahače, kterou představují betonové bloky o hmotnosti 10 tun.

Naviják

Naviják je upevněn horizontálně pod valníkem na rámu v zadní části vozidla. Je poháněn krátkým hřídelem od hnacího hřídele přídavné převodovky přes planetový převod. Proti přetížení je chráněn třecí spojkou seřízenou na předepsaný moment. Tažná síla je 117 kN.

Naviják je vybaven pneumaticky ovládanou brzdou. Naviják tahá přímým směrem na zadní část vozidla, pomoci soustavy kladek, napevno uchycených na podvozku automobilu, lze tahat rovněž na pravou stranu a na přední část Tatry.

Šípový pluh

Šípový pluh ŠP 1000 je určen na odstraňování sněhu na souvislých zasněžených plochách. Základními funkcemi je plužení sněhových vrstev po komunikaci, rozšiřování průjezdného profilu, odstraňování sněhu na zasněžených plochách a prorážení závějí.

Při rozšiřování průjezdného profilu musí být dodržena minimální rychlost 30 km/h. Odhoz sněhu se pohybuje v rozsahu od 3 až do 15 m. Průjezdný profil je do šířky 3 m. Pluh je široký 3570 mm a vysoký 1010 mm. Jeho váha je 1510 kg. Vozidlo s nasazeným pluhem má délku 11830 mm.

Sdílet