Pátek 26. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Cvičení v tunelu komplikovali neukáznění řidiči

Telefonátem na linku 158 (v 10:06) začala pro všechny složky IZS účast na cvičení, při kterém se musely vypořádat s následky dopravní nehody a požárem havarované cisterny v Pisáreckém tunelu v Brně.

Účelem cvičení, které nebylo předem zveřejněno a uskutečnilo se v době reálného provozu, bylo prověřit možnosti rychlého a účinného zásahu složek integrovaného záchranného systému od systému předávání informací o mimořádné události, přes možnosti rychlého uzavření tunelů a zajištění odklonu dopravy po záchranu všech zraněných a uhašení požáru.

V tunelu B (ve směru z dálnice D1 do centra města) podle námětu cvičení havarovala cisterna převážející sedm tisíc litrů nafty. V důsledku nehody začala hořet motorová část vozidla a z poškozené cisterny unikala nafta. Za hořící cisternou v tunelu havarovala další dvě vozidla.

Při této nehodě bylo zraněno 10 lidí a jeden z nich zůstal v autě zaklíněn. Událost zpozorovali pracovníci dispečinku Brněnských komunikací, kteří provoz tunelů zajišťují. Požární čidla spustila naplno ventilátory k odvětrávání kou­ře.

Pracovníci obsluhy tunelu podle příslušných směrnic spustili výstražné světelné zařízení k zastavení provozu a o události informovali složky IZS. Krajské operační a informační středisko HZS JmK vyhlásilo druhý stupeň požárního poplachu, k zásahu vyslalo osm profesionálních a dobrovolných jednotek hasičů. Na místo vyjeli také policisté, zdravotníci a strážníci Městské policie.

Po uzavření tunelu B (ve směru do centra města) byl pro účinný zásah záchranářů uzavřen také tunel A (ve směru z města k dálnici D1). Velitel zásahu při průzkumu zjistil, že požár cisterny se z motorové části rozšířil i na kabinu a z poškozeného vozidla unikala nafta, která stékala do záchytných jímek.

Zásah byl rozdělen na tři úseky. Na prvním hasiči k hašení hořící cisterny spojovací chodbou ze sousedního tunelu natáhli hadice a proti plamenům nasadili vodní proudy s pěnou. K případnému doplňování cisteren jedna jednotka hasičů odjela k nedaleké požární stanici zřídit čerpací stanoviště.

Na druhém úseku hasiči zasahovali při záchraně 10 zraněných ze dvou havarovaných aut. Zraněné účastníky nehody postupně vynášeli k ústí tunelu A na třetí úsek, který tvořilo třídící stanoviště Zdravotnické záchranné služby.

Únik nafty vytékající s poškozené cisterny se podařilo zastavit, k ekologické likvidaci nafty v tunelu a v záchytných jímkách a přečerpání zbývajícího obsahu cisterny hasiči povolali pracovníky specializované fir­my.

Po vyproštění zaklíněného účastníka nehody se všech 10 zraněných podařilo dopravit z tunelu do bezpečí a předat do péče zdravotníkům. Zraněným během zásahu poskytoval účinnou posttraumatickou pomoc policejní psycholog. Také požár havarované cisterny se podařilo uhasit a jednotky hasičů se začaly postupně vracet na základny.

por. Pavel Šváb, Policie ČR:

Cvičení prokázalo, že při skutečné nehodě v tunelu bude zásah záchranářů komplikovat nekázeň řidičů. Řidiči, kteří přijížděli v inkriminovanou dobu k tunelu od dálnice, v drtivé většině nerespektovali svislé dopravní značení doplněné blikáním oranžových světel.

To poukazovalo na skutečnost, že tunel je uzavřen. Jakmile to situace dovolila, tak policisté osobní auta stojící před portálem obraceli do protisměru (směr Praha) a navedli na objízdné trasy.

Při uzavírání sousedního tunelu A ve směru z centra města k dálnici se pracovníci obsluhy museli neplánovaně vyrovnat s technickou závadou na technologii, která znemožnila okamžité zapnutí signalizace dopravního značení. Na krátkou prodlevu ale pohotově reagoval velitel zásahu a vjezd do tunelu hasiči uzavřeli jedním zásahovým vozidlem.

Taktického cvičeni IZS se zúčastnily profesionální jednotky hasičů ze stanic v Bauerově, Točné, Lidické, Zaoralově a Hrázní ulici v Brně, a dobrovolné jednotky z městských částí Komín, Bohunice a Husovice. Nasazeno bylo celkem 46 hasičů.

V tunelu a v okolí zasahovalo 18 policistů, dále osádky čtyř vozidel Zdravotnické záchranné služby a dvě hlídky Městské policie. Na záchranných i likvidačních pracích se rovněž podíleli pracovníci Brněnských komunikací a sanační firmy.

por. Mgr. Jaroslav Haid
tiskový mluvčí
HZS Jihomoravského kra­je
Sdílet