Úterý 23. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči ocenili příkladné oznámení požáru na tísňovou linku

Díky včasnému a hlavně příkladnému oznámení vznikajícího požáru v bytě panelového domu v Lokti na Sokolovsku nevznikla téměř žádná škoda.

Hasiči proto ve čtvrtek dopoledne přišli přímo do školy poděkovat žákyni třetí třídy osmiletého Gymnázia Sokolov Ludmile Tauschové za její zavolání na linku 150 a za perfektní spolupráci s operátorem tísňové linky.

„Z trouby se hodně čoudí a je hodně nažhavená,“ oznámila Ludmila ve středu 4. ledna hasičům přes tísňovou linku 150 krátce po páté hodině odpoledne. Nezapomněla uvést celé své jméno, přesnou adresu i to, že v bytě je sama.

Její oznámení bylo naprosto klidné a věcné bez zbytečných emocí, s operátorem tísňové linky upřesnila další informace a na jeho radu zašla za dospělým sousedem. Mezitím už na místo vyrazily dvě jednotky hasičů, místní dobrovolná z Lokte a také profesionální se stanice Sokolov.

Zatímco soused, shodou okolností elektrikář, začal zjišťovat, proč vypnutá elektrická trouba stále hřeje a opravdu se z ní kouří, Ludmila počkala před vchodem na hasiče, pustila je do domu a ukázala, kde mají zasáhnout.

Naštěstí se jednalo jen o technickou závadu na spotřebiči a v troubě žhnula elektroinstalace, po odpojení trouby a kontrole bytu nemuseli hasiči dál zasahovat.

Hasiči ocenili příkladné oznámení vznikajícího požáru. Díky správnému přístupu oznamovatelky se žhnutí nerozšířilo na požár kuchyně či dokonce celého bytu. Ze zkušeností z příjmu volání na tísňové linky vyplývá, že stres a emoce jsou největším problémem při nahlašování událostí, a udržet chladnou hlavu a spolupracovat s operátorem tísňové linky je velmi důležité.

Hned druhý den po události v Lokti proto hasiči přijeli za Ludmilou do školy, kde jí před spolužáky a zástupci vedení školy poděkovali, a ostatním zdůraznili právě to, jak správně hlásit mimořádné události. Jen s přesnými informacemi totiž mohou operátoři tísňových linek situaci správě vyhodnotit a vyslat ty správné záchranáře na pomoc.

Ludmila od hasičů kromě poděkování dostala na památku i několik malých dárků. Ty jí předal profesionální hasič David Vorlíček, který je zároveň dobrovolným hasičem v Lokti a u této události zasahoval, a ředitel Územního odboru Sokolov HZS Karlovarského Kraje Pavel Růžička.

Protože při oznamování mimořádných událostí i ze strany dospělých se často stává, že volající zbytečně panikaří či nemají snahu spolupracovat s operátory, je určitě na místě ocenit, když tuto situaci bezchybně zvládne i školou povinný.


A jak tedy správě volat na tísňovou linku 112 nebo 150?

Když voláte na tísňové číslo, v klidu řekněte:

  • Co se stalo a jestli se někdo zranil.
  • Kde se to stalo, v jakém městě a v jaké ulici.
  • Řekněte své jméno a číslo telefonu, ze kterého voláte.
  • Nezavěšujte, odpovězte operátorovi na jeho otázky.
  • Udělejte, co operátor říká.

Nikdy nezavěšujte jako první. Buďte připraveni odpovědět operátorovi tísňové linky na jeho případné doplňující dotazy. Po ukončení hovoru vyčkejte na zpětný telefonát, který ověří pravdivost nahlášené zprávy a sníží riziko, že se jedná o „planý poplach“.

Telefonování na tísňová čísla je bezplatné. V případě nouze se nebojte volat na tísňovou linku, ale nezneužívejte ji. Můžete ztížit pomoc lidem kteří ji skutečně potřebují!


Hasičský záchranný sbor České republiky vydal publikaci, kde je názorně zobrazeno čeho si všímat při hlášení událostí na tísňové linky pro přesné určení místa. Tuto publikaci je možné stáhnout v elektronické podobě na stránkách www.hzscr.cz (odkaz na PDF).

Martin Kasal
tiskový mluvčí
HZS Karlovarského kraje
Sdílet