Úterý 23. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Silant, ruský speciál do terénu

Představujeme vám speciál na ruském podvozku Silant, který je určen pro provoz v náročném terénu.

APP SpecAvtoTechnika

Jedná se o menší požární automobil s krátkou kabinou pro osádku max. 3 osob, variantně pro další 4 osoby v kabině, integrované do nástavby. Jeho nasazení je primárně pro účely zásahové činnosti při požárech v nesnadno přístuppných oblastech.


Malý terénní náklaďák

Jeho základem je šasi firmy „Avtospetsobo­rudovanie“ s obchodním označením Silant. Pro účely hasičů je podvozek označem jako model Silant 3,3 TD-2 (ŠN-2) druhé generace s konfigurací pohonu 4×4. Na něm je vpředu usazený turbodieselový vzduchem chlazený motor Perkins 1103C-33T o objemu 3,3 litru a síle 75 koní.

O převody se stará mechanická 5ti stupňová převodovka, původem pocházející z vozu GAZ 3308 Sadko, což je nástupce GAZu 66. Ze stejného vozu má Silant i přední i zadní nápravu. Některé součásti pocházejí z vozu GAZ Valdaj.

Na první pohled se jedná o poměrně robustní, i když rozměrově menší terénní automobil s poněkud futuristickým designem kabiny, který v případě hasičské verze vozu první pomocí je umocněn i tvarem požární nástavby od firmy SpecAvtoTechni­ka ZPA.


Podvozek Silant se dle výrobce vyznačuje:

  • Extrémní průchodnost terénem
  • Rámová konstrukce vozidla
  • Extrémně krátký rozvor 2.760 mm
  • Délka vozidla pouze 4.700 (šasi) resp. 5.309 mm (vč. nástavby)
  • Obě tuhé nápravy na listových pérech
  • Připojitelný pohon 4×4 s redukcí
  • Samosvorné diferenciály (uzávěrky) v obou nápravách (přední i zadní)
  • Výkonný traktorový motor PERKINS 1103C-33T z Anglie
  • Vhodně zvolené odstupňování převodových stupňů hlavní převodovky + krátký hlavní převod v nápravách
  • Speciální terénní pneumatiky MITAS MPT-03 (Česká republika) 12,5–18 R18
  • Klimatizace, kabinový pylový filtr, výškově i podélně seřiditelný volant, mlhovky a mnohé další v základní ceně!
  • Celková hmotnost 6.600 kg

Hasičské nástavby se na Silant vyrábějí zatím tři, z toho dvě produkuje přímo mateřský závod. Tzv. tovární hasičské verze se odlišují svým provedením. Jedná se o malé cisternové automobilové stříkačky s osádkou 3 či 7 osob.

Tovární provedení požárních nástaveb

Sedmimístná cisterna je oproti třímístné verzi odlišná ve tvaru nástavby, velikosti vodní nádrže a pochopitelně počtu osádky, co se požárního vybavení a čerpadla týče, jsou téměř stejné.

Větší vůz má skříňovou nástavbu, kde je prostor pro čtyřčlenné družstvo hasičů, kam je přístup přes dveře pouze na pravé straně vozu, za ním je přepážka, oddělující kabinu s částí určenou pro vybavení. Nachází se zde nádrž na 1500 l vody.

V zadní části je umístěná elektrocentrála, přenosná vysokotlaká motorová stříkačka SERM-50V a na zadním rámu je umístěné čerpadlo NSHN-600 poháněné kardanem od převodového ústrojí vozidla.

Vybavení je umístěno v bočních skříních, uzavíratelných dveřmi. Jsou zde lopaty, lesácké lopatky, sekery, motorová pila, hasící vaky, hadice o průměrech 25 a 51 mm v celkovém počtu 30 ks, proudnice, rozdělovače a další příslušenství.

Na střeše nástavby, kam je umožněn přístup pomocí žebříku na zadním čele, je rezervní pneumatika. Do bočním úložných prostorů s vybavením je usnadněn přístup pomocí vyklápěcího žebříčku, umístěného v blatníku.

Třímístný model veze o 300 l vody více a nemá elektrocentrálu, jinak je výbava stejná jako u vozu v provedení pro 7 osob, navíc jsou zde pouze hasící přístroje a výsuvný žebřík. Vybavení je ukryto v celkem čtyřech skříních, krytých nahoru výklopnými dveřmi se vzduchovým pístem.

Žebřík je na střeše nástavby. Alternativní výbavou pro obě verze jsou lanové elektrické navijáky, které lze umístit jak na přední, tak i na zadní část vozu.


Futuristcký design SpecAvtoTechnika

Zcela odlišnou je verze nástavby na podvozku Silant 3.3 TD-2, produkovaná firmou SpecAvtoTechnika ZPA s označením jako automobil první pomoci (nikoliv coby vozidlo záchranné služby, zde se jedná o jakýsi ekvivalent RZA).

Ta se ještě vzájemně dělí na modely BL a KS, ten je o 250 mm delší. Osádku tvoří trojice hasičů. Za kabinou je postavena nástavba, ve které najdeme dle verze nádrž na vodu o objemu 500/700 l, dále pěnidlo a vzadu vlevo vysokotlaký průtokový naviják s hadicí o průměru 28 mm, zakončený turbo proudnicí. Je zde také prvozásahová hadice o průměru 25 mm.

O distribuci hasící látky se stará čerpadlo se zařízením na výrobu provzdušněné pěny CAFS s možností přimísení v rozsahu 0,2 – 1 %. Hadice jsou o celkové délce 200 m. V nástavbě je dále ženijní nářadí, dýchací přístroje a hasící vaky.

Veškeré vybavení je ukryto ve skříních, krytých z části roletkami s podélným madlem, či zadními výklopnými boky nástavby.

Takticko – technická data Silant 3.3 TD-2 APP SpecAvtoTechni­ka ZPA

  • Podvozek: Silant 3.3 TD-2
  • Motor: Perkins 1103C-33T 3300 ccm
  • Výkon: 55 kW/75,6 koní
  • Max. rychlost: 85 km/h
  • Palivová nádrž: 70 nafta
  • Spotřeba: 14 l/100 km
  • Osádka: 1+2
  • Rozměry: 5200х2300х2850 (BL); 5550х2300х2850 (KS)
  • Max. celková hmotnost: 6600 kg
  • Nástavba: SpecAvtoTechnika ZPA
  • Vodní nádrž: 500/700 l
  • Čerpadlo ze zařízením CAFS
  • Výkon: max. 1000 l/min
  • Přimísení: 0,2 – 1 %

Silant 3.3 TD-2 s nástavbou APP SpecAvtoTechnika ZPA zaujal při své loňské premiéře na veletrhu „Комплексная безопасность 2011“ v Moskvě nejen ruské hasiče, ale i hosty z celé řady zemí světa.

Automobil Silant se již prodává i v České republice a cena šasi pro hasičské nástavby začíná na hodnotě 750 tisíc korun bez DPH.

Foto a info: Silant, SpecAvtoTechnika ZPA, Igož Žukov, Vitalij Kuzmin a Silant.cz

Sdílet