Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 30 MAN 8×8 slovenských ozbrojených sil

Podvozek MAN TGS 35.480 8×8 se stal základem pro nové vozidlo slovenských ozbrojených sil. Cisternová automobilová stříkačka CAS 30/10000/1000 – S2Z z dílen SPS Slatiňany bude sloužit u VÚ 1056 Zemianske Kostoľany.

Motor, převodovka a podvozek

Osmikolový podvozek s rozvorem 2980 mm o celkové hmotnosti 35 tun (provozní pak 28 tun) je poháněn přeplňovaným, vodou chlazeným motorem o výkonu 353 kW, s technologií SCR splňujícím emisní normu Euro 5. O přenos hnací síly se stará převodovka ZF 16 S 252 OD.

Zadní část CAS je v prostoru rámu podvozku vybavena tažným zařízením s průměrem čepu 40 mm pro brzděný přívěs o hmotnosti 3500 kg.

V přední části vozidla je uchycen hydraulický lanový naviják Orbit, typ TS 200. Hydraulický naviják je poháněn tlakem oleje od hydraulického systému vozidla. Zapínání a směr otáčení navijáku se ovládá elektricky dálkovým ovládáním na kabelu, zásuvka je umístěna na levé straně navijáku.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je hliníkové montované konstrukce. Materiál použitý na výrobu skříně s úložnými schránami kostry jsou hliníkové vysokopevnostní hliníkové ALU profily.

Vlastní karoserie je provedena lepenými hliníkovými plechy s protikorozní úpravou. Nádrže jsou nerezové o objemech 10 000 resp. 1 000 litrů (voda/pěnidlo).

Skříň s úložnými schránami tvoří kompaktní stabilní příhradový rám montovaný z hliníkových uzavřených a otevřených profilů, čímž je zaručena vysoká pevnost nástavby. Skříň s úložnými schránami je pevně spojena s mezirámem pomocí šroubových spojů. Podlaha prostorů pro výbavu, mezistěny a police jsou provedeny z oboustranně strukturovaného Al plechu.

Pochozí střecha je vyrobena z protismykového hliníkového plechu. Ohraničení střechy nástavby je provedeno zvýšenými zábranami. Na střeše nástavby je připevněna víceúčelová hliníková bedna s víkem pro nářadí a rozměrnější příslušenství. Na pochozí střeše je umístěn výsuvný žebřík NORBAS.

Požární čerpadlo je poháněné od motoru vozidla. Použité čerpací zařízení THZ 3000 umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku. Čerpadlo o jmenovitém průtoku 3000 l.min-1 při jmenovitém tlaku 10 bar vyhovuje podle ČSN EN 1028–1. Vysokotlaká část požárního čerpadla pracuje se jmenovitým tlakem 4,0 MPa a jmenovitým průtokem 150 l.min-1. Jeho součástí je pěnotvorný přiměšovač vybavený ručně nastavitelnou regulací a dvě zařízení prvotního zásahu.

Zařízení prvotního zásahu tvoří: lafetová proudnice a průtokový vysokotlaký naviják pro prvotní zásah umístěný v zadní skříni účelové nástavby. Průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení je vybavený hadicí DN 25 o délce 60 m s připojenou proudnicí, hadice je v celé své délce tvarově stálá, plnoprůtočná. Proudnice umožňuje použití pěnotvorného nástavce. Naviják je opatřen mechanickou brzdou. Potrubí čerpadla je v ocelovém provedení s vnější povrchovou antikorozní úpravou.

Skříně jsou v provedení stahovacích uzamykatelných prachotěsných rolet z hliníkových lamel. Přístup na střechu je pomocí sklopného žebříku umístěného na zádi skříně vpravo. Žebřík má příčle s neklouzavou úpravou.

Stupačky pro přístup do prostoru pro uložení požárního příslušenství jsou sklopné .

Požárně-technické vybavení je upevněno na střeše, v kabině a v prostorách pro výbavu tak, aby bylo dobře přístupné, částečně i na výsuvných držácích a výtazích.

Technologie Alu -profil – systém umožňuje provádět dodatečnou přestavbu vnitřního uspořádání regálů. Úložné prostory zajišťují bezpečné uložení veškeré požadované výbavy. Úchytné a úložné prvky požárního příslušenství jsou provedeny zejména z lehkého kovu.

Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby jsou na obou bocích umístěny dva zdroje bílého neoslňujícího světla.

LED osvětlení vnitřních prostorů pro výbavu je automaticky zapínáno pomocí koncových spínačů. Toto osvětlení lze vypnout samostatným vypínačem. Otevření úložného prostoru je signalizováno na přístrojovém panelu u řidiče. V zadní části na účelové karoserii jsou namontovány osvětlovací prvky zvláštního výstražného zařízení.

Pneumatický teleskopický výsuvný osvětlovací stožár je umístěn v levé přední skříni a je osazen čtyřmi světlomety s výkonem 4×500 W. Výsuvný sloup osvětlovacího stožáru je vyroben ze slitiny hliníku. Zdrojem elektrického proudu je elektrocentrála 230V s krytím IP 44, do účelové nástavby CAS je umístěna na výsuvném ocelovém úchytném prvku ve spodní části přední levé boční skříně.

foto: SPS

Sdílet