Středa 24. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová CAS 30 VOLVO FMX 400 6×6 pro rumunské hasiče, její nástavba pochází z Čech

Český výrobce účelových nástaveb pro požární techniku, firma Strojírna Potůček ze Slatiňan, vyhrála tendr na cisternové automobilové stříkačky pro rumunské hasiče z regionu IASA na severovýchodě země. Jedná se o automobily VOLVO FMX v provedení 6×6 s prodlouženou kabinou.

Robustní podvozek s pohonem všech tří náprav je osazen sklopnou prodlouženou kabinou pro osádku 1+5. O tom, jak je tato kabina neuvěřitelně prostorná, se můžete přesvědčit v našem článku ze seriálu Dobytčák či kabina pro mužstvo. Uvnitř má osádka k dispozici dýchací přístroje, svítilny a další komunikační a osobní ochranné prostředky. Ve voze jsou dále protižárové či protichemické obleky. O pohon vozidla s celkovou hmotností 22 tun se stará dieselový agregát VOLVO o síle 400 koní.

Za kabinou je modulová požární nástavba. Přední část je průchozí, krytá hliníkovými roletkami z pravé i levé strany, podsvícené LED diodou. Nalezneme v ní např. sadu vyprošťovacího zařízení Holmatro s veškerým příslušenstvím a další záchranné prostředky včetně pneumatických vaků a zdravotnického vybavení, ve kterém nechybí vakuové dlahy a ani defibrilátor.

Druhou část nástavby, která je vyrobena z nerezu, tvoří profilová nádrž hasebních látek. Voda o objemu 5000 l a pěnidlo 500 l.

Třetí část nástavby, jenž je zkonstruována z hliníkových profilů a olepena hliníkovým plechem, je určena pro ze zadního čela přístupné kombinované požární čerpadlo o výkonu 3000 l/min resp. 350 l/min s proporciálním systémem (RTP) přiměšování pěnidla v rozsahu 1–3–6, kdy je udržováno stálé procento přimísené látky při změnách průtoku vody. Prostor čerpadla opět kryje hliníková roletka s podélným madlem. Stejně tak i identicky vybavené dvě zadní boční skříně, ve kterých nalezneme vysokotlaký naviják s pistolovou proudnicí, dále hadice B a C, rozdělovač a proudnice.

Pro lepší přístup k vybavení či čerpadlu jsou pod každou skříní buďto výsuvné či výklopné pomocné pochozí plochy, vzadu umístěná nárazníková konstrukce slouží i jako stupátko.

Pochozí střecha nástavby, na kterou vylezeme pomocí sklopného žebříčku, umístěného na pravé části zadního čela, obsahuje lafetovou proudnici THZ GT 3200 s deflektorem o průtoku 800–1200–2400–3200 l/min. Dále ženijní nářadí v boxech a také žebříky.

Barevné provedení odpovídá rumunským standardům, tvoří ho červený základ, bílé doplňky a nápis POMPIERI se symbolem tísňové linky 112. Světelné výstražné zařízení v podobě přední rampy a zadní dvojice majáků je v červené barvě.

Takticko – technická data CAS 30 VOLVO

  • Podvozek: VOLVO FMX 400, pérování vpředu i vzadu listovými pružinami s teleskopickými tlumiči, pneumatiky 315/80 R22,5
  • Pohon: 6×6
  • Motor: D11C Euro5 – 10,8 ccm, max. výkon 410hp (302 kW) při 1600–1900 ot/min, 1950 Nm při 950–140 ot/min, jedná se o řadový přeplňovaný 6-ti válec, vodou chlazený, s elektronickým vstřikováním paliva EMS / PDI a systémem redukce emisí SCR
  • Převodové ústrojí: převodovka VTO2214 – 14-ti stupňová manuální, s rychloběhěm, zadní tandemová náprava RT2610HV, s kolovými redukcemi a mezinápravovým diferenciálem, koncový převod 3,61, přiřaditelný pohon přední nápravy, elektropneumaticky ovládané uzávěrky všech diferenciálů
  • Brzdy: bubnové, vzduchotlakové se systémem ABS a zátěžovou regulaci ABS, 4 stupňová motorová brzda VEB (Volvo Engine Brake) s klapkou ve výfuku a hydraulicky ovládanými vahadly výfukových ventilů, brzdný výkon až 290 kW při 2400 ot/min.
  • Osádka: 1+5
  • Nástavba: SPS-VKP s.r.o. (THZ) Slatiňany
  • Zhotovení: modul 1 a 3 /hliníkové profily a hliníkové oplechování olepením, modul 2/nádrže nerez
  • Voda: 5000 l
  • Pěnidlo: 500 l
  • Čerpadlo: kombinovaný model THZ 3000 ( NT 3000 l/min, VT 350 l/min )

Vozidlo v číslech:

  • Délka: 9000 mm
  • Výška: 3200 mm měřeno bez lafetové proudnice na nástavbě
  • Šířka: 2500 mm
  • Celková hmotnost: 22 tun

Zajímavostí je i cena cisterny, která je necelých 5 milionů korun bez DPH.

Foto/info: PEDRO63, Martin Petržela

Sdílet