Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

07.06.2012: Noční požár na vodní nádrži Vranov na Znojemsku zničil výletní loď za osm milionů

Dne 7. června 2012 v 02.09 hodin byl na krajské operační a informační středisko HZS Jihomoravského kraje (dále jen „KOPIS“) nahlášen požár osobní motorové lodi na vodní nádrži Vranov na Znojemsku. Škoda byla vyčíslena na osm milionů korun.

Popis lodi

Loď Dyje byla zakoupena v roce 2011 v Maďarsku a před jejím spuštěním na hladinu Vranovské přehrady prošla celkovou rekonstrukcí. Sloužila k vyhlídkovým plavbám a k přepravě osob po vodní nádrži Vranov. Šlo o motorovou osobní loď Hydrobus typ 301, která kotvila u hráze vodní nádrže Vranov.

Plavidlo mělo vlastní zdroj elektrické energie – akumulátory 2× 24 V, 230 Aph a v době kotvení nebylo připojeno k vnějšímu zdroji elektrické energie.

  • Jméno plavidla: DYJE
  • Druh plavidla: osobní motorová loď
  • Rok výstavby: 1959
  • Rok rekonstrukce: 2011
  • Výrobce: Dunai Hajógyár, 2600 Vác, Maďarsko
  • Pohon: 2 vznětové motory, typ Csepel D 613, každý o výkonu 125 kW
  • Palivová nádrž: 4× 500 l
  • Délka: 26,55 m (největší délka 26,66 m)
  • Šířka: 5,69 m (největší šířka 5,69 m)
  • Počet vodotěsných oddílů: 7 (+ 2 kolizní prostory)
  • Přepravované osoby: maximálně 150

Průběh zásahu

Požár lodi byl zpozorován 7. června 2012 kolem 01.43 hodin a na KOPIS byl oznámen v 02.09 hodin. První očitý svědek požáru oznámil událost svému kamarádovi a zároveň jej požádal o nahlášení požáru na tísňovou linku.

Kamarád byl požárem natolik fascinován, že začal pořizovat bezprostředně fotografie hořící lodi a na oznámení v dané chvíli zapomněl. Osobám pozorujícím hořící loď bylo divné, že hasiči nepřijíždějí, proto byla událost oznámena dalším svědkem s časovou prodlevou od prvotního zpozorování.

Na místo události byla vyslána jednotka HZS JmK ze stanice Znojmo s CAS 24 a jednotky SDH obcí Vranov nad Dyjí, Starý Petřín a Šumná. Jako první se na místo události dostavila jednotka SDH obce Vranov nad Dyjí.

Po příjezdu na místo události byly rozvinuty dva proudy C 52. Jednotka PO zahájila hašení hořící lodě, která se nacházela mezi II. a III. fází požáru. Po příjezdu jednotky ze stanice Znojmo bylo osvětleno místo zásahu a nasazen jeden vysokotlaký proud. Postupně se na místo požáru dostavily i ostatní jednotky PO. Ty doplňovaly vodu do přistavených CAS.

Hrozba rozlomení trupu

Během hasebního zásahu došlo k přehoření kotvícího lana na přídi a loď se začala vzdalovat od mola. K natlačení lodě zpět k molu byl využit pracovní motorový člun Povodí Moravy, s.p. Po dotlačení k molu byla loď znovu ukotvena. Vlivem požáru došlo k poškození kovového (hliníkového) trupu lodi a hrozilo její rozlomení.

Kvůli zalití a zatížení trupu vodou byly zrušeny oba proudy C 52 a provádělo se dohašování pouze vysokotlakým proudem z CAS 24. Hasební a dohašovací práce probíhaly převážně z mola a místy z bočního ochozu lodě.

Vstup do prostoru lodi komplikovala zničená podlaha, po které zůstaly pouze roztavené části nosné hliníkové konstrukce s ostrými hroty. Tato konstrukce byla částečně skryta pod hladinou vody přiváděnou hasebními proudy a hrozilo možné poranění zasahujících hasičů.

Příčina vzniku požáru

Na požár lodi v nočních hodinách upozornily dva výbuchy. Podle očitých svědků se požár šířil ze střední části lodě na její příď a záď. Tuto skutečnost později potvrdily i doložené záběry z místních kamerových systémů.

Na základě těchto skutečností byla před zahájením zjišťování příčiny vzniku požáru ustanovena vyšetřovací skupina složená z příslušníků Policie ČR a příslušníků HZS JmK, která ve dnech 7. až 8. června 2012 prováděla ohledání místa požáru. V průběhu zjišťování příčiny vzniku požáru bylo stanoveno několik verzí, z nichž byly některé na místě vyloučeny.

Policii ČR byl ze strany příslušníků HZS JmK předán závěr vyšetřování požáru s tím, že možnou příčinu jeho vzniku bylo úmyslné zapálení nebo nedbalostní jednání při manipulaci s otevřeným ohněm.

Případ jsme odložili, protože se nám nepodařilo najít pachatele. Tímto rozhodnutím ovšem celou věc neuzavíráme. Dál shromažďujeme poznatky.

sdělil tehdy vedoucí oddělení obecné kriminality znojemské Služby kriminální policie a vyšetřování Libor Jedlička

Pozitiva zásahu

  • nehrozilo rozšíření požáru do okolí plavidla,
  • nedošlo ke zranění zasahujících hasičů,
  • velmi dobrá spolupráce s Policií ČR.

Negativa zásahu

  • pozdní ohlášení požáru na KOPIS,
  • zásah byl možný pouze z mola, nepřístupnost při dohašování jednotlivých ohnisek,
  • hrozilo rozlomení trupu lodi a kontaminace vody provozními kapalinami (vodní nádrž Vranov slouží jako zdroj pitné vody).
mjr. Ing. Pavel DROZD
HZS Jihomoravského kraje
Sdílet

Článek byl převzat z časopisu 112.

Časopis 112

Časopis 112 poskytuje informace z oblasti požární ochrany, činnosti složek integrovaného záchranného systému, problematiky ochrany obyvatelstva a krizového řízení.

Vydavatelem je generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.

Seriál: Časopis 112: Rozbory proběhlých zásahů