Pátek 29. března 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Na vyproštění havarovaného Airbusu jsme byli díky našemu výcviku dobře připraveni, říká Ing. Ivan Korbelář, velitel HZS Letiště Ostrava

Čeští letištní hasiči z Mošnova se svým jedinečným vybavením pomáhali v Bratislavě vyprostit havarovaný Airbus, kterému při přistání selhal příďový podvozek. O cenných zkušenostech z prvního ostrého zásahu s použitým vyprošťovacím zařízením jsme mluvili s velitelem HZS Letiště Ostrava panem Ing. Ivanem Korbelářem.

Vybavení, které hasiči použili, jste měli možnost vidět v naší unikátní rubrice Technika již při pořízení v roce 2009. Od té doby hasiči pravidelně a intenzivně cvičí různé scénáře uvíznutí letounů, nicméně při reálném zásahu zatím svůj um ukázat nemohli. Až do 20. listopadu.


Za jak dlouho po nehodě a kým jste byli požádáni o pomoc?

První informaci o letecké nehodě jsem dostal v pátek 16.11. odpoledne od velitele HZS Letiště Bratislava. Bylo nám však sděleno, že vyprošťování havarovaného letadla bude na žádost majitele letadla zřejmě provádět slovenská firma, která však nemá s letadly žádné zkušenosti a ani potřebné vybavení. I přesto nás zástupci letiště pozvali jako pozorovatele. V sobotu jsme tedy s kolegou jeli do Bratislavy. Oficiální žádost na techniku a personál však přišla až v pondělí v pozdních odpoledních hodinách.

Je vaše jednotka v nějaké centrální evidenci leteckých úřadů s tím, že dokážete řešit tyto události? Nebo jak na vás přišli?

V žádné evidenci nejsme, přímo nás oslovili odborníci z holandské firmy BCG Aircraft Recoveries BV.

Tušil jste už ve chvíli, kdy k nehodě došlo, že budete – vzhledem ke svému špičkovému vybavení – požádáni o asistenci?

Předpokládal jsem to, jelikož v září při výcviku s letadlem u nás byli zástupci letiště Bratislava.

Kolik jste do Bratislavy vyslali hasičů a co všechno si tedy brali s sebou za techniku?

Vyslali jsme 12 specialistů, dva kontejnerové nosiče, které vezly kontejnery s vysokotlakými a nízkotlakými vaky, velitelský automobil a dopravní automobil. Přepravní společnost Nosreti nám na místo určení přivezla vyprošťovací podvozek. Současně přijeli i kolegové z pražského letiště, se kterými máme smlouvu o vzájemné spolupráci.


Na letišti v Mošnově disponují nejmodernějším vyprošťovacím vybavením

VIDEO: Hasiči cvičili vyprošťování letadel

VIDEO: V Bratislavě došlo k nehodě nákladního Airbusu


Za jak dlouho od vyžádání jste vyjeli, byl nějaký časový plán nebo se hasiči zkrátka sbalili a ihned vyrazili? A jak dlouho vaše jednotka na místo jela?

Byli jsme připraveni vyjet do dvou hodin od pozvání. Podle požadavku protistrany jsme se měli dostavit na místo události do úterý 8:00 hodin. Cesta trvala tři a půl hodiny. Náš průjezd Slovenskem jsme koordinovali s OPIS GŘ HZS ČR a GŘ HZS Slovenska.

Měli jste nějaký technický či logistický problém?

Drobný problém vznikl již při objednávání přepravy podvozku, jelikož se jedná o nadrozměrný náklad. Pracovníci přepravní společnosti Nosreti však udělali maximum pro bezproblémové a hlavně včasné převezení podvozku na bratislavské letiště.

Jak dlouho zhruba trvalo samotné vyprošťování? Tedy od příjezdu po „hotovo“.

V úterý jsme po zasedání krizového štábu zahájili práce v devět hodin ráno. Celá akce byla ukončena ve středu v 17 hodin. Vyprošťování se zdrželo s ohledem na přepravovaný náklad, jelikož se v jednom kontejneru nacházel radioaktivní materiál. Další zpoždění bylo zapříčiněno poškozením spodního nákladového prostoru od zlomeného podvozku a tím zablokování přepravovaných kontejnerů.

Jak zhruba zásah probíhal, jaký byl tedy postup a co vaše jednotka přesně udělala?

Na zásah jsme byli dobře připraveni, jelikož jsme podobnou situaci již několikrát nacvičovali s naším letadlem B 737–300, které je dlouhé 33,6 metrů. Pravda je, že se jednalo o letadlo A 300, které je dlouhé skoro 54,6 metrů.*

Pod příď letadla jsme umístili dvě sady nízkotlakých vaků a za pomoci jeřábu jsme letadlo postupně zvedli. Pak jsme s pomocí Q-matů vytvořili cestu pro vyprošťovací podvozek a brzdící vozidlo. Po vyložení nákladu jsme letadlo vytáhli zpět na vzletovou a přistávací dráhu.

Jaká byla spolupráce se slovenskými letištními kolegy a vůbec s letištěm Bratislava?

Spolupráce se slovenskými kolegy a vůbec celým personálem letiště byla velmi dobrá. Při zásahu jsme úzce spolupracovali se slovenskou firmou International rescue system, která prováděla veškeré zemní práce a poskytla vyprošťovací vozidla pro tažení letadla.

Bylo to vaše první ostré použití této speciální techniky? Osvědčila se resp. dostačovala zcela potřebám na místě zásahu?

Ano, byla to naše první ostré použití techniky. Ověřili jsme si, že vybavení, které máme je dostačující a plně vyhovovalo takovémuto zásahu.

Jak jsou na podobné případy vybaveni slovenští kolegové, máte s nimi nějakou smlouvu o spolupráci nebo si vás vyžádali proto, že v okolí podobnou výbavu nikdo nemá?

Slovenská letiště nejsou podobnou technikou vůbec vybavena. O zásah nás požádal majitel letadla.

foto: HZS Letiště Ostrava, a. s.

Sdílet