Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Ruský terénní speciál Petrovič v hasičském provedení může i plavat

Představujeme vám ruský terénní speciál, vyrobený firmou Petrovič. Jedná se o model 354–50 ve třínápravovém provedení s konfigurací pohonu všech kol (6×6) se zajímavým designem. I když na první pohled působí poněkud mohutně, jedná se o vozidlo o hmotnosti čtyř tun. V Rusku se vozidla této kategorie nazývají jako вездеход, což volně přeloženo zní jako off-road.

Jeho výrobce se produkcí terénních speciálů zabývá již řadu let a tato hasičská varianta vznikla v roce 2009 přímo pro potřeby záchranných prací v okolí města Ťumeň, kde se nachází spousta nedostupných míst. V létě, když hrozí lesní požáry, je doprava k nim kvůli členitosti tamní krajiny velmi obtížná. To samé lze říct i o zimním období, kdy je pro záchranné složky pro změnu velikou překážkou značné množství sněhu.

Automobil je postaven na podvozku Petrovič 354–50, jenž je osazen čtyřválcovým benzínovým agregátem VAZ 2123 o objemu 1690 ccm, alternativně lze zastavět i dieselový motor Fiat o objemu 1929 ccm. O převody se stará pětistupňový manuál a redukce. Vozidlo je vybaveno uzávěrkou diferenciálu. Řízení je šnekové s elektrickým posilovačem.

Na šasi je krátká kabina pro osádku 1+1. Přístup do ní je poměrně náročný, musíte překonat více než 600 mm, než našlápnete pomocný schod, poté již vlezete po otevření vodotěsných dveří do kabiny, která je svou velikostí tak akorát. Velitel vozu je v prostoru poněkud omezen – na rozdíl od strojníka, ten sedí klasicky v levé části a má k dispozici běžné ovládací prvky. V kabině je ještě třetí sedadlo, to slouží jako nouzové a sezení na něm nepatří k nijak pohodlným záležitostem.

Bezmála čtyřtunové vozidlo má dále dvě palivové nádrže, každá na 68 litrů. Spotřeba je na pevné cestě v průměru okolo 15 l na 100 km, v terénu se můžete ale dostat až na spotřebu 50 l za stejný počet ujetých kilometrů. Maximální rychlost vozu je 70 km/h a v případě pohybu na vodě, protože Petrovič je obojživelník, je rychlost pohybu 5 km/h. Centrálně dofukované pneumatiky Arktiktrans jsou speciální nízkotlaké bezdušové pro účely vozu a mají rozměry 1300×600×533.

Co se běžného příslušenství a vybavení vozu týče, tak standardem je přední lanový naviják, xenonové světlomety, nezávislé vytápění kabiny a přídavné topení zadní části, vozové nářadí a sada na opravu pneumatik.

Zadní část je určena pro požární nástavbu, která ve vašich očích může působit velmi strohým dojmem. Opak je však pravdou. Nástavba je tvořena běžně dodávanou korbou s plachtovým krytím, jakou Petrovič montuje i na ostatní své produkty. Její vnitřní provedení je však velmi variabilní a bylo vyvinuto ve spolupráci s ťumeňským letištním hasičským sborem, kde je místo dislokace automobilu.

Vozidlo je určeno pro evakuaci a přepravu osob, sedět na lavicích jich může až 8. Pokud je potřeba požárního zásahu, na stanici se na korbu uloží potřebné vybavení včetně např. dýchacích přístrojů. Hasicí přístroje jsou společně s lékárničkou stálou výbavou. Když jede k lesnímu požáru, přepravuje hadice, přenosná čerpadla a také vodní bazény. Přístup do zadní části nástavby je zajištěn pomocí vodotěsného sklopného čela s vnitřním schůdkem. Běžné verze mají vzadu do boku výklopné dveře.

V požární verzi jsou dále komunikační přístroje a má na rozdíl od běžných modelů také zadní naviják. Ve výrobě jsou také čistě záchranářské varianty, jejich odběratelem je ruské ministerstvo pro mimořádné situace.

Rozměry, hmotnosti a nájezdy vozu Petrovič 354–50 jsou následující:

  • délka: 6340 mm
  • šířka: 2490 mm
  • výška: 2590 mm
  • světlá výška: 640 mm
  • pohotovostní hmotnost: 2600 kg
  • užitečné zatížení 1300 kg
  • přední nájezdový úhel: 52°
  • zadní nájezdový úhel: 52°

A závěrečná informace se týká ceny, za požární verzi zaplatíte v přepočtu necelé dva miliony korun.

Foto a info: Petrovič Auto, Rusko

Sdílet