Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nový velitelský automobil má k dispozici velitel směny HZS Dopravního podniku hl. m. Prahy

Na konci roku 2013 zařadil Hasičský záchranný sbor Dopravního podniku hl. m. Prahy do výjezdu na požární stanici Hostivař nový velitelský automobil pro potřeby velitele směny.

Požadavky na vozidlo

Na základě dlouhodobých zkušeností s provozem velitelského automobilu Škoda Fabia Combi byl nový automobil specifikován jako dodávkový, s pohonem všech kol a středně vysokou střechou. Za předními sedadly řidiče a velitele byl navržen konferenční prostor s posuvnými dveřmi na pravoboku, pracovním stolkem a plnohodnotnou trojsedačkou pro přepravu dalších tří osob.

Za trojsedačkou byl požadován nákladní prostor, oddělený bezpečnostní přepážkou od konferenčního prostoru a přístupný zadními dvojdílnými dveřmi. Inspirací pro takové řešení VEA byly obdobné automobily, nejčastěji na podvozcích VW Transporter nebo MB Vito, které jsme měli možnost detailně si prohlédnout při našich návštěvách německých hasičských sborů ve městech Hamburk, Mnichov nebo Frankfurt nad Mohanem.

Podvozek automobilu

V poptávkovém řízení zvítězila firma Progres Servis Sibřina s dodávkovým automobilem Volkswagen Transporter Kombi 2,0 BiTDi 4motion DSG s dlouhou variantou rozvoru a středně vysokou střechou. Jedná se o podvozek se stálým pohonem všech kol, automatickou 7-stupňovou převodovkou DSG, mechanickou uzávěrkou diferenciálu, ABS a ASR. Vznětový přeplňovaný motor má objem 2,0 litru a výkon 132 kW (180 k) při 4.000 ot/min.

Parametry automobilu

  • Celková hmotnost: 3.000 kg
  • Rozvor náprav: 3.400 mm
  • Délka: 5.292 mm
  • Šířka: 1.904 mm
  • Výška včetně VRZ: 2.250 mm
  • Provozní hmotnost: 2.228 kg
  • Nejvyšší technicky přípustná hmotnost: 3.000 kg

Speciální výbava a výstražné zařízení

Speciální výbavu automobilu tvoří zesílené pérování vzadu a zesílené tlumiče vpředu i vzadu, bezpečnostní klecová přepážka před nákladním prostorem, ochranné roury podél boků a zadního nárazníku, klimatizace a nezávislé topení v prostoru pro cestující, mlhové světlomety se statickým přisvěcováním do zatáčky a přídavná odbočovací světla v zadní části zvýšené střechy. Automobil byl dodán v červeném továrním odstínu „salsa“ a doplněn bílými reflexními pruhy po obou bocích automobilu. Nad čelním oknem je bílý reflexní nápis HASIČI a na zadních dveřích jsou červené reflexní segmenty, bílý nápis HASIČI a symbol pro řízení zásahu.

Výstražná zařízení jsou tvořena dvěma LED-rampami Legend výrobce Federal Signal Corporation. Obě rampy mají integrovaná boční bílá pracovní světla. Přední rampa má navíc vestavěna přední bílá výstražná / pracovní světla a zadní rampa obsahuje osmiprvkovou oranžovou sváděcí rampu. Všechny funkce výstražných ramp, včetně přepínání tónů sirény, jsou ovládány pomocí jedné ovládací skříňky, umístěné na palubní desce mezi řidičem a velitelem. Reproduktor sirény o výkonu 100 W je „ukryt“ v předním nárazníku.

Současně s modrými světly v rampách se zapínají modrá výstražná světla Holomý Ghost v přední masce a modrá světla FSC MicroLED Advance na přední části boků automobilu. Pracovní osvětlení LabCraft SceneLite nad bočními posuvnými dveřmi a vnitřní osvětlení konferenčního prostoru se zapínají dvěma vypínači při vstupu do konferenčního prostoru. Zadní pracovní osvětlení a vnitřní osvětlení nákladního prostoru mají jeden společný vypínač za zadními dveřmi. Automobil je vybaven magnetickou rychlospojkou Mag Code 12 V pro externí konzervaci akumulátorů při stání na požární stanici.

Zástavba pro velitele a vybavení

Automobil má maximální obsaditelnost 1+4 a sedadla jsou v uspořádání 2+0+3, namísto druhé řady sedadel byl vytvořen konferenční stolek a pravé přední sedadlo velitele je otočné do konferenčního prostoru. Materiál povrchu sedadel je syntetický, v šedém barevném odstínu a s vysokou odolností proti opotřebení.

V konferenčním prostoru jsou umístěny schránky na velitelský notebook a šanon s dokumentací. Dále se zde nachází dobíjecí stojany na 3 ks přenosných svítilen Adalit L-2000 a 3 ks přenosných radiostanic Motorola GP 380 a nabíječka pro 4 ks tužkových baterií. Do konferenčního prostoru jsou také vyvedeny podružný mikrofon a reproduktor vozidlové radiostanice Motorola GM 380. Statický měnič 12 V DC / 230 V AC napájí celkem tři zásuvky 230 V AC v konferenčním prostoru, takže posádka může mimo požární stanici dobíjet služební notebook nebo mobilní telefony. Své místo tu našly také 6 kg práškový hasicí přístroj, řezáky na bezpečnostní pásy a výstražné vesty pro posádku.

Na dvoudílných dveřích nákladního prostoru jsou zavěšeny teleskopické výstražné kužely, nástroj VRVN 1, skládací trojúhelník a prosvětlený bateriový zastavovací terč. Svislé výsuvné plato nese dva přetlakové VDP MSA AirMaxx s 9-litrovými lahvemi a nástroj Paratech Hooligan SPF. Výsuvný regál obsahuje 2 ks přenosných LED-světel PELI RALS 9430, box s ručním nářadím a ruční zvedák pro výměnu kola. V nákladním prostoru se dále nachází termokamera Bullard, bateriový megafon a dvě přepravky na uložení drobných pomůcek, např. vymezovacích pásek.

Na polici těsně pod střechou je uložena rozšířená zdravotnická výbava – plně vybavený zdravotnický batoh PAX Berlin, sada krčních límců Laerdal, popáleninová souprava Water Jel, deka a záchranářská plachta Ferno Manta pro podložení nebo nouzové přenášení zraněného. Regálová konstrukce v nákladním prostoru je ocelová svařovaná z důvodu úspory místa oproti hliníkové montované konstrukci, při zachování hmotnosti a nosnosti konstrukce. Všechny výsuvné prvky jsou opatřeny výsuvnými lištami renomovaného výrobce Chambrelan.

Využití techniky u HZS DP

Automobil standardně vyjíždí s posádkou 1 + 1, tedy řidič plus velitel směny. Zkušenosti z prvního čtvrtroku provozu automobilu jsou velmi pozitivní, automobil splnil očekávání v oblasti jízdních vlastností i dostatku prostoru pro posádku a vybavení a stal se velkým pomocníkem velitele směny jak při zásahové činnosti, tak při plnění každodenních úkolů v organizačním řízení jednotek HZS DP.

Za velkou podporu při vzniku tohoto velitelského automobilu je třeba poděkovat vedení bezpečnostního úseku Dopravního podniku hl. m. Prahy a dále je třeba ocenit kreativní a konstruktivní spolupráci s pracovníky firmy Progres Servis Sibřina, zejména s obchodním ředitelem společnosti, panem Jiřím Vomáčkou.

Ing. Michal Brunner
HZS Dopravního podniku hl. m. Prahy
Foto: autor
Sdílet