Pátek 19. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Kombinovaný automobil z Jaderné elektrárny Dukovany veze 10 kubíků vody a používá čerpadlo od Rosenbauera

Hasiči v Jaderné elektrárně Dukovany disponují dvojicí téměř totožných kombinovaných automobilů na podvozcích Mercedes Benz Actros. Jeden z nich jsme si prohlédli při naší poslední návštěvě v podniku.

Kombinovaný hasicí automobil KHA 30/10 000/1000 – S1Z Mercedes-Benz Actros 3344 6×4 je zásahový požární automobil určený k hašení požárů vysoce hořlavých látek. Účelová nástavba je vybavena odstředivým vodním čerpadlem, vodní nádrží, dvěma nádržemi na pěnidlo, hasicím systémem CAFS (Compressed air foam system), plynovým hasicím zařízením, zařízením pro rychlý zásah a střešní a nárazníkovou otočnou proudnicí.

Podvozek, motor a převodovka

Vozidlo je postaveno na podvozku řady Actros z produkce firmy Mercedes-Benz. Třínápravové šasi s poháněnými zadními nápravami je určeno pro provoz na zpevněných komunikacích. Naftový, přeplňovaný, vodou chlazený řadový šestiválcový motor splňuje emisní normu Euro 4 a dosahuje výkonu 320 kW při 1 800 otáčkách za minutu. Použitá převodovka disponuje poloautomatickým řazením Telligent a je šestnáctistupňová.

Automatizované řazení převodových stupňů Telligent usnadňuje řidiči činnost, ale nechává mu právo posledního slova. Nejdůležitější odlišností je, že řidič během řazení nemusí ovládat pedál spojky, což ulehčuje rozjezd, manévrování v těsných prostorech a couvání. Řidič má však kdykoli možnost řadit manuálně.

Automobil dosahuje maximální rychlosti 100 km/h, při které zasáhne elektronický omezovač. Kabina je čelní, sklopná, se třemi sedadly.

Na předním nárazníku je uchycen elektricky poháněný lanový naviják.

Nástavba a čerpací zařízení

Nosnou konstrukci nástavby tvoří hliníkové profily, které jsou následně oplechovány hliníkovými plechy za použití technologie lepení.

Pracovní osvětlení okolí zajišťuje dvojice světlometů na horní hraně obou boků nástavby. Na přední hraně nástavby jsou umístěna stavová světla, informující o množství zbývajícího hasiva v nádržích.

Nástavba je modulová. Přední část tvoří na každé straně dvojice schrán na příslušenství a plynové hasicí zařízení, střední je vyhrazena pro nádrže na vodu a pěnidlo, zadní pak kromě bočních schrán skrývá také samotné čerpadlo a jeho obslužný panel.

Automobil je vybaven pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem TVS 02 o celkové výšce 3 900 mm. Na jeho hlavici je umístěna čtveřice 500W halogenových reflektorů.

Nádrž na vodu má objem 10 000 litrů, pěnidla vůz veze ve dvojici nádrží celkem 1 000 litrů. Aby byl Mercedes automobilem kombinovaným, chybí nám ještě jedna hasební látka – tou je v tomto případě 500 kg plynu FE-36 od americké společnosti DuPont.

Nástavbář ve vozidle použil kombinované čerpadlo Rosenbauer NH 55. Jmenovitý průtok je 3 200 litrů za minutu v nízkotlakém a 400 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu. Průtok čerpadla při sání z nádrže vozu byl výrobcem nástavby stanoven na 5 000 litrů za minutu.

Kombinovaná čerpadla Rosenbauer řady NH jsou konstruována jako čtyřstupňová, to znamená 4 oběžná kola na jedné hřídeli. Tím je zajištěno optimální rozložení vnitřních tlaků. Nedochází k namáhání uložení hřídele, protože největší tlak se nachází právě uprostřed a ne na jejích okrajích. Každé oběžné kolo dává tlak 10 barů.

Hasicí zařízení

Průtokové navijáky v zadních bočních roletách jsou osazeny 50metrovými hadicemi. Ta je vlevo ukončena turboproudnicí, vpravo pak pistolovou proudnicí s možností regulace vodního kužele. Každý z navijáků má průtok 200 litrů za minutu.

Jak jsme již zmiňovali výše, je automobil vybaven zařízením CAFS. To při plném proudu a jmenovitém tlaku 0,35 MPa dodá 285 litrů pěny za minutu.

CAFS je systém, ve kterém se kromě přidávání pěnidla k vodě pod tlakem do této směsi navíc přivádí tlakový vzduch. Pěna, která vznikne tímto způsobem, je kompaktnější a lehčí. Má vysokou kvalitu, při aplikaci se dosáhne maximální dostřik a pro svou účinnost je možno užít i nižší koncentraci pěnidla.

I lafetové proudnice jsou – stejně jako vysokotlaké navijáky – použity na vozidle ve dvou provedeních. Obě jsou ovládány dálkově přímo z kabiny pomocí joysticku. Jedna z nich je umístěna na střeše nástavby, druhá na předním nárazníku vozu.

Zmiňovaná střešní lafetová proudnice dokáže při tlaku 10 barů dodat až 5 000 litrů za minutu. Manipulovat s ní je možné v rozsahu 270° při horizontálním a –20° až +70° při vertikálním pohybu.

Proudnicí na nárazníků proteče při tlaku 10 barů minutově až 1 000 litrů hasiva. Otáčet se v horizontální rovině dokáže v rozsahu –90°až +90°, ve vertikální pak –30° až +70°.

Plynové hasicí zařízení, jehož obslužný panel a proudnice jsou umístěny v levé přední roletě, dokáže při tlaku 1,4 MPa dodat až 1,1 kg hasiva FE-36 za sekundu. Naviják disponuje 80 metry hadice.

Hasivo FE-36 je nejen elektricky nevodivé, ale i netoxické, ekologické a nezpůsobuje korozi. Vzhledem k tomu, že se po uhašení samo odpaří, je vhodné zejména pro hašení požárů elektronických zařízení, výpočetní techniky, záznamové techniky, nosičů dat, telefonních ústředen, velínů, elektromotorů, archivů, muzeí, domácností i dílen.

Rozměry a hmotnosti vozu

Kombinovaný hasicí automobil Mercedes Actros je dlouhý 9 870 mm, široký 2 550 mm a vysoký 3 500 mm. Světlá výška je při pohotovostní hmotnosti 200 mm.

Celková hmotnost vozu je 26 000 kg, provozní pak 14 170 kg.

Sdílet