Čtvrtek 3. prosince 2020, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Historie časopisu 150 HOŘÍ a jeho třetí číslo

Třetí číslo časopisu 150 jsem tentokrát věnoval v té době novince, kterou bylo představení vyšetřovacího automobilu Škoda 135 Favorit Praktik.

Třetí číslo časopisu 150 nám tentokrát hned v úvodu představuje nový automobil Škoda 135 Favorit Praktik určený pro vyšetřovate. Dále nás časopis zavede mezi hasiče z Liberce-Vesce, kteří si postavili moderní hasičskou zbrojnici jejiž stavba začala v roce 1987.

Na straně 12 na nás čeká představení nového zásahového automobilu, kterým je dnes dobře známá CAS 32 – Tatra 815. Dále nasleduje již druhý díl o historii protiplynové služby, který nám představuje první použití dýchací techniky u pražských hasičů z roku 1903.

V prostřední části časopisu se představují zahraniční kolegové z Mnichova, kteří přidali i pár fotografií, na kterých třeba zachraňují slona, nebo pomáhají při dopravních nehodách.

Další část časopisu je věnovaná kontrolám v divadlech a kulturních zařízeních, velkým požárům ke kterým došlo v těchto objektech. Dále je zde detajlně rozepsáno námětové cvičení na zásah na nebezpečné látky v zemědělských objektech.

V závěru časopisu je představeno letištní požární vozidlo FLF 12000 4×4, které je již druhým vozidlem tohoto typu na letišti ve Vídni.


A teď již k samotnému článu o vyšetřovacím automobilu Škoda 135 Favorit Praktik.

Na sklonku roku 1988 v souvislosti se zahájením výroby nového účelového automobilu Škoda 135 Favorit Praktik, bylo rozhodnuto obnovit výrobu vyšetřovatelského automobilu.

Po zpracování technicko-taktických požadavků byla uzavřena hospodářská smlouva se třemi organizacemi o výrobě prototypů: s drobnou provozovnou ADOS Praha, výrobním družstvem Alfa Praha a zemědělským družstvem Starojícko, které však vzápětí od řešení úkolů odstoupilo.

V říjnu 1990 byly oba prototypy představeny odborné komisi složené z pracovníků OS, KS, HS Sboru PO, která měla posoudit technické vyřešení požadavků kladených na vyšetřovací automobil.

Automobil má umožňovat rychlou a bezpečnou dopravu osob na požářiště, tam provést odběr zhodnocení odebraných vzorků, případně jejich přepravu.

V technické řešení samotných automobilů oba řešitelé splnili požadavky zadání. Uložení příslušenství do brašen a jejich uspořádání bylo lépe hodnoceno u firmy ADOS Praha

O tom, který vyšetřovací automobil bude vyráběn na základě schválení a určení HS Sboru PO rozhodne výběrové řízení.

Ing. Jaroslav Maděra

poznámka redakce:

V dnešní době jezdí v celé republice již mnoho typů vyšetřovacích aut. Posledním přírůstkem byl třeba pro pražské vyšetřováky nový Mercedes. Takřka ve všech krajích se jedná o osobní vozidlo, které je vybaveno na odběr vzorků, zadokumentování místa požáru, ale třeba i dýchací technikou, aby vyšetřovatel byl schopný ještě v zakouřeném místě udělat předběžné ohledání požáru.

-swo-

Sdílet
Přiložené soubory
První část zobrazit online PDF 14 MB
Druhá část zobrazit online PDF 12 MB