Čtvrtek 18. října 2018, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner scott OK

Dostup plošiny 72 metrů? Historie…

Přinášíme vám malé pojednání o italské automobilové požární plošině Cella 720 FD, která se kdysi pyšnila nejvyšším pracovním dostupem na světě. V roce 1988, kdy byla vyrobena, plošina dosáhla až do výšky 72 metrů! Na svojí dobu nevídaný počin.

Přinášíme vám malé pojednání o italské automobilové požární plošině Cella 720 FD, která se kdysi pyšnila nejvyšším pracovním dostupem na světě. V roce 1988, kdy byla vyrobena, plošina dosáhla až do výšky <st1:metriccon­verter productid=„72 metrů“ w:st=„on“>72 metrů</st1:me­tricconverter>! Na svojí dobu nevídaný počin.<o:p>
</o:p>

První informaci o automobilové požární plošině CELLA 720 FD přinesl v roce 1990 tehdy ještě československý hasičský časopis Požární ochrana a jeho desáté číslo. Jedná se o hasičskou plošinu s tehdejší nejvyšší dostupnou pracovní výškou na světě. Dosah <st1:metriccon­verter productid=„72 metrů“ w:st=„on“>72 metrů</st1:me­tricconverter> výšky neměl žádný jiný výrobek konkurenčních firem a to ani dnes nejznámější a také zřejmě nejlepší finské Bronto SkyLift. Její model 66–2TI dosáhl ,,pouze“ do <st1:metriccon­verter productid=„68 metrů“ w:st=„on“>68 metrů</st1:me­tricconverter>. SIMON byl také pozadu se svojí ,,šedesátkou“. Do toho vtrhla na pole požární techniky italská CELLA s modelem 720 FD, jenž dosáhl právě do <st1:metriccon­verter productid=„72 metrů“ w:st=„on“>72 metrů</st1:me­tricconverter>. Jednalo se o rekord, který překonalo právě finské Bronto, ale až o 12 let později s modelem F88HLA s dostupem <st1:metriccon­verter productid=„88 metrů“ w:st=„on“>88 metrů</st1:me­tricconverter>. To dodalo v roce 1989 do naší republiky, konkrétně do Bratislavy model 50–2TI, jenž byl první vyrobený této kategorie, ale to odbočuji.<o:p>
</o:p>

Italská CELLA, která byla součástí firmy HYTEC, vyvinula a dodala v roce 1988 pro hasiče španělské Barcelony (zřejmě proto ty oranžové majáky) první požární plošinu na světě s dostupnou výškou více jak <st1:metriccon­verter productid=„60 metrů“ w:st=„on“>60 metrů</st1:me­tricconverter>. Tento unikátní automobil byl vyvíjen speciálně pro zajištění požární ochrany výškových staveb ve městech a průmyslu. Automobil je postaven na speciálním čtyřosém podvozku s předsunutou kabinou, tak jak to známe i z dnešních plošin. Na něm je namontována účelová nástavba sestávající ze dvouramenné teleskopicky výsuvné požární plošiny, zakončené pracovním košem. Hlavní rameno tvoří šest teleskopicky vysunutelných části, koncová je opatřena kloubem pro spojení druhého ramene. To je třídílné s pracovním košem. Na ramenech plošiny je namontován suchovod, jeho přívodní armatury jsou umístěny na pochozí ploše za motorovou částí podvozku. Do pracovního koše je vyvedena přípojka el. energie a to kvůli lafetové proudnici, kterou lze ovládat i dálkově a také pro osvětlení, resp. reflektor. Nosnost pracovního koše je až <st1:metriccon­verter productid=„450 kg“ w:st=„on“>450 kg</st1:metric­converter>, při použití lafety o cca <st1:metriccon­verter productid=„100 kg“ w:st=„on“>100 kg</st1:metric­converter> méně. Konstrukce teleskopické plošiny dovoluje její manipulaci i přes objekty. Doba potřebná k vysunutí na maximum, tedy na <st1:metriccon­verter productid=„72 metrů“ w:st=„on“>72 metrů</st1:me­tricconverter> je pouhé 4 minuty. Osádku vozidla tvoří dvojice hasičů. Zajištění plošiny je tvořeno čtveřicí vzpor, zadní jsou výsuvné do boku, přední jsou výklopné. Můžeme v tom vidět jistou podobnost s naší starou jeřábovou a plošinovu technikou.<o:p> Přístup na pochozí plochu nástavby je zajištěn za pomoci žebříčků z obou stran.
</o:p>

TTD plošiny CELLA 720FD<o:p>
</o:p>

Výrobce: HYTEC, divize plošin CELLA, Itálie
Rok výroby: 1988
Uživatel: hasiči Barcelona, Španělsko
Délka: <st1:metriccon­verter productid=„13 460 m­m“ w:st=„on“>13 4­60 mm</st1:me­tricconverter>
Šířka: <st1:metriccon­verter productid=„2500 mm“ w:st=„on“>2500 mm
</st1:metriccon­verter>Transpor­tní výška: <st1:metriccon­verter productid=„3950 mm“ w:st=„on“>3950 mm</st1:metric­converter>
Celková hmotnost: <st1:metriccon­verter productid=„48 000 k­g“ w:st=„on“>48 0­00 kg</st1:me­tricconverter><o:p></o­:p>
Max. dostupná výška: <st1:metriccon­verter productid=„72 m“ w:st=„on“>72 m</st1:metric­converter>
Nosnost pracovního koše: 450 kg/350 kg
Úhel otočení: 360°
Doba vysunutí: 4 min
Šíře vysunutých vzpor: <st1:metriccon­verter productid=„7500 mm“ w:st=„on“>7500 mm</st1:metric­converter>
<o:p>
</o:p>

Více se mi o tomto unikátním požárním automobilu zjistit nepodařilo a to jsem pátral dlouho. Jisté je snad jen to, že u barcelonských hasičů již není a vyjma informace z Požární ochrany není nikde nic o tom, že tam vůbec kdy byla. Ale proč tomu nevěřit. CELLA v osmdesátých letech také vyrobila 12 kusů speciálních požárních plošin pro tehdejší Sovětský Svaz. Další čtyři pak v pracovní či chcete-li montážní verzi. Jednalo se o typ CELLA 3D 504-FD na speciálně upraveném podvozku sovětské provenience KrAZ – 250 8×4 s max. dostupem <st1:metriccon­verter productid=„51 metrů“ w:st=„on“>51 metrů</st1:me­tricconverter> a bočním vyložením při výšce <st1:metriccon­verter productid=„31 m“ w:st=„on“>31 m</st1:metric­converter> až <st1:metriccon­verter productid=„32 m“ w:st=„on“>32 m</st1:metric­converter> s nosností koše <st1:metriccon­verter productid=„450 kg“ w:st=„on“>450 kg</st1:metric­converter>, resp. <st1:metriccon­verter productid=„350 kg“ w:st=„on“>350 kg</st1:metric­converter> při použití suchovodu. Jednalo se také o teleskopické plošiny, avšak jiné koncepce. Čili obrácená ramena, hlavní spodní je teleskopické, druhé horní je pomocné a třetí rameno je zakončeno košem. Je to tedy de facto klasické provedení AP, jako např. naše PP-27 jen s tím rozdílem, že není teleskopická. vrchní s košem. Několik z těchto kusů obdržel i neslavně známý Černobyl.<o:p>
</o:p>

Ve fotogalerii najdete další snímky plošin CELLA. Tato značka dnes de facto již neexistuje a její výrobky pro požární ochranu najdete pod názvem BAI, tedy firmy, co produkci hasičských plošin částečně převzala. <o:p>HYTEC plošiny vyrábí stále, avšak zcela jiné.
</o:p>

Do naší republiky byla koncem osmdesátých let dovezena plošina CELLA s označením PVP-40 na podvozku Tatra 815, která měla být dle informací v hasičské úpravě. Nikde jsem však o ní opět vyjma časopisu Požární ochrana nenašel ani zmínku. Několikrát jsem plošinu CELLA, jenž vypadá přesně jako ta na fotce, potkal, naposledy asi pře 14 dny na Jižní spojce a s hasičema nemá nic společného.<o:p>
</o:p>

Foto/repro a info: časopis Požární ochrana a Antonín Socha, web, Igor Žukov/RU, BAI a web<o:p>
</o:p>

-wap-

Sdílet
Banner Partner & VIP: PO-BP 970x150 OK