Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Generační obměna proběhla u hasičů v Ludgeřovicích, Tatru střídá opět Tatra

Konec roku 2016 završil téměř dvouletou práci členů JSDH Ludgeřovice (MSK, JPO III.) příprav a samotné realizace pořízení nové prvovýjezdové cisterny. Finančně se zde podílel Fond zábran škod ČKP a velkou měrou také samotný rozpočet Obce Ludgeřovice.

Nová cisterna je sestavena na podvozku Tatra T815 4×4.2, nástavbu pak dodala fa. THT z Poličky. Celkové náklady se pohybovaly okolo 6,3 mil. Kč s DPH, k samotnému ponížení částky přispěl svou měrou také prodej staré CAS 32 T815.

Přečtěte siDomácí renovace automobilu CAS 32 proběhla u hasičů v Ludgeřovicích

Nová CAS 20 pak takticky doplňuje zánovní druhé vozidlo JSDH – DA Ford Tranzit. To je určeno hlavně pro technické zásahy. Tatra tak slouží především k požárům, nicméně je schopna i tento vůz v rámci potřeby suplovat.

Přečtěte siLudgeřovice střeží také Ford Transit, místní jednotce pomáhá již déle než rok

Vzhledem k tonáži a rozměrům vozidla JSDH poprvé přistoupila na požadavek RAL 3024, v provedení polepu. Nádrž na vodu činní 4 000 litrů a je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Vozidlo využívá systému řízení nástavby pomocí sběrnice CAN – bus.

Podvozek

Podvozek je koncipován jako dvou nápravový, důležité provozní rozvody chráněny proti sálavému teplu po dobu 15 min. Přední nebo zadní část lze osadit lanovým navijákem, z důvodu bezpečnosti a manipulace v bezkabelovém provedení. Přední nárazník je možné osadit lafetovou proudnicí Protek, průtokově přizpůsobenou objemu nádrže na vodu.

Podvozek je schopen brodit vodu do výše 1200 mm, k čemuž je vybaven přidruženou náhradou hlavních světlometů na čelní straně kabiny. Konstrukce motoru umožňuje spalovat palivo F34 bez omezení. Převodovka byla po dlouhé diskuzi zvolena v manuálním provedení.

Kabina

Velmi výraznou změnou pro členy je tzv. „dlouhá kabina“. Ta je tedy čtyřdveřová, již elektricky sklopná. Hasiči mají nově své IDP integrovány přímo do opěradel druhé řady sedadel. Takto je integrován také do sedadla velitele. Došlo také k demontáži klasického výrobního osvětlení. Osvětlení kabiny je v plně v režii LED osvětlení (pásky, světla). Hasiči mají možnost jakékoliv barvy, včetně změny její intenzity. V praxi je však využíváno denní bílé čiré, a v noci v souladu s významem barev modré (RGB LED).

Přední část palubní desky je osazena vozidlovou radiostanicí a digitálním terminálem. Stejně jako ovládací panel výstražného zařízení jsou v provedení dělené montáže, dostupné z pozice velitele. Umístění bylo voleno záměrně kvůli výhledu strojníka při jízdě (statusy, ovládání VRZ, tabletu). Samotný strojník má možnost ovládání zvuku sirény a hornu, umístěného vedle řadící páky, včetně možnosti sirénu vypnout (režim „přihouknutí do křižovatek“).

Sedadlo strojníka a velitele prostorově dělí dvouramenný držák. První rameno využívá výstup systému CAN bus, včetně integrace kamer. Ty jsou ve vozidle tři. První snímá pochozí střechu vozidla (překážky a přítomnost osob na střeše), druhá průjezdnost kabiny pod překážkou (z tohoto důvodu není osazena zadní část hlavní světelné rampy), třetí je klasická, couvací). Druhé rameno poskytuje podporu pro joystick přední lafety. Ramena a zmíněné prostředky jsou tak dostupné strojníkovi i veliteli.

Světelná rampa je v přední části osazena v plné šíři. S ohledem na spolupráci THT je dodala fa. Holomý. Dle přání zákazníka jsou v provedení čirých krytů, včetně zadních a předních přídavných. U všech lze použit denní/noční režim. Rampu pak po stranách doplňuje pneumatický klakson.

Velitel využívá systému tabletové navigace. Tablet je umístěn v zapuštěném držáku BRODIT přímo do palubní desky před velitelem. Jednotka využívá vlastní systém řízení výjezdu, který naviguje k místu, určuje dostupné členy pro výjezd a ve spojení s autorádiem vyhlašuje ve vozidle poplach, což je užitečné např. při asistenci na akcích, ze kterých může být jednotka odvolána. Systém lze deaktivovat.

Pro velitele jsme volili maximální možné odsazení sedadla Bostrom od přední palubovky vozidla, aby vzniklo co nejvíce místa na kolena a nohy. K dispozici má IDP, pátrací svítilnu, či ruční megafon.

Prostor kabiny je dále vybaven nezávislým topením, klimatizací, sadou posuvných jídelních stolečků, termolednicí (chlazení/ohřev jídel, pití), či držáky zásahových přileb. Vozidlo je trvale připojeno systémem Rettbox. Výbava kabiny je rozdělena tematicky do okruhů práce na vodě, lezecké výbavy a kuchyňky stejně, jako u DA. Netřeba tak trápit paměť místních hasičů, obě vozidla mají uložení podobně. Kabinu a nástavbu odděluje osvětlovací stožár, který na staré CAS výrazně chyběl. Je v provedení LED, napojen na CAN a dálkově ovládatelný. Skládá se automaticky do přepravní pozice.

Nástavba vozidla

Nástavba je sedmiroletová. Jednotlivé schrány jsou vybaveny tematicky:

Levá přední – elektro
Najdeme vše spjaté s elektřinou a napájené elektřinou, čili elektrocentrála, světelný systém Rosenbauer, elektronářadí, vysavač na vodu, či kalovka.

Levá prostřední – první pomoc
Zde nalezneme zdravotní výbavu, dlahy, army sked nosítka foxtrot, či kout pro dezinfekci a očistu. K dispozici je tak např. tlaková voda, vzduchová pistole, bezkontaktní mýdlo, či koš na ubrousky/AIDS rukavice.

Levá zadní – Oheň 1
Schráň je osazena prostředky od rozdělovače dále k ohni. Veškeré typy proudnic, útočné hadice, otvírače, hasící přístroje apod.

Zadní – čerpadla
Zadní strana je věnována hlavnímu čerpadlu a plovoucímu. Nedostali jsme zde schválení k montáži vysokotlaku, který by se nám tam hodil více. Oproti standardu je zde umístěno vytyčování místa zásahu, které u nás provádí strojník. Dále možnost ovládat RDST či terminál.

Zadní dveře chrání svým vyklopení proti dešti zároveň je zde integrovaná roleta pro obsluhu při nemožnosti výklopu. Z přesunutí log je patrně, že zadní část je přizpůsobena pro budoucí šrafování typu chevron, které bylo nyní rovněž zamítnuto.

Pravé zadní – oheň 2
Vše nutné pro vytvoření přívodního, či dopravního vedení. Jeden hadicový koš typu Skylotec vždy trvale připojen na výtokové hrdlo, s možností bočního rychlého vložení/vyjmutí. Vodu z vysokotlaku a hrdla pomáhá odstranit odtokový žlab.

Rozdělením výbavy se hasiči netlačí u jedné skříně a věci mají na „své“ straně při vystupování. Samotný vysokotlak není tradiční Haberkorn, ale černý Semperflex. Místo pistolové proudnice bylo zvoleno turbo od Proteku.

Pravá prostřední – Agregáty
Skříň je věnována veškerým motorovým agregátům, včetně kanystrů. Vrchní přepravky pak slouží pro saze v komíně, hmyz, či základní sorbenty.

Pravá přední – vyprošťovací
Dle názvu zde objevíme zvedací vaky, podkladní klíny, nářadí, či příslušenství k navijáku. Jednotka není předurčena pro DN, proto je naviják odnímatelný do rolety a bude využíván spíše při poryvech větru. Samotné uchycení na vozidle je možné dle potřeby vpřed či vzad. Schráň je uzpůsobena pro možnou pozdější montáž HVZ.

Dále je část prostoru věnována hliníkové přepravní bedně na znečištěnou výbavu u zásahu – hadice, nářadí. K dispozici je i přepravní vozík.

Střecha nástavby je standardní, opatřena souběžnou a příčnou hliníkovou bednou. Najdeme zde ženijní nářadí, savice, či větší zásobu sorbentů. Na střeše umístěn rovněž nastavovací žebřík, či přejezdové můstky.

CAS je na svém boku vybavena stavoznakem. LED pásky zabezpečují vnitřní nástavbu i vnější okolí vozu. Vzadu se nachází pracovní světlomety.

Je na místě poděkovat všem zainteresovaným, kteří pomohli svou aktivitou ve kterémkoliv stádiu realizace k zdárnému průběhu celé akce. Členům jednotky za jejich připomínky, ministerstvu i obci za financování.

Ing. David Lange, hasiči Ludgeřovice
Sdílet