Pondělí 28. září 2020, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Probo

Britské rybníky aneb ostrovní velkokapacitní cisterny

Velkokapacitní cisterny se používají u hasičských sborů po celém světe. Avšak taktika jejich nasazení se oproti té naší v některých zemích mírně liší. Podívejme se na tyto vozy do Velké Británie.

Velkokapacitní cisterny se používají u hasičských sborů po celém světe. Avšak taktika jejich nasazení se oproti té naší v některých zemích mírně liší. Podívejme se na tyto vozy do Velké Británie.

WrC po ,,našem"

Velká Británie, o tamní hasičské technice náš server přinesl již nejeden článek. V tom dnešním, zatím tedy posledním, se budeme věnovat ostrovní velkokapacitní obdobě našich vozidel CAS 32. Britští hasiči tyto vozy označují jako WrC (WC), tedy Water Carrier, což v překladu znamená nosič vody. Někde, např. v Londýne, se tato technika označuje jako Bulk Fluid Carrier, překlad je obdobný jako u WrC. Pokud má vozidlo i pěnidlo, značí se jako WFU (Water Foam Unit).

Většina britských velkokapacitních cisteren se našim ,,rybníkům" až např. na vozidlo Tatra dobrovolných hasičů z Horního Podluží (jenž však hasičské svým původem není) moc nepodobá a to díky jiné technologii samotné požární nástavby. Nádrž na vodu není ve znamení ,,ostrých" úhlů a také nemá oplechování. Jedná se o klasickou elipsovou nádobu, tedy standardní cisternu s vlastním čerpadlem a úložným prostorem pro potřebné vybavení, které běžně tvoří hadice a jejich příslušenství, savice, mobilní zásobníky vody a dýchací technika. Toto může být doplněno např. osvětlovacím stožárem a elektrocentrálou, stabilní či přenosnou lafetou apod.

Objem vodní nádrže, která je někdy doplněná i zásobníkem pěnidla je různý dle použitého podvozku daného vozidla a to od 4000 l do až 17 500 l. Obdobné množství vody u nás vozí snad jen bývalé armádní cisterny PHM, předělané na hasičskou verzi. Světe div se, na čtyř, resp. šestikolky, tedy plně pohonné šasi, se vodní nosiče bezvýhradně nemontují, najdeme mezi nimi velké množstvé vozů 4×2 či 6×2/4. Za nejrozšířenější podvozek u vozidel WrC lze bezesporu na ostrovech považovat švédské Volvo mnoha modifikací. Na vozidlech WrC je namontováno i výkonné čerpací zařízení, zajišťující jmenovitý výkon cca 4000 l/min. Nezřídka mají vozy WrC čerpadla dvě. Osádku vozu tvoří dvojice či trojice hasičů, opět dle typu podvozku a kabiny, která je ve všech případech krátká.

Automobily WrC nejsou dislokovány na každé požární stanici, neb systém PO je na ostrovech trochu odlišný od našeho. O stavu hydrantové sítě nemá smysl mluvit. Dá se říct, že velkokapacitní CASku v Británii nalezneme na obdobě našich centrálních, či chcete-li opěrných stanic. Její využití je tedy nejen pro plnění výjezdové činnosti mateřské HS, ale i všech ostatních v působnosti dané části sboru.

Když vyjíždí WrC, zpravidla se jich u požáru sejde několik, z nichž první zůstane na místě a její osádka po příjezdu postaví nafukovací mobilní vodní nádrž o objemu několika kubíků (dle typu 3–5–8…30), do které WrC dodává vodu a prvovýjezdové CASky jí za pomoci svých savic odebírají. Další WrC je využitá pro dopravu vody od zdroje, pokud není žádný poblíž zásahu. Tolik tedy odlišnost od naší taktiky používání velkokapacitních CAS. Systém plnění ,,bazénů" je běžný i např. v některých státech USA, v Austrálii a v poslední době i v Evropě. Zda-li se vám tento způsob jeví jako dobrý, nechám na vás.

Zde máte stručnou technickou specifikaci jednoho z vozidel WrC, vyrobených firmou Angloco pro East Sussex Fire Brigade v roce 2008. Jedná se o automobil Volvo s řiditelnou zadní nápravou, který ve své nerezové nádrži přepravuje 12 000 l vody. V rámci vybavení může jeho tříčlenná osádka postavit mobilní nádrže o objemu až 60 000 l. Rozměry vozu jsou D 9532 mm, Š 2460 mm a V 3172 mm. V příloze článku si můžete stáhnou jeho technickou dokumentaci.


Zde máte video nádherného Bulk Fluid Carrieru od West Sussex Fire Brigade:




Foto a info: weby ostrovních hasičů, fireflash-delta.64.co.uk , southcoastfire­.fotopic.net a Angloco, foto CAS SDH H. Podluží Petr Ducháček (web hasičů Varnsdorf)

-wap-

Sdílet
Přiložené soubory
Volvo East Sussex zobrazit online PDF 404 kB
Banner hasičskávyzbrojna 970 OK