Úterý 23. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Starý dobrý Magirus v Kovářské

V posledních letech se u nás objevilo několik starších, de facto již historických, ale plně funkčích vozidel získaných dobrovolnými hasiči z Německa nebo Rakouska. Některé jsou získané darem, jiné zakoupené z hubených prostředků malých obcí. Dnes vám představíme Magirus Deutz dobrovolných hasičů z Kovářské.

V posledních letech se u nás objevilo několik starších, de facto již historických, ale plně funkčích vozidel získaných dobrovolnými hasiči z Německa nebo Rakouska. Některé jsou získané darem, jiné zakoupené z hubených prostředků malých obcí. Dnes vám představíme Magirus Deutz dobrovolných hasičů z Kovářské (okres Chomutov).

Jednotka SDH Kovářská je zařazena v kategorii JPO II/1 a předurčena mimo jiné i pro zásahy u dopravních nehod, dojezdové časy HZS z Kláštěrce nad Ohří i Chomutova sem do hor jsou zejména v zimních měsících dlouhé. Hasiči z Kovářské vozidlo získali darem od Městského úřadu Sehmatal, který pod sebou sdružuje čtyři obce a města a to Sehma, Cranzal, Kretscham a Neudorf, ve které toto vozidlo sloužilo. Jejich jednotka dostala nové vozidlo Iveco-Magirus LF20/20. Vozidlo nám bylo předáno dne 22. 2. 2007 v plné výbavě jako AS-8. Vozidlo dostal SDH, který také vozidlo provozuje a plně hradí všechny výdaje s vozidlem spojené, tento rok jsme dostali sponzorský dar na provoz od Severočeských dolů a.s. Chomutov a proto je na zadních dveřích kabiny jejich logo. Krom tohoto vozidla disponují v Kovářské dvěma cisternovými automobilovými stříkačkami – CAS-32 na podvozku Tatra 815 a Škodou 706 RTHP CAS-25 po repasi nástavby (Komet Pečky) – a velitelským automobilem Opel Campo 4×4.

Technický automobil Magirus je postaven na podvozku Magirus Deutz FM 120 D 7FA, což je sedmiapůltuna se stálým pohonem kol 4×4 osazená šestiválcovým naftovým vzduchem chlazeným (ano, opravdu, je to taková německá Tatra) motorem o výkonu 85 kW (120 k). Převodovka je pětistupňová s přídavnou terénní redukcí, zadní náprava má uzávěrku diferenciálu. Přestože bylo vozidlo vyrobeno v roce 1974, je v perfektním stavu. Devítimístná kabina pro posádku je vybavená nezávislým naftovým topením. V přední části vozidla (za přední maskou) je zabudováno požární čerpadlo Magirus o výkonu 800 l/min. Vozidlo u německých hasičů sloužilo jako AS (LF), bylo proto vybaveno hlavně množstvím hadic a přenosnou stříkačkou PS-8, která byla po získání vyprošťovacího zařízení tímto v nástavbě nahrazena.

Nástavba je ocelový svařenec onýtovaný ocelovým plechem, roletky jsou hliníkové po dvou na obou stranách nástavby a jedna vzadu. Automobil je předurčen k technickýcm zásahům jako autonehody, čerpání, úniky ropných látek nebo třeba pro likvidaci obtížného hmyzu.

Současné vybavení je následující:

  • motorová jednotka Lukas LKR + nůžky, rozpínák, 2× přímý rozpěrný válec, 2× ruční pumpa
  • Pila OleoMac 952
  • rozbrus Husqvarna
  • benzínové kalové čarpadlo Pavliš a Hartmann PH6,5 HP
  • 2 ks elektrických kalových čerpadel
  • elektrocentrála Heron 6 kW
  • vysavač na včely Stihl
  • 3× VDP Saturn S5
  • sorbenty, sorbční hady, norné stěny
  • hadice a základní požární příslušenství
  • zachycovač airbagu
  • vybavení pro poskytnutí předlékařské pomoci
  • džberová stříkačka

TTD vozidla:

  • Podvozek – Magirus Deutz FM 12 D 7FA
  • Objem motoru – 5616 ccm
  • Výkon – 85 kW/120 k
  • Rozměry vozidla DxŠxV – 6350 × 2450 × 3000 mm
  • Rozvor – 3160 mm
  • Celková hmotnost – 7495 kg
  • Provozní hmotnost – 2460 kg
  • Výkon čerpadla – 800 l/min při 8 bar

Na posledních několika fotografiích je vidět mj. i původní umístění přenosné stříkačky PS-8, kterou nahradilo vyprošťovací zařízení Lukas.

Závěrem bych rád poděkoval Michalu Jančovovi (HZS Chomutov) za zařízení mé návštěvy v Kovářské a Rudovi Windischovi, veliteli JSDH Kovářská za trpělivost při focení. Někdy příště vám představím nádherný MB 1113 LAF od Zieglera dobrovolných hasičů z nedaleké obce Kryštofovy Hamry.

Související články:

Sdílet