Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Pětinápravová velkokapacitní Tatra Taurus Záchranného útvaru uveze 21 tisíc litrů vody, vyrobila ji THT Polička

Dalším jedinečným speciálem obohatil svůj vozový park Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR. Společnost THT Polička mu za 13 092 200 korun včetně DPH dodala pětinápravovou velkokapacitní cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Tatra Force. Dislokována bude u záchranné roty v Jihlavě.

Tatra byla financována z kapitoly státního rozpočtu Všeobecná pokladní správa, jehož součástí je i vládní rezerva ke krytí nezbytných výdajů.

Cisternové velkoobjemové vozidlo CV-40 Taurus je modifikací zásahového požárního automobilu pro velkoobjemové hašení. Je určeno primárně jako zásobárna hasiva na místě mimořádné události. Vzhledem k objemu nádrže bude využíváno rovněž pro doplňování cisternových zodolněných stříkaček ve výbavě Záchranného útvaru.

Přečtěte siZáchranný útvar HZS ČR převzal dvojici cisternových zodolněných stříkaček Tatra Titan, čtyřmístná kabina odolá explozi protitankové miny

Podvozek

Pětinápravové šasi Tatra 815–7M3R51.27ZA 10×10.1 s průběžným rámem má první čtyři nápravy stále hnané, pohon poslední z nich je připojitelný.

Obě přední nápravy mají nosnost 9 000 kg, jsou řídící s uzávěrkou osového a mezinápravového diferenciálu zapínatelnou elektropneumaticky. Odpruženy jsou vzduchovými vlnovcovými pružinami, na první nápravě je torzní stabilizátor.

Zbývající tři nápravy mají nosnost 10 000 kg, rovněž jsou vybaveny uzávěrkami diferenciálů a odpruženy vzduchovými vlnovcovými pružinami. Třetí a pátá náprava je osazena torzním stabilizátorem.

První dvě a poslední dvě nápravy jsou řízené – první dvě stále, poslední dvě do rychlosti 30 km za hodinu. Systém lze zcela vypnout z kabiny řidiče.

Konstrukce náprav umožňuje centrální dohušťování pneumatik z místa řidiče, ten má k dispozici i kontrolní tlakoměry.

Kabina je dvoumístná, sklopná, vybavená klimatizací a topením nezávislým na chodu motoru a jízdě. Řidič má v zorném poli 7" displej z kamer – zadní a bočních, nechybí navigace s doživotní aktualizací map. Samozřejmostí je možnost ovládání všech funkcí požárního čerpadla a sledování jeho provozních hodnot, stejně jako signalizace zbývajícího množství hasiva.

U sedadla velitele je obslužný panel lafetové proudnice na předním nárazníku a stejně jako řidič může i velitel obsluhovat požární čerpadlo a kontrolovat jeho provozní hodnoty. Nechybí vyjímatelný tablet se software pro podporu výjezdu.

Přečtěte siZáchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR pořídil speciální cisternovou zodolněnou stříkačku Triton na podvozku Tatra

Ke spojení slouží dvojice vozidlových radiostanic, digitální a analogová.

Ve dvou dobíjecích úchytech jsou umístěny ruční LED svítilny, v držácích pak vzduchové dýchací přístroje Dräger.

Motor Cummins ISX15 je naftový, šestiválcový, splňující emisní normu Euro III. Agregát dosahuje výkonu 447 kW a krouticího momentu 2 508 Nm při 1 200 otáčkách za minutu. Převodovka je samozřejmě automatická – Allison 4700PR s hydrodynamickým měničem a retardérem.

Pomocný pohon Chelsea 870XGFJP-D5AC umožňuje činnost čerpacího zařízení při jízdě o rychlosti až 10 km/h.

O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stará zásuvka sdružená s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Při nastartování Tatry se samočinně odpojí.

Lafetová proudnice na předním nárazníků dosahuje výkonu 1 300 litrů za minutu, horizontální rozsah je ±90 °, vertikální pak –45 – +90 °. Součástí proudnice je světlomet o světelném toku 5 000 lumenů.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby sestává ze dvou samostatných částí. Tou první a nejvýraznější je nádrž na vodu z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Ta je uložena hned za kabinou a její objem je 21 000 litrů.

Za ní je namontována skříň pro čerpadlo a příslušenství. Ta je standardně z hliníkových profilů a olepena plechem. Schrány na bocích jsou přístupné přes hliníkovou roletku, čerpadlo pak nahoru výklopnými dveřmi.

Čerpací zařízení THT PJA 4000 umožňuje zásah nízkým tlakem, tedy 10 barů. Jeho jmenovitý výkon je 4 000 litrů za minutu, vybaveno je automatickým teplotním odlehčovacím ventilem a automatickou vývěvou.

Přiměšovací zařízení Tauru je regulováno elektronicky v rozsahu 0 – 6 %. Pěnidlo je do čerpacího zařízení přiváděno z externího zdroje.

Rozměry a hmotnosti

Tatra Taurus je dlouhá 12 500 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 300 mm. Její světlá výška pod nápravou je 350 mm, brodit dokáže klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm. Provozní hmotnost vozu je 18 500 kg, celková pak 42 000 kg.

Sdílet