Pátek 26. unora 2021, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nůžky a sanitka aneb dva v jednom

Představujeme vám kategorii zásahových automobilů, které u nás nespatříte. Jedná se o kombinaci rychlého zásahového automobilu a sanitky. V Evropě má tyto vozy ve svém výrobním portfoliu každý velký producent požární techniky, jmenujme Iveco – Magirus, Rosenbauer či Sides.

Představujeme vám kategorii zásahových automobilů, které u nás nespatříte. Jedná se o kombinaci rychlého zásahového automobilu a sanitky. V Evropě má tyto vozy ve svém výrobním portfoliu každý velký producent požární techniky, jmenujme Iveco – Magirus, Rosenbauer či Sides.

Historie těchto vozidel sahá do zhruba poloviny osmdesátých let minulého století, kdy u hasičů na západ od našich hranic vzestala potřeba kombinace vozu RZA a sanitky, neboť k dopravní nehodě nezřídka kdy přijela právě osádka hasičů jako první a byla potřeba kromě technické pomoci či likvidace požáru také kvalitní zdravotnická pomoc. Vyškolené osádky na první pomoc a činnost při dopravních nehodách byly k dispozici, ovšem bez potřebné techniky. A tak vznikly první vozy v kombinaci ambulance a RZA.

Nejčastěji se jedná o větší upravené dodávky, jejichž vnitřní uspořádání a celkové dispoziční řešení je následující: Zadní část je vybavena jako sanita včetně transportního lůžka a potřebných prostředků pro ošetření a udržení pacienta při životě. Že mají dnes tyto vozy jako běžnou součást vybavení také defibrilátor, to již nikoho zajisté nepřekvapí. Když se podíváme na standartní vybavení vozu záchranné služby, lze ho směle srovnat právě s těmito kombinovanými hasičskými speciály. Pokud by tomu tak nebylo, postrádal by tento automobil smysl.

Přední část automobilu, nazývejme ho pracovně RZA/SAN, je určena pro hasičské vybavení. Nalezneme v něm vodní nádrž na 200 – 800 l vody s nejčastěji vysokotlakým čerpadlem a hadicovým navijákem pro provedení prvotního zásahu při likvidaci menšího požáru. Rosenbauer vybavuje vozy systémem UHPS, Magirus jeho vlastní obdobou, Sides osazuje vozy klasickým čerpadlem. Nezbytností je souprava hydraulického vyprošťovacího zařízení a dalších prostředků pro zásahy zejména u dopravních nehod. Nechybí pochopitelně ani dýchací přístroje, vlastní elektrocentrála, osvětlovací stožár, či lanový naviják.

Osádku tvoří zpravidla čtyři hasiči – záchranáři, výjimkou jsou vozy francouzských hasičů, které jsou postaveny na šasi nákladních automobilů, tudíž mají více prostoru pro vybavení i posádku. Firma Sides v současné době produkuje již čtvrtou generaci těchto vozidel. Na šasi nákladního vozu staví dnes RZA/SAN i německý Schlingmann. Nástavba je stejné koncepce, jako jsou zástavby do dodávek od firem Iveco – Magirus či Rosenbauer. Tyto kombinované automobily vyrábějí hasičští nástavbáři v úzké spolupráci s producenty sanitních automobilů. Např. Ziegler vyrobil RZA/SAN na podvozku Mercedes – Benz Vario s firmou Binz.

Automobily specifikace RZA/SAN jsou v užívání městských i podnikových hasičských jednotek, nejlépe se však osvědčily v oblastech s malým osídlením, kde možnost kombinované pomoci výrazně zkracuje dobu pro zahájení záchrany osob.

Technicko taktická data vozidel RZA/SAN jsou díky tomu, že je staví několik různých výrobců, natolik rozmanitá, ale na druhou stranu také velmi podobná, tudíž se o nich nebudeme podrobněji zmiňovat.

FRAP (FIRE RESCUE AMBULANCE PERSONEL) od výrobce Iveco – Magirus:

Svojí premiéru zažil již v roce 2000 na veletrhu Interschutz.

Podvozek: Iveco Daily 50 C 13 V 4×2
Motor: Iveco 92 kW/125 koní
Celková hmotnost: 5500 kg
Vodní nádrž: 200 l
Čerpadlo: vysokotlak 25 l/mni při 100 barech
Hadicový naviják: 50 m
Elektrocentrála 4 KVA
Sanitní vybavení

FRAP (FIRE RESCUE AMBULANCE PERSONEL) od výrobce Rosenbauer/Egenes

Podvozek: Mercedes – Benz Sprinter 518cdi, 4×2
Motor: Mercedes 180 koní, Euro 4
Vodní nádrž: 200 l
Pěnidlo: 20 l
Čerpadlo: vysokotlak UHPS 38 l/min při 100 barech
Hadicový naviják: 60 m
Sanitní vybavení


Myslíte si, že by automobil kategorie FRAP našel své uplatnění i v ČR?

Foto

1–7 FRAP Magirus
8–17 FRAP Rosenbauer/Egenes
18–20 FRAP Ziegler
21–23 FRAP Schlingmann
24–33 FRAP Sides/3. generace
34–36 FRAP Sides/4. generace

FRAP Iveco-Magirus a Sides je také v Kolekci hasičských vozidel, která je v současné době na trhu i u nás a to již její 8. číslo. Ovšem zdali v mutaci pro ČR tak skutečně tyto vozy budou, je otázka.


Foto a info: výrobci, S.Vancili, web

-wap-

Sdílet
Přiložené soubory
magirus_frap_en.pdf zobrazit online PDF 326 kB