Pátek 5. března 2021, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Velký lesní požár na Chomutovsku 28. 7. – 6. 8. 1990

Už je tomu 20 let, co řádil na Chomutovsku velký lesní požár v Málkově. Rádi bychom věděli, jestli si někteří hasiči na tento požár ještě vzpomenou.

Tento článek je původní tak jak byl zapsán v roce 1990 do naší kroniky. Určitě byl tento požár výjimečný v počtu zasahujících jednotek a počtu lidí nejen hasičů, kteří se s tímto živlem rvali neskutečných devět dní. Zhruba 1000 lidí se střídalo ve dne v noci, aby tento živel zkrotili.

Tohoto dne 28. 7. 1990 jsme byli na soutěži v Radonicích, když tu najednou začne houkat siréna. Koukáme co se děje, nikdo nechápe. V tu chvíli se dovídáme, že došlo k požáru lesa v Málkově. A tak pro nás začalo neskutečných 9 dní a nocí.

Náš příběh začíná 28. 7. ve 14:32 hodin, kdy na útvaru Sboru požární ochrany v Chomutově přijali oznámení o požáru. Následný pokyn dispečera poté rozehrál hasičský konzert, který se zapsal zlatým písmem do historie věčného souboje člověka s ohněm. Po 33 sekundách po ohlášení vyjíždí první vozidlo Tatra CAS 32 se tříčlenou posádkou.

Tato Tatra se vrací na základnu ihned po likvidaci požáru, jenže mezitím uplynulo 13803 min., z nichž každá mohla být kritická. Převedeno do terminologie všedního dne to prezentuje 213 hodin a 23 minut, tedy téměř devět dnů a nocí.

Vrátila se spolu s jinými mechanismy ne tak nablýskaná, jak vyjela, popálené pneumatiky a kilometry hadic, které přivezla zpět, svědčí o tom, že si nevyjela na výlet. Takových aut se vrátilo zpět do 43 různých požárních útvarů celkem 56. Ještě jedno měly tyto vozy společné: únavu a radost vepsané do tváří svých osádek, které odvedli kus poctivé práce a chlapské roboty… Těžko uvěřit, že na začátku celé akce byl člověk, jeho nepozornost, lhostejnost, nevšímavost…

Vracíme se skokem do okamžiku, kdy vyjíždí první Tatra, za kterou následuje Liazka se sedmičlenou osádkou. To už drnčí telefony na všechny strany a na útvaru v Chomutově zaznamenávají další desítky telefonátů. Hlášení o požáru ve stejné lokalitě, jen místa jsou jiná. V nepřehledné situaci je vyhlášen požární poplach III.stupně v okrese Chomutov. Což samo o sobě je věcí neobvyklou a netradiční.

Do prostoru ohroženého ohněm najíždějí požární jednotky z celého okresu a vyjíždějí požární sbory ze vzdálenějších okresů a útvarů. Vědělo se, že požárem je zasažen lesní masiv, který se rozprostírá na ploše 51km čtverečních. (což je zjištění alarmující). Rozsah požáru nebylo možno přesně určit. Fronta tohoto požáru byla kolmá na střed města Chomutova a v podstatě i na ostatní obytná centra v okrese.

Svazarmovské letadlo z Pesvic a dvě helikoptéry pomohly určit rozsah požáru a v neděli ráno 29. 7. se objevil v deníku velitele zásahu zápis: požár lokalizován… A to už nastal docela obyčejný souboj techniky s plameny, kde ale největší a rozhodující podíl na konečném úspěchu měl opět lidský faktor.

Průměrná teplota vzduchu v hořících lokalitách 70°C, kabiny vozidel ještě o deset stupňů více, vysoká prašnost, velké zadýmení…devět dnů a nocí bez odpočinku. Dva požární vlaky proti sobě na stejné koleji – nad tím asi srdce bezpečnostního technika dráhy nejásá ani dnes…disciplína byla prostě na takové úrovni a výši, že se nikomu nic nestalo.

Trochu, trošičku, pomohl i děšť, jen tak z psychologického hlediska, na to se ale zeptejte těch, kteří tím peklem prošli, jakou má sílu obyčejný deštík. Druhou psychologickou vzpruhou bylo nasazení požárního tanku SPOT 55 v pátek ve večerních hodinách. V tomto případě převzala technika všechny věci do svých rukou ke spokojenosti vyčerpaného člověka.


Profesionální sbory:

OU Chomutov, Litoměřice, Žatec, Most, Louny, Karlovy Vary, PU ČSD Ústí nad Labem, Praha-Vysočany, Mělník, Kralupy, Nymburk

Závodní:

EPRU Prunéřov, VT Chomutov, ETU Tušimice, DNT Tušimice, PK Vřesová, ČSD Chomutov, ZKL Klášterec nad Ohří, Korek Klášterec nad Ohří, Důl Jan Žižka Chomutov, Rozvodna Hradec u Kadaně

Dobrovolné sbory:

Spořice, Málkov, Kadaň, Černovice, Perštejn, Vejprty, Otvice, Libědice, Račetice, Křímov, Klášterec nad Ohří, Jirkov, Kovářská, Blatno, Hora sv.Šebestiána, Dubí, Droužkovice, Radonice, Výsluní, Hostomice, Krupka, Strupčice, Udlice, Březno, Okounov, Bohosudov

Technické služby:

Kadaň, Klášterec nad Ohří, Chomutov, Most, Louny

Vojenské útvary:

VU Chomutov, Kadaň, Žatec, VVU Vyškov

Technika:

CAS 32, CAS 25, Avia DA, požární vlak, SPOT 55, vrtulníky MV, MNO

Požární vlak se sestavuje ve vyjímečných případech, likviduje požár kolem tratě, naposledy v roce 1976.

Text a foto: Richard Jucha, archiv SDH Spořice

Sdílet