Rámcová dohoda na malé i velké cisternové automobilové stříkačky bude letos společná pro HZS i JSDH, k nákupu velkoobjemových CAS se připojí armáda
Ministerstvo vnitra – Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky oznámilo zahájení zadávacího řízení na rámcové smlouvy k dodávkám nových cisternových automobilových stříkaček CAS 20, CAS 30 a CAS 30 pro velkoobjemové hašení. Zakázka je společná pro profesionální i dobrovolné jednotky.
U CAS 20 hasiči v rámcové smlouvě požadují maximálně 100 kusů techniky, u velkoobjemových CAS 30 pak 45 kusů techniky. Velkoobjemových cisteren s krátkou kabinou bude až 87. Vše včetně volitelného požárního příslušenství a komunikačních prostředků.
Vybavení se může lišit, dodávka počítá s redukovanou (zde zřejmě zadavatel předpokládá, že JSDH vlastní ještě jednu CAS v základním provedení, aby byly naplněny požadavky vyhlášky č 247/2001, popřípadě se počítá s plánovanou novelizací – pozn. red.) i technickou výbavou, kterou využijí pravděpodobně pouze hasičské záchranné sbory krajů.
Podvozek
Zadání obecně počítá s dvounápravovým podvozkem u CAS 20 a třínápravovým u CAS 30 – u obou se čtyřdvéřovou šestimístnou kabinou pro družstvo. Podvozek bude určen pro smíšený provoz, bude tedy umožňovat pohon všech kol – ať už volitelně, či trvale. Výška automobilu nesmí překročit 3 100 mm.
Výkon vznětového motoru CAS bude nejméně 320 kW. Převodovka bude automatická s hydrodynamickým měničem, zvýší se tak komfort řidiče a s tím ruku v ruce i bezpečnost osádky při jízdě k zásahu. Rychlost jízdy bude omezena na konstrukční rychlost vozu, nejméně však 100 km/h.
V opěradlech zadní řady sedadel budou držáky dýchacích přístrojů. Centrální zamykání bude dodáno s ovladačem mimo klíček, aby bylo vůz možno zamknout i za chodu motoru, jak jsme na to zvyklí z většiny současných nových vozidel.
O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stejně jako o doplňování tlakového vzduchu postará sdružená 230V zásuvka Rettbox-air.
U automobilu je požadováno brodění klidnou vodou o hloubce minimálně 750 mm.
Světelné výstražné zařízení bude vyzařovat světlo červené a modré barvy střídavě na obou stranách automobilu.
Nástavby
Šestiroletová – respektive u CAS 30 čtyřroletová – nástavba bude vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Nádrž na hasivo bude vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny a bude mít objem 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla u CAS 20 – a 8 500 litrů vody a 510 litrů pěnidla u CAS 30.
V prostoru obslužného místa čerpacího zařízení bude umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo vozidlové radiostanice.
Nejméně čtyři výtlačná hrdla B a nejméně dvě plnící hrdla B budou vyvedena pod zadní roletové schrány mimo úložný prostor s požárním příslušenstvím.
Plnění nádrže na vodu bude možné nejméně dvěma hrdly B, jedním na levé straně a jedním na pravé straně.
Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožní samočinné a plynulé doplňování nádrže na vodu v závislosti na poklesu hladiny. Uzavírací armatury budou konstruovány tak, aby nezpůsobovaly tlakové rázy v dopravním vedení.
Velkoobjemové CAS
Zadávací řízení bylo vypsáno i pro dodávku velkoobjemových cisternových automobilových stříkaček CAS 30 – jak pro hasiče, tak pro armádu.
Velkoobjemová cisternová automobilová stříkačka bude mít kabinu se čtyřmi sedadly, nebude chybět nezávislé vytápění a centrální zamykání.
Šestikolový podvozek zde bude v kategorii pro terénní provoz. Podvozek musí umožnit regulaci světlé výšky pod nápravou nejméně v rozmezí +90/-120 mm vůči provozní světlé výšce. Požadovaná maximální výška automobilu je u této techniky 2 900 mm.
I zde je požadován výkon vznětového motoru CAS nejméně 320 kW a samozřejmostí je automatický převodovka s hydrodynamickým měničem. S ohledem na požadovaný měrný výkon a požadovanou dynamiku jízdy v rámci operačního řízení zadavatel preferuje osazení náprav kotoučovými provozními brzdami s indikací opotřebení brzdových segmentů.
S ohledem na možný výskyt povodní v hasebním obvodu bude CAS postavena na automobilovém podvozku s brodivostí nejméně 1 200 mm při pomalé jízdě klidnou vodou.
Nástavba bude s nejméně dvěma schránami na každém boku, ve standardním vybavení bude nádrž na hasivo vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Vůz pojme 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.
Podle potřeb a finančních možností zadavatele je k dispozici i volitelné příslušenství a variantní provedení – doobjednat lze například osvětlovací stožár, klimatizaci a podobně. Nechybí možnost nechat si vyrobit nádrž na hasivo z nerezavějící oceli, pořídit kamerový systém, ochranné trysky podvozku či podmetací řetězy.
Co by ale nikdo z volitelné výbavy vynechat neměl je kromě odstínu RAL 3024 pořídit i retroreflexní žlutozelené zvýraznění.
Zadávací podmínky jsou přílohou článku.
Přiložené soubory | |||
---|---|---|---|
2023_04_24-Priloha_c_1_ZP-TP_CAS_20R_T.pdf | zobrazit online | 628 kB | |
2023_04_24-Priloha_c_1 ZP-TP_CAS_30R.pdf | zobrazit online | 581 kB | |
2023_05_11-Priloha_c_1_ZP-TP_CAS30VH_EP.pdf | zobrazit online | 3 MB |