Čtvrtek 18. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Škoda 505 Stratílek

Osud většiny hasičské historické techniky byl a je ve velké míře tragický. Po vyřazení se dávala sešrotovat či se nechala svému osudu někde odstavená. Ne jinak tomu bylo i u automobilové stříkačky Škoda 505 s nástavbou Stratílek, která pomalu umírala odstavená v hasičské škole v Žilině a původně patřila dobrovolnému hasičskému sboru v tomto městě. Svou budoucnost měla spočítanou do puntíku, ale osud tomu chtěl a dal stříkačce šanci.

Pan Jozef Malik, který se tou dobou účastnil kurzu na hasičské škole, ji náhodou objevil a se svým strýcem se ji také pokusili získat. To se jim naštěstí podařilo a na poslední chvíli zachránili tento kus historie od likvidace. Pokud by totiž přišli o den později, stříkačka by již byla na své poslední cestě do šrotu.

Stříkačku si pan Malik dovezl v létě roku 1996 a ihned začal s rekonstrukcí, která trvala pouze jeden rok, a podílelo se na ní pět lidí. Naštěstí vozidlu nechyběla žádná součástka, která by rekonstrukci zastavila. Paradoxně nastal nejkritičtější okamžik celé akce hned na začátku. Nikdo totiž neměl žádné zkušenosti s podobnou renovací a nevědělo se co s tím. Po poradě s veteránisty, byli ujištěni, že automobilu nechybí žádná důležitá část a dá se zprovoznit. Na voze chybělo pouze čerpadlo, které se doposud nepodařilo sehnat. A tak začala samotná rekonstrukce, která spolykala spousty hodin práce. Pánové se scházeli nepravidelně každý den k večeru v garáži kromě neděle a domů se vraceli pozdě večer. Věci potřebné k celé renovaci sháněl každý, jak bylo v jeho možnostech. Největší finanční částka byla vynaložena do dřevěné nástavby. Motor byl zadřený, ale po rozebrání a vyčištění se jej podařilo rozhýbat.

Po dokončení se z ošklivky stala kráska, která se účastní mnoho veteránských akcí. Zúčastnila se devíti ročníků 500 km Slovenských, dvakrát byla vystavena na autosalonu v Nitře. Navštívila Banskou Bystrici, Bratislavu, Košice, Ostravu, Třinec, Frýdek Místek, Polsko, veteránskou soutěž v Kravařích na Moravě či známou mezinárodní soutěž Fire Trophy 2009, která startovala v Rakouském městě Gars. Odtud jelo asi 40 historických vozidel do Jihlavy a zpět. Ze Slovenska byla jedinou zástupkyní historické hasičské techniky a byla druhá nejstarší ze všech zúčastněných. Nejlepší na tom všem je, že všechny tyto akce absolvovala po vlastní ose!!!

Stříkačka je postavena na podvozku Škoda 505 a nástavbu pro ni vyrobila firma Stratílek ve Vysokém Mýtě. Obsah motoru je 4712 ccm, jeho výkon 38 koní s maximální rychlostí 40 km/h a spotřebou 35–40 litrů na sto kilometrů. Pokud bychom začali měřit, naměřili bychom tato čísla: délka 5500 mm, šířka 2100 mm, výška 2500 mm a hmotnost 4000 kg.

Vybavení náležící ke stříkačce je následující:

  • 4 ks savic
  • 1 ks sací koš
  • 5 ks proudnic
  • 1 ks rozdělovač
  • 1 ks dvoják
  • 1 ks hydrantový nadstavec
  • 1 ks hadicový naviják na hadice „B“
  • 2 ks hadicových navijáků na hadice „C“
  • 2 ks žebříků.

Autor: Karel Pešorna
Fotografie: Jozef Malik

Sdílet