Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Automobilový žebřík AZ 30 MAN

V roce 2009 na základě dlouhodobé spolupráce (od roku 1991) mezi hasičskými jednotkami Hrádek nad Nisou a Zittau (SRN) byl spuštěn projekt programu Ziel 3 / Cíl 3 pod názvem „OPTIMALIZACE PŘESHRANIČNÍ SPOLUPRÁCE HASIČŮ V MĚSTĚ HRÁDKU NAD NISOU A ŽITAVĚ“.

Součástí realizace projektu je mj. i rekonstrukce automobilového žebříku AZ 30 IFA jednotky SDH města Hrádek nad Nisou (JPO II/1).

Na základě poznatků a zkušeností pro práci ve výškách a potřebách jednotky, byly navrženy technické podmínky vozidla a výběrovým řízením byl schválen dodavatel, firma KOV Velim, s.r.o., který realizoval zakázku v ceně necelých 3,7 mil. Kč. Ta spočívala v dodání nového podvozku a generální opravy žebříkové nástavby. Součástí dodávky bylo i zabudování nového příslušenství, které bylo zakoupeno v rámci projektu.

Za podvozek je zvolen MAN 10.220 4×2 BB s výkonem 162 kW při 2 400 ot. /min (217 HP) s maximální hmotností 10 800 kg. Nástavba vč. úložných skříní je vyrobena hliníkových materiálů s pochozími plochami opatřenými eloxovaným hliníkem typu slza. Rám i mezirám je ošetřen žárovým zinkováním a žebříková sada se pyšní novým nástřikem.

Byly měněny i poškozené kladky a vyměněny pryžové hadice hydraulického systému. Ten byl kompletně zkontrolován a poškozené součástky vyměněny. V oblasti ovládání byly provedeny drobné změny, které dovolily stávající elektrické rozvody – vypnutí motoru z místa obsluhy a nově zabudovaná žlutá záblesková světla signalizující žebříkovou sadu jako překážku v silničním provozu.

Z pohledu světleného a zvukového výstražného zařízení je žebřík osazen led zábleskovými majáky typ FEDERAL SIGMA VAMA PILOT SOLARIS AM1N a modrými zábleskovými světly po celém obvodu vozidla typ WHELLEN. „Houkání“ zajišťuje FEDERAL SIGMA PA 300 se 100W reproduktorem.

Rekonstrukce vozidla začala v prvním týdnu ledna 2011 a kompletní automobilový žebřík byl předán zadavateli na konci února 2011. Celá akce byla koordinována zástupci jednotky, kteří každý týden jezdili do firmy a společně se zástupci dodavatele upřesňovali jednotlivé kroky a umístění technických a věcných prostředků. Po dobu realizace projektu byl případný zásah pro výškovou techniku zajištěn jednotkou BF Zittau, která má dojezd cca 7 minut od požádání.

Technická data:

  • typ vozidla: MAN 10.220 4×2 BB,
  • max. výkon motoru: 162 kW/2 400 ot. /min (cca 216 HP),
  • max. rychlost: 110 km/hod.,
  • převodovka: 6 st., manuální,
  • posádka: 1+2.

Rozměry

  • délka x šířka x výška: 8 940 × 2410 × 3250 mm,
  • rozvor: 4 200 mm,
  • celková hmotnost: 8 940 kg (max. 10 800 kg).

Nástavba:

  • max. výška žebříkové sady: 30 m při sklonu 70o,
  • tři úložné skříně na příslušenství opatřené roletkami umístěné za kabinou,
  • dvě úložné skříně pro umístění podkládacích desek a klínů.

Příslušenství: Levý přední box

  • elektrocentrála TAG – 3,8 kW,
  • prodlužovací kabel na cívce – 50 m (4× zásuvka),
  • prodlužovací kabel na cívce – 30 m,
  • redukce 220 V,
  • kanystr k elektrocentrále,
  • motorová pila Husqvarna 55,
  • dřevorubecká přilba,
  • lopatka (obracák) k motorové pile,
  • sekyra,
  • kanystr k motorové pile,
  • kufr s nářadím k motorové pile,
  • vývod na vzduch pro rychlé očištění,
  • hadice na vzduch s tryskou,
  • kufr s nářadím (šroubováky, kombinované kleště, siko kleště, …),
  • silniční kužel – 3 ks,
  • sklopná proudnice,
  • halogenové svítidlo 1000× – 2 ks,• stativ pro halogenové svítidlo,
  • hasicí přístroj CO2,

Pravý přední box

  • dýchací přístroj FENZY X-PRO s kompozitními lahvemi – 2 ks ,
  • náhradní láhve FENZY kompozitní – 2 ks,
  • maska k dýchacímu přístroji FENZY OPTI-PRO (kandahár) – 2 ks,
  • pákový rozdělovač AWG,
  • přetlakový ventil AWG,
  • proudnice turbo AWG,
  • proudnice C plnoproudá,
  • přechod B/C – 2 ks,
  • požární sekyrka – 2 ks,
  • bourací sekyra,
  • sekyra VRVN,
  • klíče na hadice – 2 ks,
  • sponky na hadice B, C,
  • hadice C 40m – 1 ks,
  • hadice C 20m – 2 ks,
  • hadice B 20m – 2 ks,
  • pití k zásahu – 6 lahví,
  • hasicí přístroj práškový PG 6.

Prostřední box

  • lezecký batoh,
  • záchranné lano 60 m,
  • pracovní lano 60 m a 20 m,
  • vázací prostředky pro jeřábování,
  • vázací prostředky pro záchranu zvířat,
  • rozporka pro zvedání břemen.

Zadní boxy

  • podkládací desky,
  • podkládací klíny,
  • polní lopatka,

Kabina

  • svítilny ADARRO ADALIT 2000 LED – 2 ks,
  • výstražné vesty „HASIČI“ – 3 ks,
  • lékárna pro hromadnou přepravu osob,
  • „chirurgické“ rukavice,
  • nůž na pásy.

Jelikož jednotka SDH města Hrádek nad Nisou leží na hranicích s Německem a Polskem, zlepší se touto „nenákladnou“ opravou bezpečnost nejenom na území města Hrádek nad Nisou a jeho okolí, ale u sousedů za hranicemi v rámci příhraniční spolupráce při řešení mimořádných událostí.

Rekonstruovaný žebřík se pravděpodobně objeví na hasičské výstavě PYROS 2011, kde bude možnost si toto vozidlo do detailu prohlédnout.

Server POŽÁRY.cz je mediálním partnerem akce Pyros 2011, určitě se tam s námi tedy můžete setkat.

Více informací o jednotce SDH Hrádek nad Nisou můžete nalézt na www.hradek.eu.

Jaromír Mottl
velitel JSDHO Hrádek nad Nisou

Sdílet