Čtvrtek 3. prosince 2020, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičské vozy v Číně

Přinášíme vám malé pojednání o pro nás velmi exotické požární technice z nejlidnatější země světa, tedy Číny. Lze tam spatřit vozy a nástavby různých renomovaných výrobců, ale ve většině tam jezdí hasičské automobily domácí produkce, tedy porůznu okopírované originály ostatních světových firem.

V letošním roce se právě v Číně uskuteční OLYMPIJSKÉ a PARALYMPIJSKÉ HRY, jak se na ně země připravuje v rámci požární ochrany, o tom se toho bohužel do podrobna moc zjistit nedá, i přes veškeré skutečnosti je jisté, že nebude však podceněno nic. Čínské požární a záchranné jednotky neustále trénují nejrůznější možné nebezpečné situace včetně evakuací areálů, pořádají školení pro civilisty a to vše pro bezproblémový chod v rámci her a také pro zlepšení obrazu země před ostatním světem s důrazem na to, že i v Čině je možné takovou rozsáhlou sportovní akci, jakou bezesporu OH jsou v pohodě uskutečnit. V současné době dostávají požární stanice v okolí olympijských areálů novou techniku, stejně tak i nově složené týmy, které budou zajišťovat PO přímo v centrech dění. Kromě klasických cisteren se hasiči z olympijských zásahových týmů budou pohybovat na originálních terénních čtyřkolkách Arctic Cat/Rosenbauer. Na nich se snadno dostanou i do obtížně přístupných míst a mohou operovat také ve stísněných prostorách. Minulý týden proběhlo za účasti vedení hasičů a armády předání čtyř těchto speciálů pro sbor pekingský sbor, provincie Chaoyang. Hodnota kontraktu je téměř 70 000 USD. Divize Chaoyang vyčlenila 40 osob, z nichž byla utvořena jednotka, která se bude starat o požární ochranu olympijského stadionu a vesnice. Na čtyřkolkách se tedy budou neustále pohybovat požární motohlídky.

Ale zpět k původní myšlence. Ta je představit vám obecně několik požárních vozidel, používaných čínskými hasiči. Ti používají velkou řadu automobilů nejrůznějších nástaveb, které jsou stavěny buď na evropských podvozcích Mercedes, Volvo atd., nebo na domácích čínských. Nejčastěji lze spatřit vozy značky DongFeng, jejich plagiátová střední třída vychází z japonských Hino a Mitshubishi a nejvíce z okopírovaných nákladních brazilských Volkswagenů, těžká třída je údajně oficiálně licenčně vyráběný a designově upravený rakouský Steyr od výrobce China HOWO/Steyr.

O tom, že v Číně de facto neexistuje nic oficiálního, požehnaného původním výrobcem, nemá cenu vůbec psát. Nikdo s tím nic nezmůže a tak světové automobilky raději mlčí či si v Číně postaví ,,vlastní“ továrnu. Před pár lety se ve firmě DongFeng začal vyrábět čínský Hummer H1, resp. původní Humvee pod názvem Dongfeng Crazy Soldier. Když se to doneslo americkému koncernu GM, který tyto vozy oficiálně produkuje, tak ten, aby nebyla čínským relativně nekvalitním plagiátem poškozena jeho pověst, se rozhodl, že jim bude raději dodávat mnoho originálních dílů ze své produkce včetně agregátů! A vše funguje báječně…

Požární nástavby všeho druhu (CASky, pěnáky, KHáčka, plošiny, žebříky…) v Číně vyrábí také mnoho firem, z nich jmenujme například (HUBEI) JIANGNAN DONGFENG SPECIAL AUTOMOBILE CO.LTD., Yancheng Goldhorse Truck, Kee Hing Cheung Kee Co.,Ltd a další. Používají většinou vlastní komponenty, ty však vycházejí vesměs opět z okopírování věcí světových výrobců. Prvně jmenovaná firma vyrobí ročně více jak 4000 ks požárních automobilů, což jí řadí k největším producentům hasičské techniky na světě, není-li přímo největší. Co mi překvapilo, v Číně se k hašení používají ve velké míře hasící ramena a to i u městských jednotek.

Z technických dat vám nabídneme produkt JIANGNAN DONGFENG, jedná se o těžký pěnový automobil – foam fire engine na třínápravovém podvozku ,,Steyr“ s dlouhou kabinou pro šest hasičů. Podvozek má označení ZZ1256M4346F, agregát vyráběný firmou Weichai Power Co.,Ltd. pod označením WD615.61A má výkon 193/270 kW/koní, pohání dvojici náprav. Rozměry vozu jsou d x š x v 1038025003600 mm, rozvor je 4600+1350 mm. Podle provedení PHA/CAS (foam engine – water engine) se vyrobí nástavba, která veze buďto 11 000 l pěnidla a 4000 l vody či jen 15 000 l vody. Pěnák má větší prostory na požární vybavení, které je ukryto ve čtyřech roletových skříních, CASka má jen dvě + samozřejmě skříň s čerpadlem BD 60/CB 20 bez možnosti kombinovaného provozu o výkonu 6000 l/min, resp. 3000 l/min při tlaku 10/20 barů. Pěnový automobil je dále osazen monitorem PP 48 s průtokem 4800 l/min a dostřikem pěny na vzdálenost 55 m, vody až 60 m. CASka má monitor SP50 o průtoku 5000 l/min na vzdálenost 65 m.

Dále něco málo o čtyřkolce ATV/Rosenbauer jednotky Fire Motor Patrol Squad Olympic Games. Je to terénní čtyřkolka Arctic Cat s motorem o výkonu 14 kW při 6500–7000 ot/min. Hasič má k dispozici vodní nádrž na 200 l s vysokotlakým čerpadlem, pracujícím pod tlakem 40–60 barů, hasební látka proudí 50 m hadicí, která je zakončena tryskou o průtoku vody 10 l/min. Čtyřkolka dosahuje max. rychlosti 40 km/h. K dispozici budou i hasičské čtyřkolky ,,licenční“ výroby a v čínské Šanghaji jezí i několik čtyřkolek Quad bike/ATV od výrobce Schmitz/Gimaex.

Kromě vlastní produkce lze v Čině vidět požární automobily světových značek. Na letištích velké Panthery, ve městech střední CASky, nezřídka kdy i plošiny Bronto atd.



Foto a info: web, tom.com. SWAT2007, JIANGNAN DONGFENG a další firmy z ČLR

-wap-
Sdílet