Úterý 23. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 24 Tatra 815 6×6 zpátky doma

Sbor dobrovolných hasičů ve Rtyni v Podkrkonoší letos slaví 130. výročí od svého založení. Největším darem k tomuto jubileu je předání „nového“ zásahového automobilu z dílen THT Polička.

V prosinci roku 2004 bylo v Trutnově na požární stanici HZS předáno rtyňským dobrovolným hasičům vozidlo CAS 32 Tatra 815 s rokem výroby 1990, které bylo bezúplatně převedeno na městský úřad. Tatra měla do budoucna nahradit starou casku na podvozku Škoda 706, pocházející z roku 1964. CAS 32 je zcela jistě dobrou náhradou stávající techniky, i když jeden velký nedostatek se na něm přeci jen našel. Málo místa v kabině, resp. možnost přepravit k zásahu pouze 4 osoby (když jedete v krátké Tatře čtyři, je to peklo). Tatra nahradí 706 co se týče množství přepravovaných hasebních látek více než plnohodnotně, což se bohužel nedá říct o přepravě osob.

Díky tomu vznikla v hlavách rtyňských hasičů zajímavá myšlenka, jenž vyplynula z nutné potřeby plně nahradit starou CAS 16 Škoda 706.

Po úvaze bylo rozhodnuto jít naprosto odlišnou a u nás nevídanou cestou, na jejímž konci byl cíl získat na Tatru prodlouženou kabinu, která může přepravit kompletní požární družstvo. Byl dán dotaz přímo k výrobci do Kopřivnice a ten přislíbil, že je schopný toto neobvyklé přání splnit. Tím bylo vše rozhodnuto, a tak zbývala již jen „maličkost“. Sehnat peníze a vypsat výběrové řízení na celkovou rekonstrukci vozidla. Že to je proces více než složitý, to jistě může potvrdit mnoho dobrovolných jednotek. Ve výběrovém řízení zvítězila THT Polička, se kterou byla podepsána následně smlouva. Peníze však byly tvrdší oříšek. Po loňské neúspěšné žádosti o dotaci od Královéhradeckého kraje se to letos podařilo. Bylo získáno 1 500 000,– Kč, zbylou část, tedy 1 200 000,– Kč dodalo bez připomínek po schválení zastupitelstva město Rtyně v Podkrkonoší. Přístup městských zastupitelů je třeba ocenit, bez nich by „nová“ Tatra nebyla.

Dne 12. 4. 2006 se tedy CAS 32 vydala do Poličky na celkovou rekonstrukci, resp. přestavbu. Z původního automobilu zbyl de facto jen podvozek, který byl v Tatře Kopřivnice kompletně zrenovován a poté na něj byla usazena prodloužená kabina pro osádku 1+5. V THT Polička byla na vozidlo vyrobena zcela nová požární nástavba včetně čerpadla a ostatních součástí dle přání hasičů z Rtyně v Podkrkonoší. Dlouho očekávaný den nastal ve čtvrtek 9. 11. 2006. V Poličce byl rtyňským dobrovolným hasičům předán automobil CAS 24 Tatra 815 6×6.

Automobilů takovéto koncepce není u nás opravdu mnoho. Dovolím si tvrdit, že toto je ideální vozidlo pro jednotky dobrovolných hasičů. Poměr cena/užitná hodnota je skvělý. Bohužel je stále velké množství jednotek, kterým by se i podařilo sehnat finance a podvozek, ale Tatra 815 je rozměrově úplně jinde než dřívější casky na Škodě 706 či Tatře 138/148. Auto se prostě nevejde do každé garáže…

TTD CAS 24 Tatra 815 6×6

Podvozek: Tatra 815 6×6
Kabina: prodloužená, sklopná
Osádka: 1+5
Délka: 8570 mm
Šířka: 2500 mm
Výška: 3300 mm
Výkon motoru: 235 kW při 2200 ot/min
Nádrž na vodu: 6000 l
Nádrž na pěnidlo: 400 l
Čerpadlo: kombinované s plynovou vývěvou

Celkové náklady na přestavbu se vyšplhaly na 2 755 000,– Kč. Část ve výši 1 500 000,– Kč byla financována ze státní dotace, zbytek financovalo město Rtyně v Podkrkonoší.

Vybavení vozu: vysokotlaký průtokový naviják 60 m s pistolovou proudnicí, elektrocentrála Honda, plovoucí čerpadlo Niagara, 4× IDP Saturn S 7, nastavovací žebřík, hadicové příslušenství atd. Další vybavení ještě přibude.

Za server Požáry.cz přeji rtyňským hasičům, ať jim Tatra dobře slouží.

Foto a info: THT Polička, web SDH Rtyně v Podkrkonoší – Tomáš Nývlt (díky!)
Sdílet