Neděle 28. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Kapverdský ostrov Sal má k dispozici pouze jednu malou cisternu, dobrovolníci mohou pomáhat i bez výcviku

Ne všech deset ostrovů v Atlantském oceánu, které společně tvoří Kapverdskou republiku má svoje hasiče. Pokud je potřeba poskytnou pomoc na jiném ostrově, hasiči musí využít vnitrostátní leteckou dopravu a častěji spíše lodě.

Stává se tak při větších mimořádný událostech jako je např. vulkanická aktivita na ostrově Fogo či hurikán, který se přes souostroví přehnal naposledy v roce 2015. V takových případech je nutné povolat hasiče také ze sousedních ostrovů.

Organizačně patří hasiči pod místní samosprávy, které platí techniku a vybavení a hasiči jsou tak zaměstnanci obce. Slouží se ve 4 směnách po 12 hodinách. Střídání vždy v 8 a 20 hodin. Směny slouží den, noc a 2 dny volno.

Dobrovolní hasiči zde nejsou, ale mají systém dobrovolníků. To znamená, že zájemci mohou ve svém volnu přijít a hasičům s lehkými úkoly včetně výjezdů pomáhat bez toho, aniž by na to měli výcvik či výstroj.

Další pomocí jsou vojáci základní služby, kteří – pokud jsou k hasičům přidělení – fungují jako vrátní a zajišťují strážní službu na stanicích a v okolí. Povinná vojenská služba trvá rok a za tu dobu se voják ze stanice prakticky nehne.

Hasiči zajišťují také zdravotní záchrannou službu, proto jsou na stanicích sanitní vozy. Buď slouží zdravotní sestra přímo se směnou a vyjíždí rovnou na výjezd a nebo pro ni jeden hasič jede do nemocnice, kde jí nabere a teprve potom vyráží k pacientovi.

Zdravotnické výjezdy tvoří drtivou většinu hasičských zásahů. Hoří alespoň na ostrově Sal velmi málo a také těžké dopravní nehody jsou vzácné.

Vzhledem ke značnému podfinancování sboru fungují hasiči s tím, co jim kdo dá. Protože se jedná o bývalou portugalskou kolonii, většina darů pochází od portugalských kolegů. Najdeme zde proto vyřazené portugalské sanitky, vysloužilé monitory, odsavačky, staré vyprošťování, gumové hadice s DIN spojkami atd.

Stanice Espargos

Největší stanici najdeme v hlavní městě ostrova Espargos. Na směně zde slouží 4 hasiči, z toho je na některých směnách jedna žena, která je zároveň také zdravotní sestra.

Velitel jedné ze směn Alberto Gomez je zároveň také velitelem stanice a současně velitelem všech hasičů na ostrově. Organizuje výcvik hasičů, který většinou probíhá na hasičských školách v Portugalsku a snaží se shánět nové vybavení pro svoji jednotku.

Takto mi ukazoval například nové přenosné pěnotvorné zařízení PRO/pak, které přivezl nedávno z Lisabonu.

Techniku tvoří překvapivě nová Toyota Hilux, kterou můžeme považovat za RZA. Má nádrž na 500 l vody, nové benzínové čerpadlo, hadice, armatury a základní ženijní nářadí. Druhým vozem je Toyota Dyna, která má zabudované čerpadlo od portugalského nástavbáře Jacinto Marques de Oliveira.

Jediná cisterna na ostrově má však pouze 1000 l vody a 2 dýchací přístroje. Ve výbavě dál najdeme několik hadic, naviják s VT proudem, vyprošťovací sadu Holmatro, elektrický ventilátor a nástavec na lehkou pěnu Turbex.

Další hasičské vybavení včetně 4 ks DT najdeme na stanici. Vozový park také tvoří trojice sanitek. Funguje pouze jedna červená, zbylé 2 slouží jako záloha a zdroj náhradních dílů.

Stanice Santa Maria

Na menší ze 2 stanic, které na ostrově Sal najdeme, slouží pouze 3 hasiči. V době mé návštěvy tu byli pouze 2, protože kolega byl odjetý s vozem Land Rover Defender 110 v centru města. To je jediné hasičské vozidlo, které na stanici mají.

Nástavba pochází od britského výrobce Simon Gloster Saro. Na autě najdeme 200 l nádrž a jeden VT naviják. Vozidlo s čerpadlem vzadu, které je možné z auta vyndat nemá mnoho dalšího vybavení a slouží pro prvotní hasební zásah, než přijede další technika ze stanice Espargos.

Na stanici dále najdeme novou sanitku MB Sprinter, se kterou mají hasiči většinu výjezdů. Zdravotnická výbava však není valná. Mimo kyslíkových TL jsou v autě ještě nosítka, dlahy, límce a dvě brašny se základním zdravotnickým materiálem.

Vůz bychom u nás považovali vybavením spíše za sanitku dopravní zdravotní služby.

Pro požáry.cz
Jakub Morávek
Hasičské muzeum Kočí
Sdílet
Seriál: Jakub Morávek představuje světové hasiče