Neděle 28. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Profesionální hasiči v Mělníku mají od července novou velkoobjemovou cisternu, zasahovat může i u požáru centrálního tankoviště ropy

Hasičský záchranný sbor Středočeského kraje zakoupil díky financování z Fondu zábrany škod novou velkoobjemovou cisternu CAS 30 na podvozku Tatra T815–7, která je od poloviny července roku 2023 zařazena do výjezdu na centrální hasičské stanici v Mělníku.

Nová cisterna byla převzata u výrobce nástavby v pátek 26. května. Následovalo zajíždění vozidla spojené s kondičními jízdami a výcvikem strojníků. Administrativně i fyzicky náročný byl přesun techniky v rámci HZS Středočeského kra­je.

Původní CAS 30 na stejném podvozku z roku 2014 putovala z Mělníka na hasičskou stanici do Kralup nad Vltavou jako náhrada za stařičkou CAS 32 T815 z roku 1990.

Než ale do Kralup dorazila, aby se s ní mohly seznámit všechny směny, pomáhala v rámci odřadu při hašení rozsáhlého červencového požáru lesního porostu v jihočeských Jetěticích.

Přečtěte siPožár lesa u obce Jetětice je pod kontrolou, stupeň poplachu byl snížen na třetí. Vrtulníky odletěly

Nové vozidlo je na profesionálním i dobrovolným hasičům velmi dobře známém a osvědčeném podvozku TATRA T815–7 nazývaném Tatra Force. Pohání jej vzduchem chlazený osmiválec o objemu 12 667 litrů s výkonem 325 kW, který splňuje emisní normu Euro 5.

Přenos hnací síly zprostředkovává automatická převodovka Allison s hydrodynamickým měničem. Volitelný pohon všech šesti kol lze podpořit uzávěrkami nápravových a mezinápravového diferenciálu. Celková hmotnost vozidla činí úctyhodných 25 tun.

Světlou výšku vozidla lze elektropneumaticky zvýšit o 90 mm nebo naopak snížit ze základní jízdní polohy o 120 mm. Terénní podvozek s vynikající prostupností vyniká také vysokou brodivostí v klidné vodě, která je 1,2 metru.

Podvozek je chráněn speciálními návleky na rozvodech paliva, tlakového vzduchu i elektroinstalaci. Tatra díky tomu odolává teplotám 200 °C, po dobu 15 minut až 1000 °C.

Prostornější kabina pojme čtyři hasiče. Ke „komfortu“ posádky v horkých letních dnech přispívá klimatizace.

Jádrem nástavby je nádrž o objemu 9000 litrů vody a 540 litrů pěnidla. Požární čerpadlo dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu (při tlaku 1 MPa), respektive 250 litrů za minutu (při tlaku 4 MPa).

Nahoře na nástavbě je umístěn přípojný prvek pro lafetovou proudnici, kterou lze spolu se stativem zprovoznit i mimo vozidlo. Velkým přínosem je nárazníková lafetová proudnice ovládaná z kabiny. Oproti dosavadnímu řešení umožňuje dva pohyby současně a je vybavena oscilací.

Moderní systém pro řízení nástavby Firetruck control system zahrnuje i tablet, který strojníkovi umožňuje ovládat nástavbu vozidla a poskytuje velké množství provozních informací. O soustředění dat se stará sběrnice CAN bus.

Stanice Mělník je jednou z jednotek předurčených pro případný zásah u požáru centrálního tankoviště ropy. Proto je nad rámec standardního příslušenství cisterny pro velkoobjemové hašení vozidlo vybaveno speciálními armaturami pro dodávku pěnotvorného roztoku do přívěsných monitorů.

Věříme, že bude dlouhá léta spolehlivě sloužit při řešení mimořádných událostí.

plk. Ing. Jaroslav Gabriel
ředitel ÚO Mělník
Sdílet