Úterý 14. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

2000: Při požáru rakouské lanovky zemřelo 155 lidí, byla mezi nimi i Češka

Píše se 11. listopadu 2000 a z lanovky v rakouském středisku Kaprun vytéká olej. V kombinaci s vadným topným tělesem začíná předem prohraný boj o život 155 lidí.

Evropa. Rakousko. Městečko Kaprun. 11. listopadu 2000. V horském středisku se v zahajovací den sezóny scházejí tisíce lyžařů. Tři čtvrtě na devět ráno. Lyžaři oslavují zahájení nové sezóny. Thorsten Grädler, dobrovolný hasič z Německa, přijel na svůj první lyžařský výlet v roce 2000.


08:57

161 pasažérů nastupuje do vlaku. Mimojiné i několik známých lyžařů, například německá Sandra Schmidt má olympijské zlato. Teprve 14letý Sebastian Geiger je juniorským mistrem světa.

09:02

Obsluha vysílá vlak ze stanice v údolí. Vlak překoná strž a pak vjede do příkrého tunelu, který stoupá vnitřkem hory. Do cíle už chybí jen devět minut.

09:02:03

Thomas Kraus, který je v posledním kupé, si něčeho všímá. Kouř. Jako by někdo zahodil cigaretu. Kouř se začíná postupně šířit do celého vlaku. Když vlak míří k tunelu, dým houstne.

Ve vlaku nejsou požární hlásiče ani spojení s obsluhou nebo centrálou. Někdo se snaží přivolat pomoc mobilem. Další buší do zadní stěny vlaku. Nikdo je ale neslyší…

09:04

Vlak vjíždí do tunelu a signál mobilů mizí. Nelze ani kontaktovat obsluhu v přední kabině. Začínají být vidět plameny. Lidé si uvědomují, že se děje něco vážného.

09:05

Vlak ujel v tunelu 600 metrů a náhle zastavil. Z centrály volají průvodčího a ptají se co se děje. Nic neví… On nezastavil.

09:50:30

Zadní vůz plní jedovatý kouř. Nouzové otevíráni dveří prostě není.

09:06

Požár se šíří dál. Jeden člověk z klubu se pokoušel otevřít dveře. Tahal za gumové těsnění. Dveře se ale otevřít nedají. Nejde ani rozbít okna hůlkou, jsou z nerozbitného plexiskla. Nejprve se podařilo udělat pouze malou díru, následně okno s velkou námahou rozbili.

Narazili však na další průhlednou desku… A čas neúprosně běží. Situace se mění na beznadějnou. Plameny pronikají do kupé, cestující nemají kam uniknout.

09:08

Průvodčí v první kabině stále o požáru nevěděl. Když mu došlo co se děje, dostává z centrály pokyn otevřít dveře a vypustit lidi do tunelu. V tu chvíli spojení s centrálou končí.

Snaha o rozbití okna se vyplatila až nyní. Okno je rozbité a někteří pasažéři vybíhají z vlaku. V dalších kupé jsou ale lidé stále zavřeni…

09:11

Operátor přivolává pomoc. Ty, kterým se podařilo z vlaku dostat, ale čeká další drama. Musejí v kouři a ve tmě najít cestu. Musejí se rozhodovat mezi životem a smrtí. Nahoru, nebo dolů kolem hořícího vagonu?

Skupina „uprchlíků“ pod vedením dobrovolného hasiče se vydala směrem dolů, k únikovému schodišti. Snaží se držet pohromadě i přes všechny obtíže, které na ně v nepohodlném tunelu čekají.

09:15

12 lyžařů se objevuje na denním světle. Jsou vyčerpaní, zděšení, ale živí.

09:20

Záchranáři jsou na místě a spěchají na pomoc. Vrtulník odváží první zachráněné. V bezpečí je ale stále jen 12 lyžařů…

09:23

500 hasičů, 22 vrtulníků, 100 pohotovostních vozidel. Všichni spěchají k tunelu. Hasiči musejí jít po svých, nahoru po kolejích. Na místě je čeká děsivý pohled. Celý vlak hoří, od jednoho konce k druhému.

09:35

Půl hodiny po začátku požáru. Hasiči musí ukončit všechny pokusy o záchranu, mohly by se utavit lana držící vlak a všechny zasahující by mohl vagon smést. V tunelu je stále 149 cestujících.

Horní stanice se plní nebezpečným dýmem a cestující jsou nuceni prchat únikovým východem. Ty se otevřely po výpadku proudu a kouř se tak paradoxně dostal i do nákupního střediska plného lidí.

Prchají desítky lidí, ale čtyři lidé uvnitř zůstávají.

10:10

Hasiči vnikají do zakouřených budov.

10:16

V nákupním středisku začínají hasiči hledat živé. Brzy našli prvního, jde o zaměstnance v bezvědomí. V poslední chvíli ho vynášejí ven. Další tři pohřešovaní jsou bohužel mrtví.

12:00

Velitel hasičů vysílá dva malé týmu hasičů. Pokusí se hledat živé. Cestou naráží na vlak, který byl na opačné cestě. Nacházejí jediného cestujícho a strojvedoucího. Oba dva jsou mrtví.

Stejně tak v druhém vlaku. Všichni jsou mrtví.


Rok 2005

Za požár lanovky v rakouském lyžařském středisku Kaprun, který si vyžádal 155 obětí, nebyl s definitivní platností nikdo stíhán.

Nejvyšší soud 27. září 2005 potvrdil osvobozující rozsudky pro 16 obžalovaných. Soud dále zamítl všech osm odvolání státní prokuratury. Pozůstalým zůstala jediná možnost domáhat se odškodnění prostřednictvím občanských žalob.

Při požáru zemřelo 92 Rakušanů, 37 Němců, 10 Japonců, 8 Američanů, 4 Slovinci, 2 Holanďané, 1 Brit a 1 Češka.

V procesu, který začal v červnu 2002, bylo vzneseno obvinění ze způsobení požáru z nedbalosti a z obecného ohrožení proti 16 osobám. Proces skončil 19. února 2004 osvobozením všech obviněných, což způsobilo bouři nevole u pozůstalých.

Sdílet