Středa 15. května 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Mostecký Magirus má vlastní čerpadlo

Na mostecké hasičské stanici už nějakou dobu slouží u nás docela vzácný typ techniky, který si dnes v naší pravidelné rubrice představíme. Jedná se o automobilový žebřík Magirus DLK 45/52 Vario CC Niveau na podvozku Iveco.

Hned v úvodu si můžeme prozradit, čím je tato technika vzácná, jak je psáno výše. Automobilový žebřík je totiž osazen vlastním autonomním čerpadlem. To lze obsluhovat z obou stran žebříku. Čerpadlo je membránové, poháněné hydromotorem. Dosahuje jmenovitého průtoku 1600 litrů za minutu.

O pohon šestikolového podvozku se stará šestiválcový vznětový a přeplňovaný mtor o objemu 9500 ccm a výkonu 254 kW.

Nástavba a žebříková sada

Nástavba vozidla je vyrobena z hliníkových profilů a opláštěná plechy ze stejného materiálu. Připevněna je na ocelový rám, který je pak spojen s podvozkem. Plošina je zkonstruována tak, aby umožňovala nekonečné otáčení žebříku v nezáporném sklonu. Jak již napovídá název vozu, starají se o stabilizaci 4 hydraulické podpěry typu Vario. Pneumatiky vozu zůstávají při stabilizaci stále ve styku s podložkou, pérování zadních náprav je aretováno.

Žebříková sada má celkem šest dílů. Ty se skládají ze svařovaných ocelových profilů s velkou ohybovou a zkrutnou tuhostí a s malou odporovou plochou pro působení větru. Na vrcholu posledního dílu jsou umístěny upevňovací prvky pro koš, jeřáb, otočnou proudnici či reflektory.

Pohon všech pohybů žebříkové sady je hydraulický. Pomocný elektrický pohon pak pomocí krátké hřídele ovládá čerpadlo hydraulického obvodu.

Všechny pohyby mohou být prováděny současně a nezávisle (kromě provozu výtahu). Ovládání pohybů je samozřejmě kontrolováno mikropočítačem, který mimo jiné zajišťuje zpomalení pohybů v koncových polohách. Automatické stranové vyrovnání je zajištěno samostatným úrovňovým věncem na točnici. Rozsah sklonu žebříku se pohybuje od 75° až do záporných 11°.

Výtah a záchranný koš

Výtah je schopen provozu až od 40° vztyčení žebříku. Je možné jej používat pouze bez nasazeného záchranného koše, z důvodu velkého přetížení sady.

Záchranný koš se skládá z trubkového rámu a hliníkové protiskluzové podlahy. Koš je vybaven ovládáním shodným s prvky v prostoru na točnici. Na koš lze připevnit další příslušenství, jako jsou reflektory, nosítka či otočná proudnice.

Rozměry a hmotnosti

Vozidlo je dlouhé 11 800 mm a široké 2500 mm. Plně vysunuté stabilizační podpěry šířku zdvojnásobí. Automobil je vysoký 3850 mm a váží 19 tun (maximální přípustná hmotnost je pak 26 tun).

DENÍK.cz / Jan Vraný – <a href=„http://­mostecky.denik­.cz“>mostecky­.denik.cz</a>
Sdílet