Úterý 16. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Technická ,,Dakarka“ v Liberci

Představujeme vám technický automobil, dřívější označení TA-4, na unikátním podvozku Liaz, který absolvoval známou rallye Paříž – Dakar.

Jedná o vskutku unikátní automobil, jenž je v tomto provedení pouze jeden kus. Jeho původ sahá do roku 1987, kdy byl model s označením 111.154 vyvinutý z jeho úspěšného předchůdce 100.55D pro závodníky, soutěžící pod hlavičkou PZO Motokov na rallye Paříž-Dakar. Liberecký vůz s pohonem všech kol byl vyroben v roce 1988 a dle dostupných informací se soutěže zúčastnil jako ,,ostřejší“ doprovodný automobil.

Jeho konstrukce je totožná se soutěžními speciály, jen výkon vznětového, vodou chlazeného přeplňovaného šestiválce Liaz s turbodmychadlem o obsahu 11.940 ccm je menší, a to 224 kW, soutěžní vůz měl motor o stejném obsahu, ale síly byla 257 kW. Z toho pramení i menší rychlost, TA jí má max. 110 km/h, soutěžní modely pak 155–165 km/h.

Příslušnost k dakarským vozům je u libereckého technického automobilu zřejmá na první pohled. Vysoko posazená kabina pro osádku 1 + 2, terénní podvozek, ochranný rám a když strojník automobil nastartuje, tak zvuk, to je lahoda pro uši každého fandy. Ne nadarmo říkají jeho uživatelé s malou nadsázkou, že právě zvuk agregátu je i jakousi zabudovanou předností v jízdě. Liberečtí hasiči, bydlící nedaleko stanice, již podle zvuku bezpečně poznají, kdy má ,,dakarka“ výjezd. Ostatně, posuďte z videa.

Hasičský speciál vychází z vozidel, známých pod označením TA-4, první z nich bylo postaveno na klasické liazce 101.860 ještě v ČSSR Karosou Polička. Po liazkách bylo několik těchto nástaveb postaveno i na Tatře 815 4×4. Liberecký vůz má nástavbu de facto totožnou právě s vozy Tatra TA 4. Na Liazech jsou rozměrově mírně odlišné.

Účelová nástavba je klasické konstrukce Karosy potažmo THT Polička. Tedy ocelový rám, olepený plechem. Její středová část byla původně určena pro variabilní kontejnery, vyndávané pomocí zadní hydraulické ruky. V Liberci bylo od tohoto po čase upuštěno z důvodu ne zrovna ideální manipulační schopnosti ruky vs. kontejneru.

Ten nyní tvoří stabilní součást nástavby, přepravují se v něm sorbenty a dřevné podkladové desky, jeho odklápěcí víko slouží pro přepravu nastavovacích žebříků. Ostatní úložné skříně na vybavení jsou na obou bocích nástavby, přístup do nich je zajištěn pomocí starých hliníkových rolet se středovým zámkem. Úložný prostor je i ve spodní části. Vlevo je v něm na vysunovacím platu vyprošťovací zařízení Weber Hydraulik.

Zadní část vozu je určena pro hydraulickou ruku HIAB 045–1. Zde je rovněž i žebřík pro přístup na horní pochozí plochu nástavby, kde je již zmíněný kontejner a také hlava osvětlovacího stožáru. Ten má ne jejím konci modrý maják, což výrazně zvyšuje bezpečnost při zásahu, neboť díky němu je místo události viditelné na mnohem větší vzdálenost, než je tomu obvyklé.

Boční roletové úložné prostory ukrývají spoustu výbavy. Nalezneme zde sady nejrůznějšího nářadí, rozbrus, motorvou pilu, ženijní nářadí, výstražné kužely, hasící přístroje, nosítka včetně vakuových, křísící přístroj, zdravotní kufr, lezeckou trojnožku, pneumatické zvedací vaky s ovládáním a lahvemi se stlačeným vzduchem, dále je zde elektrocentrála Honda a ovládání osvětlovacího stožáru, zadní pravá roleta je prázdná – schválně, neboť je určena pro přepravu lezeckých batohu a lan při případném výjezdu lezecké skupiny.

V kabině, kde je prostor pro osádku 1+2, nalezneme vnitřní ochranný rám, ovládání naklápění a otáčení osvětlovacího hlavice stožáru, dále osobní svítilny, reflexní vesty, radiostanice a ovládací skřínka VRZu Federal Signal PA300. Přístup do kabiny je zajištěn pomocí schůdků, z nichž spodní díl je sklopný, a to pro případnou jízdu terénem, tímto se okamžitě zvýší přední nájezdový úhel a schody tak nedojdou ujmě.

Celkově působí vozidlo i přes své stáří dobrým dojmem, toto umocňuje navíc mohutný ochranný rám na kabině a vysoký terénní podvozek. Barevné provedení je standartní, na střeše kabiny je rampa Federal Signal Jet Sonic, původně měla liazka rampu Tesla AZD 530, vzadu je dvojice strobo majáku stejné značky, vpředu jsou dvě modrá světla se žárovkou.

Technicko – taktická data vozu TA Liaz

  • Podvozek: 111.154 ,,Dakar“
  • Motor: Liaz MŠ 640-M1.2A
  • Výkon: 224 kW
  • Kabina: sklopná, ocelová s ochranným rámem uvnitř i zvenčí
  • Osádka 1+2
  • Užitečná hmotnost: 7900 kg
  • Pohotovostní: 8100 kg
  • Max. celková: 16000 kg
  • Max. rychlost: 110 km/h
  • Délka: 7000 mm
  • Šířka: 2500 mm
  • Výška: 3300 mm

Technický popis ,,ostrého" soutežního Liazu 111.154 naleznete zde: http://www.liaz.cz/…kar_1987.php

Takže kdyby někdo slyšel volací znal PLI 106, jede právě ,,Dakarka“.

Poděkování za umožnění pořízení fotografií a za technická data si zaslouží kpt. Radek Vojík. mjr. Richard Michna a přílsušníci směny B z centrální stanice Liberec

Foto a info: HZS Libereckého kraje, archiv Pozary.cz, flicker.com a web www.pohledyseifert.cz

Sdílet