Pondělí 29. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Letištní Mercedes Actros z Číny má téměř 580 koní

Představujeme vám letištní zásahový automobil, postavený na německém podvozku Mercedes – Benz Actros s požární nástavbou čínské firmy Sichuan Morita Fire Ssafety Appliances Co. Ltd.

Morita, nikoliv však japonská

Někomu možná přijde název čínského nástavbáře povedomý, neplést si ho však s japonskou firmou, nesoucí taktéž jméno Morita. Čínská firma s více jak 40letou tradicí a 500 zaměstnanci dodává na trh velké množství nejrůznějších požárních automobilů všech kategorií a druhů a to na podvozcích domácí provenience, tak i na šasi západních koncernů.

Na jednom ze západních podvozků je postaven i nyní představovaný letištní speciál. Ostatně podvozek není jedinou tzv. západní věcí na tomto voze.


Téměř 580 koní pod kapotou Mercedesu

Letištní zásahový speciál působí na první pohled poměrně robustním dojmem a hezkým desénovým provedením. Jako podvozek je použitý osvědčený Mercedes Actros ve specifikaci 3358 (označení max. hmotnosti a výkonu) s konfigurací podvozku 6×6.

Použitý agregát Mercedes OM502LA III o výkonu/síle 425 kW/578 koní umožňuje autu dosáhnout maximální rychlosti přes 110 km/h při skutečné celkové hmotnosti vozu, nepřevyšující 28 tun.

Na vozidle je namontována běžná sériová kabina Mercedes, určená pro osádku 1+1 s tím, že velitel vozu je zároveň i hlavní operátor lafetových proudnic, z nichž jedna je umístěna na předním nárazníku.

Tu nástavbář nabízí variantně od několika výrobců. Kromě tohoto menšího monitoru jsou na kabině vodní trysky pro vlastní ochranu vozidla.


Je libo zahraniční či čínské vybavení?

Samotná požární nástavba však nese rysy japonských hasičských vozidel, ač s nimi nemá dle slov čínského výrobce nic společného. Na její výrobu je použitý hliník v kombinaci s plastem.

Nástavbu tvoří jeden celek, ve kterém je umístěna nádrž na 9000 l vody a 2000 l pěnidla. V přední části za kabinou jsou dvě velké skříně pro požární příslušenství v podobě hadic, hasících a dýchacích přístrojů.

Zde je rovněž umístěno i čerpadlo. Zákazník si může vybrat z celkem tří nabízených modelů a to francouzské SIDES FP6500, německé Ziegler FPN10–6000–2H či čínské CB1.0/100. Za nimi jsou dvě menší skříně pro hadicové navijáky.

V zadní části nástavby je umístěn druhý motor. Tento samostatný agregát slouží výhradně pro pohon čerpadla. Přístup k němu je zajištěn pomocí nahoru vyklápěcích boků nástavby.

Na střeše nástavby je velká lafetová proudnice, která je ovládaná dálkově z kabiny vozu. I tu lze mít na přání alternativně hned v několika provedeních.

Nástavbář nabízí monitor od francouzského SIDESe, či lafetu POKADOR a pochopitelně i vlastní čínský model o průtoku až 6.000 l/min a dostřiku vody na vzdálenost až 90 m a pěny 85 m.

Stejně tak je tomu u nabízených značek již zmíněné nárazníkové lafety.

Výstražné zařízení na vozidle je v provedení LED. Na kabině jsou integrované majáky červené barvy do střechy, na bocích nástavby jsou LED stavoznaky hasících látek a v rozích zadní části jsou integrovány LED světla modré barvy.

Takticko – technická data BAFF Mercedes/ Sichuan Morita

  • Podvozek: Mercedes Actros 3358
  • Motor: Mercedes OM502LA III V8
  • Výkon: 425 kW/578 koní
  • Max. točivý moment: 2.700 n.m. při 1.080 ot/min
  • Max. rychlost: 110 km/h +
  • Pohon: 6×6
  • Rozvor: 4500+1350 mm
  • Osádka: 1+1
  • Délka: 9.500 mm
  • Šířka: 2.500 mm
  • Výška: 3.900 mm
  • Celková hmotnost: 28.000 kg
  • Nástavba: Sichuan Morita
  • Čerpadlo: alternativně SIDES/Ziegler/CB
  • Výkon: 6.000 l/min při tlaku 10 barů
  • Vodní nádrž: 9.000 l
  • Pěnidlo: 2.000 l
  • Nárazníkový monitor: SIDES/POKADOR
  • Průtok a dostřik: až 4.000 l/min / 40–55 m
  • Střešní monitor: SIDES/POKADOR/Sichu­an Morita
  • Průtok a dostřik: až 6.000 l/min / voda 90 m/pěna 85 m
Sdílet