Pondělí 29. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Volkan LION 8×8 s hasícím ramenem, letištní speciál z Turecka

Největší turecký výrobce hasičské techniky, firma Volkan, se minulý rok zařadil do světové elity ve svém oboru. Může za to zbrusu nový letištní speciál LION. Tento druh techniky je pomyslnou špičkou na poli požárních automobilů třídy ARFF.

Letištní speciál Volkan LION je postaven na terénním podvozku MAN SX 43.1000 s kon­figurací pohonu 8×8, první dvě nápravy jsou řiditelné. Designově se nijak nevymyká ostatním vozidlům této kategorie, podobný je modelům od německého Zieglera, od kterého Turci nakupují vybavení.

Konstrukce vozu je z hliníkových profilů včetně kabiny, která je součástí celku. Vše je olepeno hliníkovým plechem. Nádrže hasících látek jsou z plastu. Tisícikoňový motor MAN je umístěn v zadní části šasi, čerpadlo je zhruba uprostřed vozu.

Osádku tvoří čtyři osoby, každá má pro sebe svojí sedačku s integrovaným držákem dýchacího přístroje. LION je uzpůsoben i pro obsluhu pouze jedním člověkem, jak je dnes trend efektivního využití lidských zdrojů u letištních hasičských sborů nejen v Evropě. V kabině nalezneme ovládání čerpadla Ziegler VFPN 1000 o výkonu až 10.000 l/min při tlaku 10 barů, hasícího ramene Snozzle 652 s průbojným hrotem a monitorem, které může pracovat až ve výšce 20m. Skrz 600 mm dlouhý průbojný hrot lze dodávat vodu 300 l/min, monitor má průtok až 5.500 l/min.

Dále je zde joystick na ovládání kombinovaného nárazníkového monitoru WG 2000 s průtokem 2.200 l/min při tlaku 10 barů, intenzita dodávky hasícího prášku je 10 kg/sec. Horizontální rozsah pohybu monitoru je v rozmezí 180° a vertikální od – 15°do + 45°. Uvnitř se spouští také ochranné vodní trysky podvozku. Vše je řízeno elektronicky pomocí inteligentního počítače. Pro bezpečnost je na voze také několik kamer. Přístup do kabiny je zajištěn z obou stran, dveře se otevírají do boku pomocí plynových vzpor.

V nástavbě je plastová nádrž na vodu, jejíž součást tvoří také nádrž na pěnidlo. Vody veze LION 10.500 l, pěnidla má 1.500 l. Třetí hasící látkou je prášek. Toho je ve voze 500 kg a dodávat jej lze pomocí již zmíněného monitoru, případě pistolovou proudnicí přes hadicový naviják o délce hadice 30m při tlaku 14 barů. Další naviják je průtokový na vodu/pěnu o stejné délce hadice.

Letištní zásahový automobil je dle dnešních měřítek v nejvyšší kategorii těchto speciálů. LION působí robustním dojmem, což ostatně všechny vozy ARFF. První dodaný vůz slouží od loňského sprna na letišti Sabiha Gökçen v tureckém Istanbulu.

Letiště Sabiha Gökçen


Od firmy Volkan vám server POŽÁRY.cz dosud představil pouze jeden zásahový automobil a to již v roce 2005. Jednalo se o kombinované ISUZU, článek je zde.


Sdílet