Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Cvikovská cisterna CAS 30 Scania 6×6 byla pořízena za podpory Evropské unie

V prosinci loňského roku jsme vám přinesli článek o nové cisterně dobrovolné jednotky ve Cvikově. CAS 30 Scania 6×6 byla financována z programu Evropské unie – Cíl 3 – Společně proti živlům.

Podvozek, motor a převodovka

Vozidlo je postaveno na třínápravovém podvozku Scania P440 s kabinou pro mužstvo 1+5, tedy CP28 CrewCab. Poháněny jsou zadní nápravy, pohon přední je připojitelný.

Motor DC13 o objemu 12,7 litrů disponuje výkonem 324 kW při 1 900 ot/min. a splňuje emisní normu Euro 5.

Převodovka je manuální, osmistupňová, rozsahová GR905. Tažné zařízení Ringfeder je určeno pro nebrzděný přívěs do hmotnosti 900 kg, brzděný do 10 000 kg.

Kabina

Použitá kabina patří svými rozměry mezi největší na současném trhu. Mezi sedadly řidiče a velitele jsou v ní uchyceny dva dýchací přístroje Dräger PSS 3000. Zbytek je – jak je obvyklé – uchycen v opěradlech mužstva, mezi kterými se nachází celkem trojice náhradních láhví.

Vzadu je před hasiči v úložných hliníkových prostorech umístěno převážně zdravotnické vybavení, své místo zde mají i radiostanice a svítilny.

Nástavba

Celá karoserie nástavby je uložena na pomocném ocelovém mezirámu, čímž je zajištěna tuhost a rozložení celé hmotnosti karoserie po podvozku. Mezirám je k podvozku pevně přišroubován. Součástí mezirámu jsou i ocelové konzoly pro uchycení kardanového pohonu, požárního čerpadla a skříně s úložnými prostory.

Vlastní karoserie je provedena lepenými hliníkovými plechy s protikorozní úpravou. Podlaha prostorů pro výbavu, mezistěny a police jsou provedeny z oboustranně strukturovaného hliníkového plechu.

Pochozí střecha je vyrobena z protismykového hliníkového plechu. Ohraničení střechy nástavby je provedeno zvýšenými zábranami. Na střeše nástavby je připevněna víceúčelová hliníková bedna s víkem pro rozměrnější příslušenství.

Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby jsou na obou bocích umístěny zdroje bílého neoslňujícího světla.

Čerpadlo a jeho obsluha

Použité čerpadlo THZ 3000 umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku. Čerpadlo dosahuje jmenovitého průtoku 3000 l/min při jmenovitém tlaku 10 bar. Vysokotlaká část požárního čerpadla pracuje se jmenovitým tlakem 4,0 MPa a jmenovitým průtokem až 250 l/min.

Jeho součástí je mechanický pěnotvorný přiměšovač vybavený ruční regulací a dvě zařízení prvotního zásahu, která tvoří průtokový naviják pro prvotní zásah, umístěný v zadní skříni účelové nástavby a lafetová proudnice umístěná na pochozí střeše nástavby.

Průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení je vybavený hadicí DN 25 o délce 60 m s připojenou proudnicí, hadice je v celé své délce tvarově stálá a plnoprůtočná.

Proudnice umožňuje použití pěnotvorného nástavce. Součástí je i vysokotlaký pěnový nástavec.

Naviják je opatřen mechanickou brzdou. Potrubí čerpadla je v ocelovém provedení s vnější povrchovou antikorozní úpravou. Ovládání čerpadla je soustředěno na zadním multifunkčním panelu.

Vývěva je pístová, poháněná ozubeným řemenem a elektromagnetickou spojkou , odvzdušňuje čerpadlo a připojené sací potrubí do zavodnění čerpadla a do doby dosažení dostatečného tlaku v čerpadle. Vývěva se odpojuje při dosažení tlaku v čerpadle 0,8 barů, pomocí tlakového spínače.


Panel v prostoru čerpacího zařízení s displejem je vybaven soustavou řídících jednotek, které v sobě mají naprogramované logické operace, které ovládají pomocí datových sběrnic typu CAN-BUS elektropneumatické ventily jednotlivých armatur čerpacího zařízení a komunikují s řídícími jednotkami podvozku.

Pro kontrolu funkcí čerpacího zařízení CAS, nastavení a odečet provozních veličin je ovládací panel vybaven multifunkčním displejem. Displej zobrazuje provozní hodnoty v několika módech. Přepínání funkcí displeje se provádí soustavou tlačítek umístěných napravo od displeje.

Celý systém je koncipován jako otevřený a lze jej doplňovat o další funkce. Hlavní regulační a indikační provozní funkce jsou na dotykovém panelu, umístěném v v kabině v dosahu řidiče a spolujezdce.

Výstražné zařízení

CAS je vybavena výstražným zařízením modré barvy AZJ 530A/CO. Zařízení se spouští na ovládací skříňce v kabině řidiče. Na střeše jsou umístěny dva majáky KL 7000 F, v mace pak dvojice LEZ světel Predator. Dva majáky jsou pak umístěny v zadní části nástavby.

Sdílet