Pondělí 6. května 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 16 Mercedes-Benz 813

Hořičtí dobrovolní hasiči dostali před téměř deseti lety darem od hasičů z partnerského města Odoorn v Belgii malou CASku s čerpadlem od firmy Ziegler na podvozku Mercedes-Benz 813.

V tehdejší době byl velký problém vozidlo přihlásit. Hořičtí to zkusili pochopitelně i tehdy a několik let si bezvýsledně dopisovali s příslušnými úřady, vozidlo mezitím stálo bez užitku v garáži. Aby toho nebylo dost, došlo na Městském úřadě ke ztrátě originálu belgického technického průkazu, takže byl problém i po předloňské změně legislativy. Nakonec musela být provedena přestavba vozidla, ale vše dobré se povedlo a téměř historický Mercedes dnes slouží k plné spokojenosti jednotky.

Podvozek je se znakem náprav 4×2 s manuální převodovkou, naftový motor OM352 o objemu 5 675 ccm dává výkon 96 kW při 2 800 ot/min. Délka vozidla je 6 300 mm, šířka 2 250 mm, výška 2 650 mm a rozvor je 3 600 mm. Celková hmotnost činí 7 490 kg.

Vozidlo je skříňové s kabinou pro řidiče a osm hasičů, kabina je uvnitř vpravdě spartánská – vzadu jsou dvě řady dřevěných lavic proti sobě, na přepážce mezi kabinou a zástavbou jsou umístěny držáky se dvěma dýchacími přístroji Saturn. Prostor pro vybavení je přístupný třemi páry hliníkových rolet, které drží zavřené vlastní vahou, odpadá tak zavírací mechanismus, další roletou zezadu je přístupné pracoviště strojníka, kde se skrývá čerpadlo Ziegler o výkonu 1 600 l/min při 0,8 MPa a 300 l/min při 4 MPa, uprostřed nástavby je nádrž na 1 500 l vody. Z obou stran nástavby najdete v zadních roletkách naviják se 70 m vysokotlakou hadicí, po levé straně pak ještě motorovou pilu, v prostředních pak hadice a armatury, do předních bude vybavení časem ještě přibývat. Na střeše vozidla jsou umístěny savice, žebříky a ženijní nářadí.

Podle slov člena jednotky, který se mi věnoval (mimochodem díky za ochotu), je vozidlo velmi živé a bylo by i velmi vhodné do městského provozu. Jednotka je krom Mercedesu vybavena ještě klasickou Avií DA-12 a pak velmi neobvykle repasovanou CAS-32 T148, ale o té třeba jindy.

Hynek Obroučka, Požáry.cz

-wap-
Sdílet