Sobota 27. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v České Třebové jezdí novou Tatrou od THT, vůz nahradí vysloužilou Liazku

Letos je tomu již dlouhých šestnáct let, kdy byla dne 5. září 1998 sboru v České Třebové pořízena cisternová automobilová stříkačka CAS K 25 L 101. Nebyla sice zbrusu nová, ale částečně zrekonstruovaná. Na rekonstrukci se tehdy podíleli naši členové.

Tato cisterna byla toho času první Liazkou ve vlastnictví sboru dobrovolných hasičů v našem okrese. Byla náhradou za stařičkou Š 706 RTH CAS 16 z roku 1961 (která sloužila v České Třebové od roku 1973).


Dne 17. 10. 2014 byla slavnostně předána do užívání našeho sboru nová cisterna TATRA Terrno CAS 20 – S2R s nástavbou od firmy THT Polička v hodnotě 6 110 500 Kč vč. DPH. Převážnou většinu ceny zaplatilo město Česká Třebová a částku 300 000 Kč věnoval Pardubický kraj. Nahrazuje nám tedy starou Liazku, která je v tuto chvíli na prodej.


Cisternová automobilová stříkačka CAS 20-S2R je určena pro dopravu požárního družstva v počtu 1+5 a hasebních prostředků pro požární zásah vodou nebo pěnou a při použití nízkého nebo vysokého tlaku vody. Jedná se o standardní cisternu se stálým pohonem zadní nápravy a připojitelným pohonem přední nápravy.

Motor je vznětový, vzduchem chlazený osmiválec Tatra o výkonu 325 kW. Převodovka je mechanická, s ručním řazením – 14 stupňů vpřed a 2 vzad.

Kabina pro přepravu družstva je osvětlena pomocí LED technologie. V každé sedačce je umístěn dýchací přístroj AUER BD 96, přístroj pro strojníka je umístěn v nástavbě. Na palubní desce v místě velitele vozu je umístěn tablet, který slouží k přijetí e-mailu z KOPISu při vyhlášení poplachu, jedná se o elektronický příkaz k výjezdu (PKV).

PKV obsahuje hrubý popis události, jméno a telefonní číslo oznamovatele a v neposlední řadě link na zobrazení v mapě. Při vyhlášení poplachu se na tento link „tapne“ a spustí se navigace. Není tedy nutno adresu události manuálně vkládat do navigace.


Prostor pro vybavení vozu skrytý za roletami je plně osvětlen LED diodami. Taktéž i pracovní prostor okolo vozu osvětlují LED diody. Po bocích nástavby mezi druhou a třetí roletou je umístěn vodoznak, který pomocí LED diod ukazuje stav vody v nádrži. Mezi kabinou a nástavbou je pneumaticky ovládaný osvětlovací stožár 4×500 W s dosažitelnou výškou 5 metrů.

V levé části nástavby se za roletami ukrývají hadice B, C, D, přechodky pro hadice, proudnice, proudnice Rambojet s vyměnitelnými kartušemi, elektrocentrála (od které vedou elektrické rozvody do levé a pravé přední rolety zakončené zásuvkami 3×230 V), přetlakový ventilátor, kalové čerpadlo, brodící kalhoty, sorbenty, hasicí přístroje a v úložných boxech potom další drobné vybavení. V zadní levé roletě jsou nachystány s proudnicemi TURBO hadice C a D pro rychlý zásah.

V pravé části nástavby je umístěn na otočném platu dýchací přístroj s třemi náhradními lahvemi, vyváděcí dýchací přístroj Saturn, přenosný osvětlovák, kufr s elektronářadím, elektrická rozbrušovací pila, výstražné kužely, zvedací vaky + příslušenství, prostředky pro kácení stromů, motorové pily, rozbrušovací pila, vakuové matrace a dlahy, tři hasící vaky Ermak, vysokotlak se zpětným navíjením a příslušenství pro hadice. V pravé přední roletě je připraveno místo pro kombinované vyprošťovací zařízení.

V kabině je umístěno lezecké vybavení, dalekohled, laserový teploměr, lékárny, křísící přístroj Saturn OXY a další drobné vybavení. Pod předním nárazníkem jsou umístěny trysky pro hašení při jízdě. Každá tryska je opatřena kulovým kohoutem pro uzavření přívodu vody.

V zadní části nástavby je čerpadlo, od kterého je možné elektronicky nastartovat motor vozidla. Nad ním se nachází plato s plovoucím čerpadlem. Vedle čerpadla je vyvedena přípojka na vzduch.

K horní části nástavby jsou připevněny úložné hliníkové boxy na lopaty, ženijní nářadí a tažná lana. Je zde také umístěna tažná tyč, pro kterou je na hraně nástavby umístěn váleček pro lepší manipulaci při sundávání z vozidla.

Na střeše vozidla je umístěna modrá LED Signalizace Federal Signal Vama: Rampa Legend – 34× modul po 3 LED, 4× modul bílých LED světel. V přední masce LED (x) 33 Predator 2 od firmy Holomý. Po bocích nástavby za kabinou výstražné světla Federal Signal Vama: QUADRAFLARE Advance. V zadní části nástavby jsou v rozích zapuštěny výstražné LED majáky LED B44 od firmy Holomý. V horní části pak oranžová alej Federal Signal Vama SMLED6.

S pořízením nové Tatry byla také spojena výměna starých výjezdových vrat za nová sekční od f.Hamerník. V každém vozidle je tak umístěn dálkový ovladač. Pro signalizaci plného otevření vrat slouží světelná signalizace umístěna jak uvnitř garáže, tak i na sloupu z venku. Také se nám povedlo propojit signalizaci se semafory, které signalizují výjezd hasičských vozidel na příjezdové komunikaci před hasičskou zbrojnicí.

Poslední úpravy spojené s pořízením vozidla byla úprava prostoru před hasičskou zbrojnicí pro výjezd nové cisterny. Došlo zde k vybagrování a vydláždění zahrady, která byla v majetku města a byla již dlouho nepoužívána.

Prostor bude částečně sloužit i jako parkoviště pro členy výjezdové jednotky při výjezdech a činnostech spojené s tím.

Karel Pešorna a Michal Janza
Foto: Stanislav Monty Plocek a Michal Janza
 www.hasici-ct.cz
Sdílet