Pátek 3. května 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Návštěva hasičské školy ve městě Koblenz byla přínosem, čeští instruktoři čerpali zkušenosti

V termínu 9. až 11. března 2015 navštívili zástupci Školního a výcvikového zařízení HZS ČR hasičskou školu Feuerwehr – und Katastrophenschut­zschule v Německu ve městě Koblenz. Hlavním důvodem návštěvy této školy bylo získat inspiraci pro výuku velitelů pomocí programů XVR a SAFER.

Tyto programy na zdejší škole využívají již od roku 2008, takže se naši instruktoři přijeli podívat, jak k tomuto problému přistoupili němečtí kolegové. Zajímal nás především program XVR, který jsme pořídili na podzim loňského roku. Program SAFER je určen pro přípravu vyššího managementu na rozsáhlé události s velkým počtem zraněných a obětí.

Každý školený velitel projde na této škole výcvikem v několika krocích, a to na modelech, kde se z ptačí perspektivy učí mít přehled nad místem zásahu, dále 3–4× v programu XVR a samozřejmostí je i zde praktické řešení událostí. Po diskuzi o moderních přístupech k výcviku velitelů došlo na názorné řešení konkrétního příkladu.

Nedílnou součástí takové návštěvy je prohlídka výcvikových prostor a vybavení kolegů. Výcvikové možnosti školy v Koblenz jsou relativně srovnatelné s našimi. Zajímavostí je však vytápěná výcviková hala o úctyhodných rozměrech 1 000 m2, ve které probíhá výcvik jak profesionálních, tak dobrovolných hasičů.

Hala je určena pro mnoho typů výcviku, včetně výcviku potápěčů. Stejně jako u nás dochází v Německu k úbytku dobrovolného hasičstva i méně vstřícnému přístupu jejich zaměstnavatelů k jejich koníčku. Jedním ze způsobů řešení byla právě výstavba vytápěné haly, aby na základě výcviku nedocházelo ke zvýšení nemocnosti dobrovolných hasičů a mohli se po jeho absolvování plně vrátit zpět do zaměstnání. Snad se tento trend podaří zvrátit jak u nich, tak i v České republice.

Profesionální hasiči města Koblenz nás seznámili s jejich systémem protipovodňové ochrany, dobudované v minulém roce. Ta se skládá jak ze stabilních hrází a čerpadel, tak z hrází mobilních. Zajímavý byl pro nás systém výcviku záchrany z vody na místních řekách Rýn a Mosel a činnost potápěčských skupin. Hasiči cvičí jak záchranu standardními prostředky, tak i pomocí vrtulníku (cca 4–5× ročně pomocí tohoto prostředku).

Navštívili jsme také dobrovolné hasiče města Montabaur. Tito hasiči jsou předurčeni pro zásah v místních železničních tunelech. Vlaky zde jezdí rychlostí 305 km/hod a mají kapacitu až 1 000 osob.

Na centrální stanici nás kolegové seznámili se způsobem zásahu na tyto objekty a se speciálním vybavením pro zásah v tunelech, které jim pořídily německé železnice. Poté jsme si prohlédli místa dislokace nájezdů a ustavení techniky pro tento typ zásahů.

Hasiči používají jak jednotlivé portály tunelů, tak speciálně vybudované vstupy shora, mohou použít i výtahy. Ty jsou bohužel neplynotěsné, takže vše musí absolvovat v dýchací technice se dvěma kompozitními láhvemi. Do dnešního dne měli naštěstí jen jeden ostrý zásah na zahoření elektroinstala­ce vlaku.

Návštěva byla pro nás velkým přínosem a doufáme, že se nám získané poznatky a zkušenosti podaří převést do praxe i u nás.

kpt. Ing. Jiří Rogowski
Školní a výcvikové zařízení HZS ČR
Středisko Frýdek Místek
Sdílet