Čtvrtek 3. prosince 2020, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Boty pro hasiče, ve kterých lze i chodit: Jolly Fireguard

Když jsem si poprvé obul hasičskou obuv se značkou HAIX myslel jsem si, že na světě nejsou lepší boty pro hasiče. Byl jsem proto velice skeptický, když jsem dostal na testování obuv italské firmy JOLLY, kterou na našem trhu zastupuje firma WARP s.r.o. z Třebíče. Úvodem musím přiznat, že pouhé nazutí těchto bot, došlápnutí a prvních pár kroků na mě udělalo dobrý dojem. Pamatuji se, že jsem si v duchu říkal, že mám obuté boty, které budou silným konkurentem Haixů.


Testované boty jsem nosil jako pražský vyšetřovatel požárů přibližně půl roku. Je pravda, že jsem je nevystavoval přímému žáru ohně. Nicméně jsem se v nich běžně pohyboval po čerstvě dohašených požářištích, ve vodě, v lesním terénu i na běžných komunikacích. Dokonce jsem v nich byl nucen strávit skoro celý den, což se mnohdy některým řadovým hasičům ani nepoštěstí. Boty jsem při své práci nijak nešetřil. Často jsem s nimi odkopával horkou nebo ještě hořící suť nebo jsem jimi přesouval nahromaděný ohořelý materiál atp. A jak po tom všem dopadly? Jsou opravdu bytelné, lehce se nazouvají a oproti mým Haixům jsou pohodlné. Při nazouvání je zadní kožené poutko prakticky přišito co nejtěsněji k botě, takže neplandá a nepáře se, jak se mi to stávalo u Haixů. V Jollynách lze normálně chodit, aniž byste měli po deseti minutách chůze puchýře na patách, nepotí se v nich nohy a navíc tyto boty nesvlékají z chodidla silné ani slabé ponožky. V zimě v botách není zima, v létě zase horko. Nakonec musím podotknout, že jsou mnohem hezčí než Haixy, byť jsou jim na první pohled podobné hlavně barevným provedením. Tyhle boty prostě vypadají jako boty.

I vzhledem k údržbě mě testovaná obuv mile překvapila. Na botě nenajdete nekonečné tkaničky. Tkaničky jsou dlouhé tak akorát, aby se jimi dala bota pohodně utáhnout. U Haixů jsem měl problém s tím, že se mi tkaničky stále rozvazovaly a zamotávaly. U Jollyn je vše vyřešenou praktickým plastovým klipsem, ze kterého kouká jen pár centimetrů. Pokud jsem boty čistil, snadno jsem odepnul a odkryl místa pod zapínáním. Stačí jen lehce vyháčkovat tkaničku, rozepnout zip a můžete pohodlně čistit kožený jazyk.

Bylo také zajímavé sledovat reakce hasičů, kterým jsem nabídl, aby si boty sami zkusili. Opakovaně jsem byl svědkem jejich údivu nad tím, jak jsou tyto boty pohodlné, jak se v nich může noha volně pohybovat (díky měkkému žebrování, které je vytvořeno varhánkovitě prošitou kůží nad patou). Já, stejně jako hasiči, jsem ocenil ochranné zesílení kůže u kotníků.

Abychom tyto boty podezřele nepřechválili. Jedna věc se na těchto botách opravdu nevydařila. A to kovový jezdec s kovovým úchytem, kterým se zapíná zip. Bohužel je tento kovový úchyt tak malý, že po něm prsty kloužou a bota se velice těžko zapíná. Zejména zpočátku, kdy byl zip ještě neproježděný, bylo zapínání boty v autě doslova utrpením. Vzhledem k tomu, že na vyšetřovačce jezdíme k požárům po celé Praze, měl jsem po dvanáctihodinové službě docela slušně odřenou kůži na pravém ukazováčku. Jsem ale přesvědčen, že výrobce tuto vadu na kráse bot rychle odstraní. Příklad si může vzít třeba z konkurenčních Haixů, u kterých je úchyt na jezdci z kůže.

Nicméně, i po tomto nepříjemném zážitku musím říci, že již zpátky Haixy nechci. Z mého pohledu byly jednoznačně překonány Jollynami. Teď už jen doufám, že mi výrobce testovanou obuv prodá za zvýhodněnou cenu. Pokud bych mohl dát Jollynám známku jako ve škole, pak bych jim dal jedna mínus.

Technické okénko



Testovaná hasičská zásahová obuv musí standardně splňovat normy EN15090:2006 podle požadavků certifikace. Tato obsáhlá norma se týká nejrůznějších požadavků na hasičskou obuv. Jednotlivé druhy zkoušek jsou označeny zkratkami, z funkčního hlediska nedůležitější a pro čtenáře nejzajímavější jsou tyto:

HI – odolnost vůči teplu: zkouška se provádí při pobytu boty v horké pískové lázni. Jsou tři třídy provedení zkoušky (H1 – H3):

Požadavky na teplotu uvnitř obuvi:

HI1 – teplota lázně 150 °C po dobu 30 minut nesmí teplota uvnitř boty překročit 42 °C

HI2, HI3 – teplota lázně 250 °C po dobu 10 minut nesmí teplota uvnitř boty překročit 42 °C

Požadavky na degradaci (změnu) obuvi:

HI1 – boty musí vydržet bez deformace v pískové lázni o teplotě 150 °C 30 minut

HI2 – boty musí vydržet bez deformace v pískové lázni o teplotě 250 °C 20 minut

HI3 – boty musí vydržet bez deformace v pískové lázni o teplotě 250 °C 40 minut

Testovaný model Fireguard spadá do třetí třídy HI3.,

F2A – toto označení znamená, že obuv je chráněna proti propíchnutí či proříznutí a zároveň splňuje požadavky na antistatické vlastnosti. Tato ochrana je u bot obvykle zajišťována vloženou ocelovou planžetou (či jiným způsobem), která chrání nohu pouze zespodu.

Ochrana proti perforaci (propíchnutí či proříznutí) podešve je u modelu Fireguard zajištěna vícevrstvým laminátem, který oproti běžné ocelové planžetě poskytuje několik zásadních výhod:

– chráněná plocha je větší (chrání nohu částečně i po bocích)

– bota je ohebná a tím se zvyšuje komfort při celodenním nošení

– absorbuje nárazy při došlapu

– snižuje hmotnost boty oproti konstrukci s ocelovou planžetou

– zároveň i díky tomuto použitému materiálu má tento model certifikát CI (izolace proti chladu testováno při –20 °C)

AN – ochrana kotníku je zajištěna z vnitřní i vnější strany boty

P.P.3 CAT – osobní ochranné vybavení třetí kategorie.

Použita je dvoukomponentní podešev z nitrilové pryže s výrazným „trekingovým" profilem, která je antistatická, odolná proti benzínům, olejům, vysokým teplotám (400 °C), má vysokou životnost= odolnost vůči opotřebení otěrem (tvrdost 60 Shore), neklouže (testováno dle normy EN 13287:2004) a výborně absorbuje nárazy vznikající při chůzi (tlumící mezivrstva tvrdost 30 Shore), čímž nejen splňuje, ale v mnoha směrech vysoko překračuje požadavky normy.

Další odlišnosti modelu Fireguard oproti standardně užívaným materiálům, technologiím a konstrukčním řešením:

Tužinka: (ochranná výztuha ve špici) není kovová, ale je ze slitiny hliníku, což při stejné pevnosti snižuje váhu bot o cca 160 gr. na pár (vel. 42). Hliníková kaple chrání prsty nohou před poraněním, absorbuje nárazy do 200J, zároveň chrání prsty proti trvalému tlaku – testováno při 15kN.

Šněrovací systém: díky rychlozapínání, které je zkombinováno s tkaničkami z nehořlavého a samozhášivého materiálu NOMEX® se bota dokonalé přizpůsobí tvaru nohy od nártu po lýtko. Pokud chceme obuv impregnovat nebo vyčistit, lze zip po vyháknutí tkaniček ze zajišťovacích háčků jednoduše zcela rozevřít, což zpřístupní prostor pod zipem. Je možné samostatně koupit nejen celý zip s očky pro sešněrování, ale v případě poškození i samotný jezdec zipu, který stojí řádově desetinu toho, co stojí celý zip.

Zvýšené pohodlí (ohyb nohy) při chůzi z/do kopce či zapínání obuvi při jízdě v autě zajišťují vložený varhánkovitý klínek z měkké kůže v patní části boty a dva výseky ve tvrdší kůži na nártové části, též vyložené měkčí kůží.

Všechny boty JOLLY testované dle normy EN 15090:2004 spadají do třídy HI3 s výslednou vnitřní teplotou nižší než 30 °C (oproti maximálně povoleným 42 °C) po stanovené době a navíc podešve JOLLY začaly vykazovat známky poškození až po 180 minutách!

Normou EN 15090:2004 nově stanovený požadavek na hloubku dezénu u podešví stanoví minimum 3 mm (EN 345/2 požadovala pouze 2,5 mm), přičemž podešve JOLLY mají hloubku 5 mm.

Při testu odolnosti svršku proti sálavému teplu je požadovaný index odolnosti nebo odolávání teplu vyšší než 40 vteřin. Obuv JOLLY tento požadavek vysoce překonává dosažením odolnosti více než 200 vteřin u materiálů svršku a více než 300 vteřin u zipů.

Text: Radek Kislinger
Foto: Jiří Doležal
Převzato z časopisu: RESCUE report 03/2008



-swo-

Sdílet