Úterý 1. prosince 2020, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Pohled do trosek vagónů ve Studénce očima ostravských drážních hasičů

Po příjezdu na místo železniční nehody ve Studénce, jenž se stala v pátek, 8.8. 2008 před polednem, se naskytl všem zúčastněných hasičským a záchranářským složkám hrůzný pohled na trosky vlaku, ve kterém bylo uvězněno velké množství zraněných či mrtvých cestujících.

Po příjezdu na místo železniční nehody ve Studénce, jenž se stala v pátek, 8.8. 2008 před polednem, se naskytl všem zúčastněných hasičským a záchranářským složkám hrůzný pohled na trosky vlaku, ve kterém bylo uvězněno velké množství zraněných či mrtvých cestujících.<o:p>
</o:p>

<o:p>
</o:p>

Zasahující složky, tedy celý Integrovaný záchranný systém zafungoval skvěle. Svojí práci si perfektně odvedlo všech několik desítek profesionálních hasičů HZS Moravskoslezského kraje, tamní dobrovolní hasiči, členové týmů záchranných služeb, policisté, pracovníci Českých drah a SŽDC a v neposlední řadě i profesionální drážní hasiči (HZS SŽDC), o kterých se však téměř nikde nepíše. Mnoho lidí tudíž o jejich existenci nemá ani potuchy, přitom pomáhají veřejnosti stejně jako ostatní všem známé složky IZS.<o:p>
</o:p>

Hasiči z několika jednotek Hasičského záchranného sboru Správy železniční dopravní cesty, s.o. (dříve HZS Českých drah, a.s.) byli na místě události přítomni nepřetržitě od pátečního dopoledne až do nedělní půlnoci. Po ukončení vyprošťovacích prací, tedy záchrany osob, pro ně na rozdíl od ostatních složek IZS vyjma policie zásah neskončil. Drážní hasiči v rámci svého zřizovatele museli po fyzicky i psychicky náročných činnostech při vyprošťování zraněných a mrtvých osob z trosek vlaku ve spolupráci s Nehodovými prostředky Českých drah začít odstraňovat následky železniční nehody a obnovit provoz na dopravní cestě.<o:p>
</o:p>

Za pomoci vyprošťovacího tanku a jeho silného navijáku bylo z kolejiště odstraněno velké množství trosek částí osobních vagónů. Hasiči pomocí rozbrušovacích adaptérů museli nejprve proniknout do útrob zcela zdemolovaných vagónů, aby mohla být rozřezána jejich konstrukce a tank je mohl po částech odstranit z kolejí. Ve fotogalerii můžete nahlédnout do trosek vagónů, ve kterých bylo nehodě uvězněno mnoho cestujících a sami si tak můžete udělat představu o tom, jak to měly zasahující složky hasičů a záchranářů těžké po fyzické a psychické stránce při vyprošťovacích pracích.<o:p>
</o:p>

Vše probíhalo za poměrně náročných klimatických podmínek, což zasahující hasiče a pracovníky nehodových čet značně vyčerpávalo. Během noci na pondělí se podařilo zcela odstranit trosky vlaku z prostor kolejiště a tak mohl být provoz na trati plně obnoven. Plně, plně samozřejmě ne, na místě jsou stržené dráty trolejového vedení, tak musejí vlaky dočasně tahat pouze dieselelektrické lokomotivy.<o:p>
</o:p>

Výčet neštěstí je hrozivý. Téměř sedm desítek zraněných a sedm osob nehodu nepřežilo. Rovněž i materiální ztráty jsou vysoké, dle informací škody dosahují předběžné výše více jak 160 000 000 k­orun.<o:p>
</o:p>

V mnoha médiích se nyní spekuluje o tom, dalo se či nedalo nehodě zabránit, může se podobná událost opakovat atd. Redakce našeho serveru se do oznámění závěrů vyšetřování policistů a drážních vyšetřovatelů k tomu vyjadřovat nebude, i když názor na věc pochopitelně máme.<o:p>
 </o:p>

Foto: HZS SŽDC Ostrava<o:p>
</o:p>

-wap-

Sdílet