Sobota 27. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Repase CAS 20 Tatra 815 od Vesta Auto

Vozidlo Tatra CAS 20 bylo u HZS Ústeckého kraje zařazeno v roce 1992 a po dlouhých 16 letech hasičského provozu se konečně dočkalo generální opravy, kterou provedla firma Vesta Auto. Vozidlo bylo při převzetí firmou v dost zuboženém stavu o čemž svědčí fotografie.

Vozidlo bylo nutné nejdříve odstrojit, čímž se ukázaly věci, které byly zprvu schované pod plechy. Po prvotní prohlídce vozidla bylo zjištěno, že je z velké části konstrukce zkorodovaná. Na vozidle byl postupně kompletně opraven podvozek, kabina i nástavba.

V podvozkové části došlo hlavně ke kontrole a opravě rozvodu vzduchu, kompletní revizi a výměně některých brzdových součástí, včetně výměny brzdového obložení, řazení předního pohonu uzávěrek, výměně výfukové soustavy, kompletní výměně všech provozních náplní vozidla, předělání přípojky pro doplňování vzduchu a předělání zásuvky pro dobíjení vozidla, přemístění nádobky ostřikovače.

Kabina byla kompletně vyvařena, byla provedena kontrola elektroinstalace včetně namontování lampičky u velitele. Částečné obměny se dočkaly i sedačky. Velitelská a strojnická jsou nové, bohužel z důvodu peněz nebylo možné namontovat pro posádku integrované – s dýchacími přístroji a tak došlo jen k povrchové úpravě a očištění stávajících sedaček. Bylo provedeno očalounění motoru, na kterém se nacházejí držáky pro dýchací techniku. Dále bylo namontováno nové naftové topení a provedena celková revize funkčnosti přístrojové desky.

Nástavba vozidla je z mého pohledu pěkně zpracována, a to jak z rozvržení materiálu na vozidle, tak dílenského zpracování, které je v pořádku. Konstrukce nástavby byla zachována, ale povrchově upravena a celá spodní část po obou stranách byla z důvodů značné koroze vyměněna. Byly vyměněny obě nádrže, na vodu i pěnidlo. Vnitřní konstrukce je vyrobena z hliníkových plechů a profilů. V první roletě vlevo jsou umístěny 4 výsuvné hliníkové šuplíky v kovovém svařeném rámu. Na jejich dně je umístěna protiskluzová guma. Zde bych chtěl zmínit jednu z chyb – bohužel šestihranné hlavy šroubů nadzvedávají tuto gumu. Použitím zápustných hlav by bylo okamžitě po problému. Další – prostřední roleta – je pouze pro hadice a proudnice, kde je ve dvou řadách uloženo 9 x C a 7 x B hadic. Hadice jsou uložené v boxech vlastní výroby, které jsou opět z hliníkového plechu a pod nimi jsou uloženy v držácích proudnice. V poslední roletě na levé straně je umístěn dnes již dobře známý přepravkový systém. Tím bylo vyhověno požadavkům zadavatele a z mého hlediska se jedná o velice dobrý nápad – přepravky skoro nic nestojí a je s nimi snadná manipulace. Dále se zde nachází rozdělovač, sběrač, proudnice atd.

V zadní části se nachází čerpadlo, původní je vyměněno za nové a u jeho ovládacího panelu byla provedena repase, včetně montáže sloupcového LED ukazatele stavu hladiny v nádrži cisterny, dále kompletní výměna všech armatur včetně lafety, zároveň došlo i k namontování elektrického průtokového navijáku vysokotlaku. Zde bylo také nainstalováno ovládání výstražné aleje LR 5. Rampy, která je v dnešní době a provozu nezbytná na každém vozidle.

Na pravé straně vozidla je v první roletě umístěno výsuvné plato na kterém bude umístěna vyprošťovací souprava, kde je v dolní části umístěn agregát a nad ním vyprošťovací nástroje. Celé výsuvné plato působí mohutně, je však velmi dobře zpracováno a věřím, že i s agregátem se bude tak snadno vysouvat jako teď.

V prostřední roletě je na vrchu opět regál na hadice 4× B a 4× C. Pod ním je umístěna jedna přepravka na drobný materiál, pod kterou se nacházejí dvě dnes již klasické dřevěné bedny na materiál, u kterých vidím jako velké plus, že zarážka po obou stranách je zároveň plastové kolečko, které usnadní nandání a vyndání příslušného kufru. Poslední roletou, která zde ještě nebyla popsána, je zadní na pravé straně. V ní se nachází držák silničních kuželů, páčidla, kulový uzávěr, lopatka na obracení stromů. Další vybavení do ní bude následně dodáno na mateřské stanici PS Varnsdorf.

Jako velkou výhodu vidím v nástavbě dodělané další úložné prostory pro materiál, kterého v poslední době u hasičů víc a víc přibývá. Velice kladně hodnotím ledkové osvětlení rolet, které jsou od firmy MCD. Další výhodou je zapuštění čtyř světel do nástavby, které osvětlují okolí vozidla a díky jejich zapuštění do nástavby nehrozí jejich případné poškození. Na vozidlo přibyl i ruční osvětlovací stožár, který je umístěn mezi kabinou a nástavbou. Další dobře provedenou prací je samotné polepení vozidla, které je provedeno podle vyhlášky 35/2007 a je v dnešní době na vozidlech velice potřebné. S tím souvisí i montáž nového výstražného zařízení – do přední masky vozidla jsou namontovány 2 kusy modrých LED světel, na střechu pak LED rampa a do zadní části zábleskový maják.

Na pochozí plochu nástavby byl namontován nový lafetový kanón, držák čtyř kusů ALU žebříku a dvě hliníkové bedny na savice a ostatní nářadí.

TTD vozidla

Rok výroby 1992

Motor: typ T3A 930–30–7.35

výkon 170 kW při 2200 ot./min

zdvihový objem 12 666 cmm

posádka 1+5

nádrže: voda 2500 litrů

pěna 400 litrů

rozměry vozidla: délka 7995 mm

šířka 2500 mm

výška 3350 mm

rozvor: 4500 mm

hmotnost vozidla: pohotovostní 12 000 kg

užitečná 4000 kg

celková 16 000 kg

-swo-

Sdílet