Neděle 22. října 2017, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner happyend OK

Auta hoří často

Požáry dopravních prostředků likvidují hasiči téměř denně. Svou roli v tom hraje i stav technických kontrol starších vozidel.

Hasiči Pardubického kraje v posledních dnech zasahují stále častěji u požárů dopravních prostředků. Jedná se zejména o požáry osobních automobilů. Jen během uplynulých dnů pardubičtí hasiči likvidovali požáry dvou osobních vozidel. Dne 26. srpna to byl požár auta značky Citroen. O den později požár osobního vozidla značky Renault Laguna. Tady se škoda vyšplhala až na 150 tisíc korun. Požár způsobila technická závada na elektroinstalaci. I chrudimští hasiči likvidovali 27. srpna požár osobního vozidla Škoda Favorit. Příčinou vznícení byla opět technická závada. Plameny způsobily škodu na vozidle za 60 tisíc korun.
Požárům nejsou ušetřena ani nákladní vozidla. Dne 25. srpna shořela na silnici I/35 z Moravské Třebové do Litomyšle skříňová Avie. Příčinou požáru byla závada turbodmychadla a škoda byla vyčíslena na 260 tisíc korun. Na tomto úseku silnice, o pár týdnů dříve, došlo také k požáru Avie s obdobnou příčinou vznícení.
A co je nejčastější příčinou požárů vozidel ? V největší míře to jsou technické závady, následovány úmyslným zapálením a nakonec požáry způsobené dopravní nehodou vozidla.
Jak se vyvarovat možnosti vzniku požáru? Je to v každém případě řádná údržba vozidel a jejich pravidelné kontroly. „Jako nejčastější závadou je stanovována netěsnost palivové soustavy – u starých škodovek to je nedbale připevněná benzinová hadička u AC pumpy nebo karburátoru, dále dochází u těchto vozidle často k vypadnutí nalisovaného kovového nátrubku i s řádně upevněnou hadičkou,“ říká mjr. Bc. Pavel Nejtek, vedoucí oddělení kontrolní činnosti HZS Pardubického kraje a dodává, že: „u novějších vozidel – např. Škoda Felicia se závady projevují při nesprávném seřízení spalování a dochází k požárům katalyzátoru a následně celého vozidla. U vozidel s naftovými motory dochází k porušení vstřikovací soustavy a následnému rozstřiku nafty do motorového prostoru. Nesmíme zapomenout na vozidla s alternativním pohonem na LPG nebo zemní plyn. Tady dochází nejčastěji, a to zejména vlivem stárnutí pryžových hadic nebo netěsností spojů, k úniku plynu, který je v motorovém prostoru iniciován nejčastěji jiskrou elektrické instalace vozidla.“
U nákladních automobilů a autobusů dochází i k odpadnutí hlukové izolace v motorových prostorech přímo na rozpálené části motoru nebo výfukové potrubí a její vznícení. I tady se můžeme vzniku požáru vyvarovat pravidelnou a řádnou kontrolou stavu vozidla.


nstržm. Vendula Horáková
tisková mluvčí
HZS Pardubického kraje
Sdílet
Banner MIBAG_2012 OK