Čtvrtek 9. května 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Simulovaná letecká nehoda v kosovské Prištině

Vzlet dopravního letounu z mezinárodního letiště v kosovské Prištině se nezdařil a hořící stroj dopadl na runway. Příčinou nehody byl požár motoru. Na palubě letounu bylo v té době 110 cestujících, převážně dětí, a neupřesněný počet osádky letadla.

Vzlet dopravního letounu z mezinárodního letiště v kosovské Prištině se nezdařil a hořící stroj dopadl na runway. Příčinou nehody byl požár motoru. Na palubě letounu bylo v té době 110 cestujících, převážně dětí, a neupřesněný počet osádky letadla.

Takový scénář prověřilo v pondělí 24. listopadu 2008 cvičení záchranných složek Kosova, do kterého byly zapojeny i vybrané jednotky KFOR. „Mezinárodní letiště v Prištině pořádá takovéto cvičení jednou za dva roky. Cílem je prověření krizového plánu včetně schopnosti jednotlivých záchranných složek poskytnout urgentní první pomoc v požadovaném rozsahu a čase,“ řekl zdravotní koordinátor mnohonárodního úkolového uskupení Střed kapitán Tomáš Halajčuk.

Namísto skutečného letadla postačil organizátorům cvičení jeden linkový autobus, ve kterém byly děti se „zraněními“ různého charakteru. Ta namaskovali odborníci z Červeného kříže, aby se co nejrealističtěji podobala zraněním skutečným. Scénu nehody obohatil všudypřítomný požár, který zpočátku komplikoval zásah lékařů.

Jako první k nehodě dorazily záchranné složky letiště, které ihned započaly s likvidací požáru a záchranou dětí z havarovaného letadla. Poté k místě nehody postupně přijížděly další jednotky včetně finského a českého lékařského týmu.

Na místě nehody se vždy nejprve provádí určování priorit lékařské pomoci, život zachraňující úkony a poté se zraněné osoby vynášejí na určené shromaždiště. Z tohoto místa se pak nejdříve odvážejí těžce zraněné osoby do nejbližších nemocnic,“ přiblížila činnost zdravotníků česká vojenská lékařka kapitánka Michaela Husárová a dále upřesnila: „Záchranné složky rozlišují čtyři priority zraněných. Do první priority spadají veškerá těžká zranění, do druhé středně těžká a do třetí lehká zranění. Čtvrtá je bohužel určena osobám, kterým již není pomoci.

Odletová hala vojenské části letiště se dočasně stala shromaždištěm raněných, kde se prováděly potřebné lékařské úkony dle stanovených priorit a odkud následoval i rozvoz pacientů do určených nemocnic. Konkrétně zúčastnění lékaři měli rozpoznat a správně ošetřit šestnáct osob s těžkým zraněním, deset osob se středně těžkým a pětasedmdesát osob s lehkým zraněním. Na jejich práci dohlíželi rozhodčí zásahu, kteří vyhodnocovali správnost postupů.

Celé cvičení zabralo téměř dvě hodiny a během této doby nebyly na mezinárodním letišti povoleny žádné vzlety ani přistání letounů. Do běžného provozu se letiště vrátilo krátce před třináctou hodinou.

Info: kapitán Michal Prejzek, tiskový a informační důstojník 13. kontingentu AČR mise KFOR

Foto: www.army.cz

-wap-

Sdílet